جمعه ۲۳ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۹:۴۱
۰ نفر

گروه بین الملل: خوزه مانوئل باروسو رئیس کمیسیون اروپا که سرگرم دیدار از آنکاراست روز پنجشنبه گفت: ما از شنیدن در خواست انحلال حزب حاکم ترکیه متعجب شدیم.

وی که با هدف تشویق ترکیه به تسریع روند اصلاحات به این کشور سفر کرده است، گفت: اتحادیه اروپا امیدوار است که دادگاه قانون اساسی به شیوه ای دمکراتیک و بر اساس مقررات و همچنین اصول و معیارهای معاهده ونیز موضوع مربوط به شکایت علیه حزب عدالت و توسعه را بررسی کند.

رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا گفت: چنانچه روند رسیدگی به دادخواست انحلال حزب حاکم ترکیه مطابق استانداردهای اتحادیه صورت نگیرد، اروپا بی‌تفاوت نخواهد بود زیرا سکولاریسم را نمی توان تحمیل کرد.

پیش از این خاویر سولانا نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور سیاست خارجی و دفاعی هم پیامدهای تعطیلی حزب عدالت و توسعه در روابط ترکیه با اروپا را بسیار بد دانسته بود.

رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه هم که در کنفرانس خبری مشترک با باروسو شرکت کرده بود تغییرات در قانون اساسی این کشور برای جلوگیری از لغو فعالیت حزب عدالت و توسعه را بعید ندانست.

به گزارش شبکه‌ الجزیره،  رجب طیب اردوغان اظهار داشت: اگر اتخاذ این گام یعنی تغییر قانون اساسی ضروری باشد، این کار را خواهیم کرد.

وی گفت: حزب عدالت و توسعه در حال تهیه پیش نویس لایحه‌ای است که درصورت تصویب آن برخی از مواد مربوط به انحلال احزاب در قانون اساسی اصلاح خواهد شد.

اردوغان تصریح کرد: تمام تلاش خود را برای بازنگشتن ترکیه به دوران سیاسی گذشته که حزب عدالت و توسعه در آن هیچ نقشی نداشت،  به کار خواهم گرفت.

باروسو نیز از دولت ترکیه خواست در پیوستن به اتحادیه‌ اروپا موضع صادقانه و جدی اتخاذ کند و به تمام شروط و خواسته‌های این اتحادیه‌ در اسرع وقت پاسخ دهد و اصلاحات دمکراتیک را که از سوی پارلمان ترکیه طی 5 سال اخیر تصویب شده،  اجرا کند.
باروسو بر اهمیت گشودن بنادر و فرودگاه‌های ترکیه در برابر کشتی‌ها و هواپیماهای قبرسی تاکید کرد.

وی دوباره تاکید کرد که بستن حزب عدالت و توسعه آینده روابط میان ترکیه و اتحادیه‌ اروپا را نابود می‌کند.

وی ترکیه را به انجام اصلاحات قضائی و قوانین مربوط به احزاب سیاسی و آزادی‌های دینی،  آزادی بیان و حقوق بشر فراخواند.

رجب طیب اردوغان نیز باعنوان این که ترکیه به اصلاحات در زمینه همگرایی با اتحادیه اروپا ادامه خواهد داد، گفت: در مورد مسایل قبرس، همکاری در زمینه‌های انرژی و مبارزه با تروریسم با باروسو گفت‌وگو کرده و طرفین از دیدگاه مشابهی برخوردارند.

باروسو برای گفت‌وگو با مقام‌های عالی رتبه ترکیه روز پنجشنبه وارد آنکارا شد و با نخست وزیر و رئیس جمهوری ترکیه دیدار کرد.

اولی رهن کمیسر توسعه اتحادیه اروپا، باروسو را در این سفر همراهی می‌کرد. ناظران آگاه در آنکارا عقیده دارند درحالی که دادگاه قانون اساسی ترکیه پرونده درخواست دادستان دیوان عالی برای تعطیلی حزب حاکم را بررسی می‌کند، سفر باروسو به ترکیه را می‌توان به‌عنوان اعلام حمایت اتحادیه اروپا از حزب حاکم ارزیابی کرد.

به‌نظر می رسد مقامات ارشد اتحادیه اروپا از اقدام دولت ترکیه برای تغییر قانون اساسی این کشور حمایت کرده‌اند.

ماه گذشته دادستانی کل دیوان عالی قضائی ترکیه با تقدیم ادعانامه‌ای به دادگاه قانون اساسی ترکیه به بهانه اینکه این حزب به کانون فعالیت‌های ضدلائیسم تبدیل شده، خواهان انحلال این حزب و ممنوعیت سیاسی برای برخی از رهبران آن از جمله گل و اردوغان شده بود.

کد خبر 48408

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز