ارتباط مردم با اهل‌بیت(ع) ارتباط وسیع، محکم و ناگسستنی است. امسال به دلیل شرایط به وجودآمده و شیوع ویروس کرونا که هر روز تغییر شکل می‌دهد، طبیعی و عقلانی است که برای حفظ جان و سلامت مردم با توجه به این شرایط در روند برگزاری برنامه‌ها تغییراتی اعمال شود.

علی نوری

اما سؤال اینجاست که در این شرایط به‌عنوان یک مسلمان که دین خود را مدیون مجاهدت اباعبدالله‌الحسین(ع) می‌دانیم، به چه کیفیتی ارادت و علاقه خود را به اهل‌بیت(ع) ابراز کنیم؟ در پاسخ باید گفت که هم عامه مردم و هم انسان‌های فرهیخته می‌توانند با حفظ توسل اهل‌بیت(ع) و با مصادیق جدید، عزاداری در این ایام را به نحو شایسته‌ای برگزار کنند.

به‌عنوان مثال اگر امسال به دلیل محدودیت فضا و فاصله‌گذاری اجتماعی امکان برگزاری جلسات سخنرانی یا سینه‌زنی وجود ندارد از این جلسات چشمپوشی کنیم. اما اصلی‌ترین وظیفه ما این است که ضمن در نظر گرفتن شرایط جامعه بتوانیم با ایجاد مصادیق جدید در ایام محرم ارادت خود را نسبت به اهل‌بیت(ع) ابراز کنیم. تدارک دیدن روضه‌های خانگی با حضور اعضای خانواده یکی از برنامه‌هایی است که می‌توان اجرا کرد. نیازی هم به حضور روضه‌خوان و مداح نیست و اعضای خانواده می‌توانند در فضایی صمیمی و با روضه خانگی به اهل‌بیت(ع) توسل کنند. چه بسا که در این فضا بتوانیم عمیق‌تر و بهتر نسبت به شناخت اهل‌بیت(ع) و رسالت امام حسین(ع) دست پیدا کنیم. یکی از کارهای عمومی که می‌توانیم انجام دهیم فضاسازی شهری است.

هرکدام از ما در محل زندگی، کسب و کار، اداره، محله و خیابان‌های شهرکاری کنیم که چهره شهر و محل کارمان تغییر کند و توسل و دلبستگی به امام حسین(ع) در فضای شهر دیده شود. تغییر فضای عمومی شهر اثر تربیتی دارد و همه ما می‌توانیم در فضاسازی شهری نقش مهمی ایفا کنیم.  استفاده از فضای مجازی یکی دیگر از مصادیق جدید است که می‌توان در این ایام از آن بهره‌برد. همزمان با شیوع موج نخست کرونا و کم شدن ارتباطات به دلیل فاصله اجتماعی پنجره جدیدی به روی عموم جامعه باز شد. افرادی که اطلاعات خوبی دارند و می‌توانند جریان‌سازی کنند وظیفه دارند در این شرایط به شکل حرفه‌ای، برنامه‌هایی اثرگذار برای انتشار در فضای مجازی تدارک ببینند. بارگذاری مطالب و حرف و تصاویر خوب و تلاش برای در دسترس بودن آنها یکی از این موارد است. هیئت‌ها و مساجد می‌توانند از این فرصت استفاده کنند و در شرایط سخت پیش رو با استفاده صحیح و بهنگام از فضای مجازی در جهت روشنگری و ارادت به اهل‌بیت(ع) و امام حسین(ع) فعالیت کنند. حرف آخر اینکه محرم امسال می‌تواند فرصتی باشد برای دستگیری از نیازمندان. در شرایطی که خیلی از مردم مشکلات اقتصادی دارند می‌توانیم نذری‌های خود را در قالب کمک‌های مؤمنانه به افراد نیازمند برسانیم.  

کد خبر 541566

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha