چهارشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۰
۰ نفر

محمد توفیق مشیرپناهی - سنندج- خبرنگار: یکی از مراسم‌ مورد احترام مردمان سنندج آیین سوگواری حضرت امام حسین(ع) در روزهای تاسوعا و عاشوراست که در زبان کُردی از آن با عنوان «روژی قتل» یاد می‌شود.

روژی قتل

این مراسم علاوه بر خانواده‌های شیعه، به‌شدت مورد احترام اهل سنت نیز است. اهالی سنندج در روز قتل، کسب و کار و درآمد را حرام می‌دانند. شهر سنندج همواره به چهارراه مذاهب و ادیان شهرت داشته است. شیعه، سنی، کلیمی و ارمنی در تاریخ پرافتخار این شهر در کنار یکدیگر با همدلی زیسته‌اند و همصدا توحید و یگانگی خداوند را بر زبان آورده‌اند.  

از اول تا دهم محرم، حسینیه‌های سنندج مملو از جمعیت می‌شود. در شب تاسوعا عزاداری گرم‌تر می‌شود و عَلَم و کُتل و شمعدان‌ها بیرون آورده می‌شود و دسته‌ها وارد خیابان‌های شهر می‌شوند. اهل سنت نیز با احترام این عزاداری‌ها را به نظاره می‌نشینند. پس از تاسوعا و عاشورا نیز بعضی خانواده‌ها یک تا ۳ روز مجلس روضه‌خوانی ترتیب می‌دهند. اهل سنت نیز برای امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) نذری می‌دهند.

زیارتگاه‌هایی نظیر بی‌بی هاجره‌خاتون، خواهر امام رضا(ع) ، پیرعمر و پیرغریب از اماکن متبرکه و معروف سنندج است که در شب و صبح روژی قتل، مملو از جمعیت زنان شیعه و سنی شده و غرق در شمع و نور می‌شود. سپس زنان به منزل بازمی‌گردند، حلوا درست می‌کنند و در بین همسایه‌ها و اقوام تقسیم می‌کنند و بعد از آن در مراسم روضه‌خوانی شیعیان شرکت می‌کنند. همچنین در شب قتل مردم بر سر خاک اموات رفته و بعدازظهر عاشورا نیز بر سر خاک جوانان می‌روند.  

شهر سنندج روز دوشنبه و سه‌شنبه در غم شهادت امام حسین(ع) یکدست سیاه‌پوش شد تا ارادت اهل سنت به اهل بیت بیش از پیش نمایان شود. صبح و ظهر روز دوشنبه و سه‌شنبه ۱۸ و ۱۹ شهریور سال ۹۸ مصادف با سالروز تاسوعا و عاشورا، شهر سنندج بار دیگر سیاه‌پوش شهادت امام حسین(ع) شد و صدای سینه‌زنی و فریاد «ای اهل حرم میر و علمدار نیامد/ سقای حرم سید و سالار نیامد...» خیابان‌های فردوسی و میدان انقلاب تا حسینیه شهر را آکنده کرد. مردم اهل سنت شهر سنندج بار دیگر با حضور چشمگیر و پرشور در عزاداری سرور و سالار شهیدان نشان دادند که ارادت آنان به اهل بیت مثال‌زدنی است و هم‌ردیف با برادران اهل تشیع خود در سوگ شهادت سالار کربلا هستند.

  • ارادت شاعران اهل سنت به خاندان پیامبر(ص)

محقق و قرآن‌پژوه سنندجی با اشاره به ارادت اهل تسنن به خاندان پیامبر(ص) و ائمه اطهارش می‌گوید: مدح اهل بیت پیامبر(ص) همواره زینت‌بخش دیوان شاعران و کتب فرزانگان بوده است و کمتر دیوانی را می‌توان یافت که قطعه شعری در مدح پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت مکرم ایشان در آن ثبت نشده باشد. شاعران کُرد نیز همچون دیگر شاعران کشورمان در این زمینه‌ گوی فصاحت را به جولان درآورده و آثار زیبایی خلق کرده‌اند. در این رهگذر، عشق به محمد(ص) و آل محمد از دیرباز در میان آنان جایگاهی خاص داشته ‌و چون یکی از عرصه‌های بارز تجلی و تبلور باورهای دینی، هنر و ادبیات است، اعتقادات پاک مردم ما در هنر و ادبیات این سرزمین به شکلی بارز منعکس شده است.

«بهروز خیریه» می‌افزاید: سال‌های سال است که در تعزیه‌گردانی‌ها، شبیه‌خوانی‌ها، نمایش‌ها، در نطق سخنوران و در شعر شاعران، در خطبه‌های علما و مقالات نویسندگان، سیره‌ زندگی و شهادت پرافتخار آل محمد(ص) محور اصلی موضوعات بوده است. از مهم‌ترین این شاعران می‌توان به مولوی تاوه‌گویزی، مه‌حوی، ملا خدر نالی، سید محمد طاهر سید زاده‌ی هاشمی، ملا پریشان دینوری، مولانا خالد نقشبندی و شیخ رضای طالبانی اشاره کرد.  نویسنده کتاب اهل بیت در شعر شاعران کُرد اظهار می‌کند: واقعه کربلا و شهادت مظلومانه امام حسین(ع) و یارانش به زیباترین شکل و حزن‌انگیزترین شیوه سروده شده است:

در ماتم آل علی(ع) خون همچو دریا می‌رود
تیغ است و بر سر می‌زند دست است و بالا می‌رود
از عشق آل بوالحسن(ع) این تیغ‌زن وآن سینه‌زن
داد و فغان مرد و زن تا عرش اعلی می‌رود
(شیخ رضا طالبانی)
لافت از عشق حسین(ع) است و سرت بر گردن است
عشق‌بازی سر به میدان وفا افکندن است...
(شیخ رضا طالبانی)

  • توزیع ۲ هزار اقلام فرهنگی بین هیات‌های مذهبی کردستان  

رئیس شورای هیات‌های مذهبی استان کردستان می‌گوید: ۲ هزار اقلام فرهنگی که با حمایت مدیرکل تبلیغات اسلامی استان تهیه شده، بین هیات‌های مذهبی کردستان توزیع شده است.   «نورعلی خزاعی» اظهار می‌کند: اقلام فرهنگی ویژه محرم به همت شورای هیات‌های مذهبی کردستان بین ۴۰۰ هیات مذهبی فعال این استان توزیع می‌شود.

وی با اشاره به این‌که امسال ۶۱۰ هیات مذهبی در کردستان در ایام محرم فعالیت دارند، بیان می‌کند: ۲۵۰ مبلغ و مبلغه در این هیات‌ها به اجرای سخنرانی، قرائت ادعیه و اقامه نماز می‌پردازند. خزاعی برگزاری مراسم تشت‌گذاری در سریش‌آباد، گل‌گیران در بیجار و اجرای مراسم شیرخوارگان حسینی در سطح شهرها و روستاهای استان و تجمیع دسته‌روی عزاداری‌ها در روزهای تاسوعا و عاشورا را از دیگر برنامه‌های هیات‌های مذهبی کردستان در ایام محرم برمی‌شمرد. رئیس شورای هیات‌های مذهبی کردستان یادآور می‌شود: در سال ‌جاری مراسم شیرخوارگان حسینی در ۲۰ مکان استان برگزار شد.

خزاعی آمادگی ۵۰۰ مداح استان برای فعالیت در برنامه‌های ایام محرم را از دیگر فعالیت‌های تبلیغات اسلامی کردستان برمی‌شمرد و ادامه می‌دهد: ۷۵ هیات مذهبی تجمیع شده با کمک و پشتیبانی سایر هیات‌های مذهبی در ایام تاسوعا و عاشورا فعالیت می‌کنند. وی برگزاری ۴۵۰ روضه خانگی در دهه دوم محرم، برپایی ایستگاه‌های صلواتی در میادین و خیابان‌های سطح شهر، اجرای محافل قرآنی در هیات‌های مذهبی اهل تسنن شهرستان سنندج و شرکت پیرغلامان در مراسم پیرغلامان کشوری را از دیگر برنامه‌های هیات‌های مذهبی کردستان برمی‌شمرد.

خزایی با بیان این‌که ۱۴ اکیپ بازرسی ویژه محرم در استان فعالیت خواهند داشت، بیان می‌کند: ۳۰ بازرس شورای هیات‌های مذهبی و کانون مداحان استان نیز در برنامه‌های محرم همکاری خواهند کرد. رئیس شورای هیات‌های مذهبی استان با بیان این‌که در همایش پیرغلامان کشور که اخیرا در یزد برگزار شد، شال عزای پیرغلامان ویژه ایام محرم به ایشان اهدا شده است، می‌افزاید: به منظور جلوگیری از بدعت، خرافات و آسیب‌های عزاداری به هیات‌های مذهبی منشور بیست‌گانه محرم به هیات‌های مذهبی ابلاغ شده است.

  • برگزاری مراسم تاسوعای حسینی اهل سنت و شیعیان در استان

گزارش‌های رسیده از سایر نقاط کردستان حاکی از آن است که مردم شهرهای مختلف این استان نیز از ساعت اولیه روزهای دوشنبه و سه‌شنبه با راه‌اندازی هیات‌های عزاداری و سینه‌زنی و زنجیرزنی یاد سرور و سالار شهیدان و یاران باوفای آن حضرت به‌ویژه حضرت ابوالفضل العباس(ع) را گرامی داشتند. هر ساله ایام محرم در جای‌جای استان کردستان با آداب و رسوم خاصی از جمله مراسم تشت‌گذاری در سریش‌آباد، گل‌گیران در بیجار، پخت حلیم در شب تاسوعا توسط زنان شهر سریش‌آباد و بیجار، تشکیل هیات‌های عزاداری در مقابل حسینیه، مساجد و سایر اماکن مذهبی در سقز، کامیاران و بانه و پخت غذاهای نذری همراه است.  امسال ۶۱۰ هیات مذهبی و ۱۴ بقعه متبرکه شاخص استان در اجرای برنامه‌های سوگواری و عزاداری سرور و سالار شهیدان در سطح استان مشارکت دارند.

  • غوغای محرم

مردم کرمانشاه دهه محرم را با شور خاصی در کنار دیگر هموطنان برای امام حسین(ع) با حضور در دسته‌ها و هیأت‌ها به سر و سینه زدند. کرمانشاهیان تاسوعا و عاشورای حسینی را نیز همزمان با سراسر کشور در سوگ نشستند. به گزارش همشهری،  مردم عزادار کرمانشاه در شب و روز تاسوعا و عاشورای حسینی با حضور در هیأت‌ها، تکایا و مساجد بار دیگر لبیک‌گویان به یاد امام حسین(ع) و ۷۲ تن از یارانش در ۱۴۰۰ سال پیش عزاداری کردند.  کوچک و بزرگ، پیر و جوان، کرد، لک، لر، ترک و فارس برای یک غم بزرگ و مشترک در کنار هم زنجیرزنان و سینه‌زنان به عزاداری پرداختند.

صبح روز عاشورا و تاسوعا با وجود این‌که عزاداری‌ها از ساعت ۱۰ صبح اعلام شد، اما دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی از ساعت ۸ و ۹ صبح به کوچه و خیابان آمدند و مردم نیز گام به گام با عزاداران حرکت کردند. در روز تاسوعا محل اصلی تردد هیأت‌های عزاداری امام حسین(ع) از میدان انقلاب بود. برای دسته‌های عزاداری چندین مسیر حرکت در نظر گرفته شده بود که همگی به میدان انقلاب ختم می‌شد. زن و مرد در قالب بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ هیات در روز تاسوعا و عاشورا به خیابان‌ها آمدند تا بار دیگر پیام کربلا را به گوش جهانیان برسانند. حضور جوانان، دختران و پسران با شکل و شمایل متفاوت نیز در عزاداری اباعبدالله الحسین قابل توجه بود و جلوه ویژه‌ای به مجالس عزاداری بخشیده بود.

حرکت هیات‌های زنجیرزنی و سینه‌زنی با شکوه خاصی در خیابان‌های شهر همراه بود. جوانان در دسته‌ها به یاد علمدار کربلا در تاسوعا علمداری می‌کردند. حضور مردم عزادار که برای تماشای سوگواری به کوچه و خیابان آمده بودند و همراه با دسته‌ها به اقامه عزا برای اهل بیت(ع) پرداختند، چشمگیر بود.  در ۱۴ شهرستان استان نیز شور و غوغای محرمی برپا بود. در دسته‌های بزرگ عزاداری که در شهرهای مختلف استان برگزار شده بود، عزاداران در سوگ اباعبدالله الحسین و یاران باوفای او در صحرای کربلا زنجیرزنی و سینه‌زنی کردند. در کنار عزاداری عزاداران، موکب‌های متعددی در نقطه‌های مختلف شهر و استان کرمانشاه با چای و شربت از عزاداران حسینی پذیرایی می‌کردند. برخی موکب‌ها نیز با دادن انواع غذاها از جمله شله‌زرد، آش رشته و... رونق خاصی به محافل داده بودند. جمع‌آوری خودجوش زباله‌ها و تمیزی خیابان‌ها نیز توسط مردم از کارهای قابل تقدیر و ویژه در این روزها بود.

کد خبر 454514

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha