دیدن برخی صحنه‌ها در شهر حس خوبی به انسان منتقل می‌کند که قابل وصف نیست.

نان

همشهری آنلاین_ مریم قاسمی: در شهرک ولی‌عصر(عج) که یکی از محله‌های جنوب شهر تهران در منطقه ۱۸ است به نمونه جالبی برخوردیم. یک واحد نانوایی در حرکتی خودجوش و مردمی به یاد سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، یک کار خیر و پرثواب را شروع کرده و آن توزیع نان رایگان بین خانواده‌های نیازمند و بی‌بضاعت است. به این نانوایی رفتیم تا از حال و هوای انجام کار خیر و آثار و برکات آن گزارش تهیه کنیم. پس از گذشت ماه‌ها از شروع این کار خداپسندانه، اهالی شهرک ولی‌عصر(عج) با این نانوایی بربری همکاری و حتی نیازمندان را برای دریافت نان صلواتی به اینجا معرفی می‌کنند.
زمانی به کوچه شهید نیکویی در شهرک ولی‌عصر(عج) می‌رسیم که شاطر جوان و همکارش در حال خمیرگیری هستند تا پخت نان را شروع کنند. «سید مرتضی حسینی» شاطر است و ۲۸ سال دارد. با لباس سفید جلو کوره ایستاده تا خمیر نان را بعد از شانه زدن داخل سینی چرخان بگذارد. سمت راست کوره نانوایی پوستر شهید قاسم سلیمانی چسبانده شده و نخستین تصویری است که به چشم می‌خورد. شاطر جوان می‌گوید: «حاج قاسم برای همه به‌ویژه جوانان الگوی جوانمردی، ایثار و مردمداری بود. یکی از کارهایی که این مرد بزرگ در طول زندگی‌اش انجام می‌داد، دستگیری از افراد محروم و ضعیف جامعه بود. بنابراین زمانی که ایشان به شهادت رسید، با دوستانم به این نتیجه رسیدیم که به نیت همه خوبی‌های او و شهدای مدافع حرم، نان رایگان دست افراد بی‌بضاعت بدهیم و ثوابش را به این شهدای گرانقدر تقدیم کنیم. به همین دلیل، همه روزه بخشی از کار ما پخت نان و اهدای صلواتی آن به نیازمندان است. این نان‌ها را سردار دل‌ها می‌دهد و ما کاره‌ای نیستیم چون معتقدیم دعای خیرشان پشت سر ما هست و هیچ‌وقت در کارمان لنگ نمی‌مانیم.»

  • اهالی در کار خیر پیشقدم هستند

نانوایان جوان با اینکه سن چندانی ندارند، با الگوبرداری از افرادی همچون حاج قاسم سلیمانی وارد امور خیرخواهانه و کارهای خداپسندانه شده‌اند و به گفته خودشان قصد دارند این کار را تا پایان عمرشان ادامه دهند. وقتی از آنها می‌پرسیم که هزینه نان‌های اهدایی را چگونه فراهم می‌کنید، حسینی با لبخندی بر لب می‌گوید: «خدا روزی‌رسان است و ما با این کار کوچک فقط دین خود را به شهدا ادا می‌کنیم. تا به حال هم به خاطر اهدای نان به نیازمندان دچار زیان مالی نشده‌ایم. خدا در همه حال هوای ما را داشته و دارد. وقتی من و دوستانم هرماه بخشی از حقوق و درآمدمان را برای این کار می‌گذاریم، متوجه برکت آن در کار و زندگی‌مان می‌شویم.»
«جعفر محمدی» ۲۹ ساله از افراد شاغل در این نانوایی است که در این کار خیرخواهانه سهمی دارد. می‌گوید: «پس از گذشت چندماه از شروع این کار، بیشتر اهالی که متوجه این کار شده‌اند، در اهدای نان رایگان به نیازمندان شریک می‌شوند. هرکسی براساس میزان درآمد و توانایی خود در این کار سهیم می‌شود و با ما مشارکت می‌کند.»
در فهرست افرادی که هزینه اهدای نان به خانواده‌های بی‌بضاعت را متقبل شده‌اند، اقشار مختلفی دیده می‌شوند؛ از بانوی سالمندی که تنها ۲ قرص نان بربری اهدا می‌کند تا کارمندی که ماهانه هزینه ۲۰۰ قرص نان را می‌دهد.  
شاطر جوان در این‌باره می‌گوید: «از زمانی که این کار را شروع کرده‌ایم، خیلی‌ها با ما همراه شده‌اند و به همین دلیل این کار در طول سال ادامه دارد و اگر خدا بخواهد، تا آخر عمرمان این کار را انجام خواهیم داد.» 

  • خدمت به مردم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی 

شیوع ویروس کرونا باعث تغییر در سبک زندگی شهروندان شده و در کنار این موضوع درآمد برخی اصناف و مشاغل کاهش چشمگیری داشته است. حسینی در این‌باره می‌گوید: «بحران کرونا باعث شده تا مشتری‌های نانوایی کمتر از قبل باشند و خیلی‌ها ترجیح می‌دهند به جای خرید نان از نانوایی‌ها، خودشان در خانه نان بپزند. با این حال با همه مسائل و مشکلات و کاهش درآمدمان، از هدفی که داریم غافل نمی‌شویم و اگر خدا لیاقت دهد و سعادت داشته باشیم، در خدمت شهروندان هستیم.»
نانوایان جوان و خیر در شرایط کرونایی همه موارد بهداشتی و پروتکل‌های بهداشتی که اتحادیه نانوایان تأکید کرده را رعایت می‌کنند تا شهروندان با خیال راحت از آنها نان بگیرند و نگرانی بابت انتقال ویروس کرونا نداشته باشند. او می‌گوید: «برای حفظ سلامت شهروندان، به مشتری‌ها توصیه می‌کنیم که برای پرداخت پول نان فقط از دستگاه کارتخوان استفاده کنند و در غیراین صورت به‌صورت غیرمستقیم از آنها پول دریافت می‌کنیم، مثلاً با استفاده از آنها انبر و...»
حسینی اضافه می‌کند: «افرادی که در این نانوایی مشغول به کار هستند، همگی کارت سلامت دارند و هر روز با روپوش و لباس تمیز در محل کار حاضر می‌شوند.»

  • مدیر اداره فرهنگی شهرداری منطقه ۱۸ خبر داد / شناسایی و قدردانی از کاسبان خیر

اداره فرهنگی شهرداری منطقه ۱۸ در راستای اشاعه فرهنگ مردمداری و کمک به محرومان، اقدام به شناسایی افراد خیر و نیکوکار در حوزه‌های مختلف از جمله مشاغل و اصناف می‌کند.  
«عیسی بیگدلی» مدیر اداره فرهنگی شهرداری منطقه ۱۸ در این‌باره می‌گوید: «کاسب و کاسبی در فرهنگ ما جایگاه والایی دارد و به همین دلیل است که در روایات و احادیث مختلف از کاسب به‌عنوان حبیب خدا یاد شده است. در قدیم جایگاه کاسب آنقدر بود که در حوزه‌های علمیه و مساجد درسی به‌عنوان «مکاسب» برپا می‌کردند و کاسبان و بازاریان با حضور در این جلسات، آداب و رفتار کاسبی و چگونکی داد و ستد را آموختند.»
وی که تاکنون در چند نوبت از کاسبان باانصاف و بااخلاق منطقه ۱۸ تقدیر کرده است، اضافه می‌کند: «وقتی کاسب به جایگاه حبیب خدایی می‌رسد که اخلاق و رفتار مناسبی با مردم داشته باشد، مثل همین کسبه‌ای که در مغازه کوچک نانوایی خود از حال محرومان و مستضعفان غافل نیستند و با اهدای نان رایگان سهم و وظیفه خود را به جامعه ایفا می‌کنند.»
بیگدلی عنوان می‌کند: «خوشبختانه در محله‌های مختلف منطقه ۱۸ کاسبان خیر و نیکوکار زیادی وجود دارد که حتی در وضعیت نامناسب اقتصادی به علت شیوع ویروس کرونا به کارهای خیرخواهانه خود ادامه می‌دهند چون عقیده دارند در چنین شرایطی مردم بیشتر نیاز به حمایت دارند.»
مدیر اداره فرهنگی شهرداری منطقه ۱۸ از شهروندان به‌ویژه معتمدان و شورایاران محله می‌خواهد که کاسبان و خیّران و نیکوکاران محله خود را به این اداره معرفی کنند تا در فرصت مناسب از آنها تقدیر شود.»

کد خبر 541529

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha