سردبیر روزنامه رأی الیوم در مطلبی شکست قطعنامه ضدایرانی آمریکا در شورای امنیت را تحقیری برای رئیس‌جمهور این کشور دانست و نوشت دوره تسلط واشنگتن بر سازمان ملل تمام شده است.

ترامپ

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه رأی الیوم، در سرمقاله جدیدش نوشت: تصویب نشدن پیش‌نویس قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت به منزله سیلی سختی به دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، و تحقیر وی بود. مهم‌تر اینکه فقط یک کشور یعنی جمهوری دومینیکن از این پیش‌نویس حمایت کرد و ۱۱ کشور دیگر از جمله تونس به آن رأی ممتنع دادند. چین و روسیه هم به پیش‌نویس این قطعنامه رأی مخالف دادند.

تسلط آمریکا بر سازمان ملل پایان یافته است

او در این یادداشت نوشته است: اهمیت این سیلی دردآور در این است که این مسئله از میزان اختلاف بین آمریکا و شرکای اروپایی آن، به ویژه فرانسه، انگلیس و آلمان پرده برداشت. این کشورها با رأی ممتنع به این پیش نویس، پیام واضح و روشنی ارسال کردند که تاکید می‌کند دوره تسلط آمریکا بر سازمان ملل و سخنگویی واشنگتن از جانب کشورهای غربی پایان یافته است و چه بسا ممکن است این دوران دیگر بازگشتی نداشته باشد.

ایران که از این پیروزی خوشحال شد. تهران پیش از رأی‌گیری، به کشورهای اروپایی هشدار داد رأی آن‌ها در حمایت از پیش‌نویس قطعنامه آمریکا، به پایان یافتن توافق هسته‌ای و انتهای پایبندی تهران به آن منجر خواهد شد و این امر نشان می‌دهد ایران از برگه‌های خود به خوبی استفاده کرد. به نظر می‌رسد که این تهدید به خوبی جواب داد.

چطور ترامپ بندهای توافقی را که از آن خارج شده است، فعال می‌کند؟!

وقاحت ترامپ به اوج خود رسیده است که به اعمال دوباره تحریم‌ها و فعال کردن مکانیسم ماشه تهدید کرد. این در حالی است که بسیاری از ناظران این گام را به سخره گرفتند. چطور وی بندهای توافقی را که دو سال پیش از آن خارج شد، فعال می‌کند؟

رأی مخالف چین و روسیه علیه پیش‌نویس قطعنامه آمریکا بدون نیاز به استفاده از حق وتو، بازتاب دهنده میزان سستی و ناپایداری وضع آمریکا در این سازمان بین المللی و عصیان کشورهای عضو در برابر رهبری واشنگتن است. با رأی ممتنع بیشتر کشورهای عضو شورای امنیت به پیش‌نویس قطعنامه، این موضوع کاملا واضح و روشن بود و این اقدام به منزله تحول بی سابقه در شورای امنیت است.

خرید تسلیحات نظامی از سوی ایران، برگه بسیار مهم انتخاباتی ترامپ را از او می‌گیرد

اکنون پس از شکست سخت آمریکا آن هم دو ماه پیش از آغاز انتخابات ریاست جمهوری این کشور، این ایده متجلی می‌شود که تسلیحات مدرن روسی و چینی از پاییز آینده، به جمهوری اسلامی ایران سرازیر خواهد شد و این موضوع برگه بسیار مهم انتخاباتی ترامپ را از وی خواهد گرفت.

ایران که از زرادخانه گسترده موشک‌های نقطه‌زن با ابعاد مختلف، تعداد بسیار زیادی زیردریایی، قایق، کشتی جنگی و پهپاد برخودردار است، همچنان با کمبود شدید هواپیماهای جنگی و تانک مواجه است. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که روسیه اساسا با فروش تانک‌های «تی ۹۰»، سامانه پدافند موشکی «اس ۴۰۰»، بالگردهای تهاجمی «کاموف ۵۲» و جنگنده‌های «سوخو ۵۷» و «سوخو ۳۵» که با جنگنده‌های مشابه آمریکایی آن برابری می‌کند و چه بسا از آن برتر است، موافقت کرده است.

با دستیابی ایران به سلاح‌های روسی نفوذ آمریکا در خلیج فارس دچار نوسان شدید می‌شود

در صورت صحت داشتن این خبر، ایران با در اختیار داشتن این تسلیحات مدرن روسی و سامانه پدافند هوایی اس ۴۰۰، قدرت بازدارندگی بالایی در منطقه خواهد داشت و اگر نگوییم همه معادلات برتری نظامی اسرائیل از بین خواهد رفت، دستکم بیشتر آن‌ها دچار این سرنوشت خواهد شد و نفوذ آمریکا در منطقه خلیج (فارس) دچار نوسان شدید خواهد شد.

با توجه به افزایش حضور چین و روسیه در رهبری جهان، رهبری آمریکا به سرعت در حال کاهش است و شکست پیش‌نویس قطعنامه اخیر آمریکا در سازمان ملل و شورای امنیت، به منزله شاخص مهمی است که نشان‌دهنده بسیاری از اتفاق‌های غافلگیرکننده در آینده است و فقط باید صبر کرد و منتظر بود.

کد خبر 541184

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha