شیوع ویروس کرونا و اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی برای قطع زنجیره این بیماری، دلیل اجرای متفاوت مراسم عزاداری در همه مراکز مذهبی از جمله امامزاده صالح(ع) نسبت به سال‌های قبل است.

امامزاده  صالح

 همشهری آنلاین_ زهرا کریمی:  توجه و تأکید مسئولان امامزاده به رعایت نکات بهداشتی از سوی زائران، تجهیز محوطه به امکانات بهداشتی و ارائه خدمات از جانب خادمان به زائران برای حفظ سلامتی عزاداران و آرامش خاطر آنها از هفته پیش مهیا شده. برنامه‌ها و استقرار در امامزاده برای زیارت و نیایش مانند سابق نیست و محدودیت‌هایی اعمال شده است. امسال محرم عزاداری در امامزاده صالح(ع) رنگ و بوی دیگری دارد.  

  • زیارت به نوبت

امروز دوم ماه محرم است و درهای امامزاده صالح(ع) با رعایت جدی نکات بهداشتی به روی زائران و سوگواران باز است. در و دیوارها با پارچه‌های مشکی سیاهپوش شده‌اند. «مریم صدرایی» درباره رعایت موارد بهداشتی می‌گوید: «برای ادای نذرم به امامزاده آمده‌ام. هنگام ورود خادمان مدام نکات بهداشتی را گوشزد می‌کنند. توجه جدی مسئولان به رعایت نکات بهداشتی برای سلامتی زائران ارزشمند است. قبل از ورود به امامزاده دست‌هایم را با موادی که در ورودی گذاشته شده ضدعفونی کردم. کف کفش‌هایم را هم در ظرفی پر از مایع ضدعفونی‌کننده گندزدایی کردم و وارد شدم. اما این مراقبت‌ها دلیل نمی‌شود زمان زیادی را در حرم و محوطه بمانم. زود خارج می‌شوم تا نوبت به دیگران هم برسد.»

  • یادآوری مداوم نکات بهداشتی

گاهی از بلندگوها صدای نوحه می‌آید و گاهی زیارت عاشورا پخش می‌شود. زائران ایستاده زیارتنامه را می‌خوانند و وارد حرم می‌شوند. «علی شهرستانی» از زائرانی است که با تشکر از توجه خادمان، ماسک هدیه را تحویل می‌گیرد و وارد حرم می‌شود. او می‌گوید: «از وقتی وارد حرم شده‌ام خادمان خیلی محترمانه نکات بهداشتی را برای ورود به حرم یادآوری کردند و خواستند زمان زیادی در حرم مکث نداشته باشم. قبل از ورود به حرم خادمان دستانم و پلاستیک کفش‌ها را با مواد گندزدا که عطر ملایمی از گلاب دارد ضدعفونی کردند و به کسانی که ماسک ندارند هم یک بسته ماسک هدیه می‌دهند. برای زیارت مسیرهایی را با میله‌ها مشخص کرده‌اند و چند بار یادآور شدند که زائران نباید درها و ضریح را لمس کنند. من نذر نقدی‌ام را با رعایت فاصله داخل ضریح انداختم.»

  • توزیع نذری در محوطه حرم ممنوع است

 زائران با راهنمایی خادمان بعد از مکث کوتاهی مقابل ضریح از مسیرهای مشخص شده وارد محوطه حیاط می‌شوند و دوباره دست‌هایشان را ضدعفونی می‌کنند. «سمیرا صحبتی» برای تحویل چادر به اتاق چادر در حیاط می‌رود. او درباره نحوه اجرای موارد بهداشتی می‌گوید: «چادرها برای یکبار مصرف هر زائر است و دوباره آن را برای نفر بعدی استفاده نمی‌کنند. همه چادرها، شسته و اتوکشی و در پلاستیک گذاشته می‌شود و این خیالمان را راحت می‌کند. زیارت کوتاه امروز بسیار لذتبخش بود.» او می‌افزاید: «من تعدادی بسته نمک برای نذری آورده بودم که خادمان اجازه توزیع آنها را داخل محوطه حرم یا جلو درها را ندادند. واقعاً حق با آنهاست. بسته‌های نمک را اول باید ضدعفونی و بعد پخش کنم.»

  • شرایط کرونایی؛ درس تغییر در شیوه‌ها

محوطه‌ای با میله‌ها برای دانه‌پاشی پرنده‌ها حصارکشی شده تا پرنده‌ها هر جایی روی سنگ‌های حرم دانه نخورند و همه یک جا دور هم جمع شوند. «سید رحیم کربلایی» با تماشای پرنده‌ها همراه با نوای زیارت عاشورا سلام می‌دهد و آماده خروج از امامزاده می‌شود. او درباره زیارت امامزاده در ایام کرونا می‌گوید: «باید همه صبر و تحمل داشته باشیم تا تهدیدهای این ویروس کشنده تمام شود و دوباره بتوانیم با خیالی آسوده تا هر زمان که دلمان می‌خواهد در حرم بمانیم. باید تردد در اماکن زیارتی و شلوغ و عزاداری را برای حفظ جان خودمان و همشهری‌هایمان کم کنیم و امسال به گونه‌ای دیگر عزادار حسین(ع) و یارانش باشیم. شاید امسال این شرایط جدید، درسی باشد برای تغییر شیوه عزاداری‌ها و ریخت و پاش‌هایی که در سال‌های گذشته رسم بود. خوشبختانه برنامه‌های مراسم در فضای مجازی اطلاع‌رسانی می‌شود. هر شب از شبکه‌های سیما سخنرانی‌ها را با خانواده دنبال می‌کنیم و به امید روزهای خوب هستیم.» 

  • تکیه بزرگ تجریش

این تکیه قدیمی پایتخت امسال مراسم عزاداری را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ساعت ۱۸:۱۵ تا ۲۰ هر روز با تلاوت قرآن توسط قاریان جوان آغاز می‌کند و بعد زیارت عاشورا، سپس سخنرانی و پخش اذان مغرب و عشاء به‌صورت زنده اجرا می‌شود. به گفته «محمدباقر سامعی» مدیر اجرایی تکیه بزرگ تجریش امسال هیچ پذیرایی در تکیه از سوگواران حسینی انجام نمی‌شود. نذری‌ها در قالب بسته‌های معیشتی شامل مواد غذایی خام و ماسک و لوازم بهداشتی به نیازمندان اهدا می‌شود. مراسم تکیه هم با هماهنگی شبکه‌های یک و ۶ سیما پخش خواهد شد.  

  • تکیه بزرگ دربند

این حسینیه قدیمی با توجه به قدمتی که در میان سایر تکایا در دربند دارد امسال عزاداری را از شب ششم محرم آغاز می‌کند. «مهدی شکوری» عضو هیئت امنا می‌گوید: «مراسم بعد از نماز مغرب و عشاء تا ساعت ۲۲ همراه با سخنرانی و مداحی ادامه دارد.» این تکیه در خیابان دربند، بالاتر از کلانتری، کوچه سید محمد میری، نبش مسجدجامع دربند واقع شده است. علاقه‌مندان برای همراهی مراسم عزاداری در فضای مجازی می‌توانند به نشانی صفحه اینستاگرام instaram.com/tekieh. darband و نشانی کانال تلگرامی 
https://t.me/tekkiehdarband مراجعه کنند.

  • حسینیه درکه

حسینیه درکه یکی از حسینیه‌های قدیمی شمال تهران است که بیش از ۴۰۰ سال قدمت دارد و هر ساله میزبان جمعیت زیادی از عزاداران در شب‌های ماه محرم بود. امسال برنامه‌های سوگواری محدود شده است و مراسم به مدت ۲ ساعت بعد از اذان مغرب و عشاء همراه با سخنرانی و مرثیه‌سرایی اجرا می‌شود. داخل محوطه فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت می‌شود و اطعام و پخش نذری در این شب‌ها انجام نمی‌شود. حسینیه در میدان درکه، خیابان شهید میر اسماعیلی واقع شده است.  

  • حسینیه حصار بوعلی

اهالی و خیّران محله نیاوران و میدان باهنر مانند هر سال برای میزبانی از عزاداران امام حسین(ع) دیوارهای کوچه شهید خان سفید را تا مقابل در حسینیه حصار بوعلی سیاهپوش کرده‌اند. «مجید ناطقیان» عضو هیئت امنا تکیه حصار بوعلی می‌گوید: «امسال با احترام به دستورالعمل‌های ابلاغ شده، فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت می‌شود و میزبان تعداد محدودی از عزاداران هستیم. مراسم بعد از نماز مغرب و عشاء به مدت ۲۲ شب همراه با سخنرانی و روضه‌خوانی اجرا 
می‌شود.»

  • حجت‌الاسلام «احسان بی‌آزار تهرانی»  تولیت امامزاده صالح(ع) / اولویت محرم امسال، سلامتی سوگواران است

هر ساله امامزاده صالح(ع) در ماه محرم میزبان بیش از ۵ هزار عزادار حسینی در داخل حرم، حیاط و حتی خیابان‌های اطراف است. اما امسال برای قطع زنجیره این ویروس منحوس نکات ویژه بهداشتی از سوی ستاد مبارزه با کرونا به اماکن مذهبی و به‌خصوص زیارتگاه‌ها ابلاغ شده است. رعایت موارد بهداشتی، ممنوعیت پذیرایی و توزیع نذری و محدود شدن زمان سوگواری از مهم‌ترین اقدامات در برگزاری برنامه‌های محرم امسال است. با حجت‌الاسلام «احسان بی‌آزار تهرانی» درباره نحوه و شکل عزاداری در روزهای محرم در امامزاده صالح(ع) گفت‌وگو کرده‌ایم.
 امسال عزاداری محرم در امامزاده صالح(ع) چگونه برگزار می‌شود؟  
با توجه به شرایط فعلی، اولویت ما در ماه محرم حفظ سلامتی زائران و عزاداران حسینی است. خوشبختانه با تجربه‌ای که از میزبانی زائران در اعیاد دهه ولایت و سایر مناسبت‌های اخیر داشته‌ایم توانستیم گروه خادمان را بسیج کنیم تا در شب‌های ماه محرم میزبان یک پنجم جمعیت سال‌های پیش باشیم. امسال سعی می‌کنیم هر خانه یک مجلس سوگواری باشد و چندان موافق به تجمع در فضاهای مسقف نیستیم. اما با این احوال درهای امامزاده به روی زائران باز است؛ البته با رعایت موازین بهداشتی. ورودی‌های امامزاده به دستگاه ضدعفونی زائران و مسیر سبز و تونل ضدعفونی مجهز هستند و هر ۳ ساعت ماشین‌های مکانیزه، حیاط را ضدعفونی می‌کنند. دستگاه ضدعفونی یو. وی هم برای داخل حرم در نظر گرفته‌ایم. خادمان سلامت، زائران عزادار را همراهی می‌کنند و ضریح هریک ساعت یکبار با مواد ضدعفونی و گلاب تمیز و معطر می‌شود. امسال سینه‌زنی و شور گرفتن برای عزاداری نداریم. توزیع نذری و اطعام از سوی امامزاده و زائران ممنوع است و نذری‌ها در قالب بسته‌های معیشتی به نیازمندان اهدا می‌شود.  

 آیا مراسم در فضای مجازی قابل تماشا و پیگیری است؟  
برای پخش مراسم زنده با شبکه ۳ سیما هماهنگی‌های لازم انجام شده است. سایر برنامه‌ها و چکیده سخنرانی‌ها هم در کانال تلگرامی منتشر می‌شود. این روزها حفظ سلامتی در اولویت است و هر آنچه عقل حکم کند شریعت هم همان را حکم می‌کند. امروز عقلانیت می‌گوید ما باید مدارا و مراعات کنیم و شکل عزاداری‌هایمان و کاربری نوکری‌مان را تغییر دهیم. نمی‌توان حال و شور گذشته را در این شرایط کرونایی اجرا کنیم. نام حسین(ع) در همه قلب‌ها حرارت ایجاد می‌کند. همه را سفارش می‌کنیم که مغازه‌ها و خانه‌هایشان یک حسینیه باشد.  

  • مردم، عامل اصلی شکست کرونا
سید مهدی ساداتی / فرماندار استان شمیرانات

ویروس منحوس کرونا بعد از گذشت ماه‌ها از شیوع ویروس کرونا در جهان منجر به صدمات غیرقابل جبرانی شده و تلاش بی‌وقفه کشورهای مختلف در تولید واکسن متأسفانه تاکنون منتج به نتیجه نشده است. دستورالعمل‌های ابلاغی از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا و رعایت بهداشت فردی و استفاده از ماسک تا امروز بهترین راهکار در کنترل این ویروس ناشناخته است که مردم به‌عنوان اصلی‌ترین عامل می‌توانند با رعایت آنها نقشی بی‌بدیل در شکست این ویروس داشته باشند.  طی چند ماه اخیر هر وقت مردم به وحدت رویه در رعایت مسائل بهداشتی تأکید بیشتر داشته‌اند شاهد روند کاهشی در شیوع این بیماری بوده‌ایم و هر وقت حساسیت آنها در اجرای دستورالعمل‌ها کمرنگ شده است شاهد روند افزایشی بوده‌ایم. در این مدت کادر درمان دچار خستگی شده‌اند. مردم با رعایت دستورالعمل‌ها در خانه و محل کار و توجه به بهداشت فردی می‌توانند خستگی را از تن سفیدپوشان سلامت درآورند. امیدواریم شهروندان در ماه‌های محرم و صفر پروتکل‌های بهداشتی را بیشتر رعایت کنند و آگاه باشند که این ویروس نه از بین رفته است و نه کم شده و همچنان وجود دارد. بنابراین در ماه محرم توجه به مسائل بهداشتی و عزاداری‌ها به شیوه‌ای کنترل شده در خانه و مغازه یا اگر در اماکن مذهبی است با رعایت فاصله‌گذاری‌های اجتماعی باشد.  شهرستان شمیرانات در حوزه تولید ماسک و ضدعفونی معابر با اقدامات خودجوش مردمی و بسیج توانست علاوه بر رفع نیازهای شهرستانی به کمک نقاط دیگر استان بشتابد و اصناف با رعایت کامل دستورالعمل‌ها همکاری بسیار خوبی داشته‌اند.

کد خبر 541600

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha