سی و یکم مردادماه، روز جهانی «مساجد» نامگذاری شده است. این پایگاه‌های دینی و فرهنگی نقش پررنگ و تعیین‌کننده‌ای در محله‌ها دارند.

مسجد

همشهری آنلاین_ مهدی اسماعیل‌پور: به ویژه در منطقه 21 که محله‌ها و شهرک‌هایش اغلب مسجد محور هستند. شهرداری منطقه به‌ویژه در سال‌های اخیر تلاش کرده تا در پیشبرد اهداف و برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی از مساجد کمک بگیرد و نوعی همکاری و تعامل سازنده میان آنها شکل گرفته است. این تعامل و همکاری از مقابله با کرونا گرفته تا کمک به افراد بی‌بضاعت و دستگیری از نیازمندان گسترش پیدا کرده است. 31 مسجدی که در 13 محله منطقه 21 وجود دارد و ائمه جماعت آنها حکم بازوان فرهنگی مدیریت شهری را دارند و در همه زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی، حضوری فعال و مسئولانه دارند. به همین بهانه با «حسین معینی کربکندی»، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری منطقه 21، درباره میزان و نوع همکاری و تعامل مدیریت شهری و مساجد و هم‌چنین آثار و پیامدهای آن گفت‌وگویی انجام دادیم.  


معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری منطقه 21، تعامل مدیریت شهری با مساجد را مثبت و راضی‌کننده ارزیابی می‌کند و به «همشهری محله» می‌گوید: «از طریق امور مساجد به شکل منظم و مستمر با همه مساجد منطقه در ارتباط و تعامل هستیم. علاوه بر این، جلساتی به شکل فصلی با حضور شهردار منطقه و ائمه جماعات مساجد با هدف هماهنگی برگزار می‌شود. خوشبختانه همکاری و تعامل خوب و مثبت و راضی‌کننده‌ای بین مدیریت شهری و مساجد در همه زمینه‌ها شکل گرفته و وجود دارد. در ماه‌ها و مناسبت‌های خاص در هرچه بهتر و باشکوه‌تر برگزار شدن مراسم دینی و مذهبی، مشارکت کرده و ایفای نقش می‌کنیم.» 

  • ویژه برنامه‌های محرم 

معینی کربکندی، درباره برنامه‌های ماه محرم هم می‌گوید: «ماه محرم را در پیش داریم که شهرداری در اجرا و رعایت هرچه بهتر و دقیق‌تر پروتکل‌های تعیین شده به مساجد کمک خواهد کرد. از جمله کارهایی که انجام می‌شود، ضد عفونی کردن مساجد با مشارکت و کمک بسیج و نمازگزاران فعال و معتمدان محلی است. علاوه براین با مشارکت مساجد در ماه محرم، توزیع غذا، خوراکی‌های خشک و اقلام بهداشتی بین نیازمندان و محرومان را خواهیم داشت که با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی اجرا خواهد شد. به هر شکل ویروس «کرونا» سبب شده تا مراسم عزاداری متفاوت از سال‌های گذشته باشد، اما این موضوع نباید موجب شود که فقرا و نیازمندان را از فراموش کنیم. هم‌چنین با کمک مساجد به‌ویژه در ماه محرم که‌ تردد شهروندان در معابر بیشتر است، ضد عفونی کردن محله‌ها و مراکز پر تردد را ادامه می‌دهیم. در مقابله با ویروس کرونا، مساجد و بسیج مساجد نقش پررنگی داشتند و این نقش‌آفرینی با مشارکت شهرداری همچنان ادامه دارد.»

  •  اجرای سیاست‌های فرهنگی در محله‌ها 

معاون شهردار منطقه از مساجد به‌عنوان بازوهای فرهنگی و اجتماعی شهرداری در محله‌ها نام می‌برد و می‌گوید: «اغلب سیاستگذاری‌های فرهنگی که داریم با کمک و مشارکت مساجد در محله‌ها توزیع و اجرا می‌شود. سیاستگذاری‌ها و برنامه‌های ما بدون کمک و مشارکت مساجد اثرگذاری کامل و دقیقی نخواهد داشت. بخشی از بدنه فعال جامعه با مساجد در ارتباط هستند و ما اگر می‌خواهیم در موضوع‌های فرهنگی بخش زیادی از جامعه ودرصد بالایی از مخاطبان را جذب کنیم، بی‌ تردید به این بدنه فعال و پویا و مشارکت آنها نیازمندیم. این موضوع حتی در موضوع‌هایی مانند بازیافت هم وجود دارد. به‌عنوان مثال "طرح کاپ" که طرح جدیدی برای بازیافت پسماند از مبدأ است، به شکل پایلوت در منطقه 21 اجرا می‌شود. یکی از جاهایی که درباره این طرح به مردم اطلاع‌رسانی می‌شود، مساجد است. در مساجد مواردی چون حقوق شهروندی، حق همسایگی، فرهنگ و حقوق آپارتمان‌نشینی، مسئولیت‌های اجتماعی شهروندان و رعایت پروتکل‌های بهداشتی به شهروندان و نمازگزاران آموزش داده و گوشزد می‌شود. از این هفته در مساجد، جلسات ما با معتمدان محله و اعضای هیئت امنا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود. باید این‌گونه گفت که مساجد سفیران فرهنگی و اجتماعی و بازوهای فرهنگی مدیریت شهری در محله‌ها هستند.»

معینی کربکندی  / معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری منطقه 21
  • پایگاه‌های مستحکم مردمی

امام جماعت مسجدجامع امام حسین(ع) وردآورد تعامل و همکاری بین شهرداری منطقه 21 و مساجد را بسیار خوب و مفید ارزیابی می‌کند: «چه در دوره‌های گذشته و چه در دوره جدید، همواره رابطه و تعامل خوبی بین مساجد و شهرداری وجود داشته است. به‌ویژه در محله وردآورد و مسجدجامع امام حسین(ع) که نخستین شهید شهرداری تهران محمدتقی ارغوانی از این مسجد و محله بودند. شهرداری همواره در بحث‌های عمرانی به مساجد منطقه از جمله مسجد وردآورد کمک می‌کند. مساجد هم در اجرای برنامه‌های فرهنگی‌ در کنار مدیریت شهری هستند. از برنامه‌هایی مثل‌ ترویج فرهنگ تفکیک زباله از مبدأ تا دیگر برنامه‌هایی که به مشارکت و اطلاع‌رسانی مردمی نیاز است مساجد حضور فعال و مؤثری در محله‌ها دارند.» حجت‌الاسلام «هادی اریسیان» مساجد را پایگاه‌های مستحکم مردمی برای ارتباط بین مردم و شهرداری می‌داند و به همشهری محله می‌گوید: «مساجد به‌نوعی پل ارتباطی بین مردم محله و شهرداری هستند. بسیاری از مشکلات مردم در مساجد مطرح‌شده و از آنجا به گوش مسئولان می‌رسد. برای مثال در جریان اعتراض اهالی وردآورد به فعالیت گرمخانه در این محله مهندس حسن رحمانی به مسجد آمدند و رودررو با مردم صحبت کردند. این موضوع نشان می‌دهد نگاه مدیریت شهری هم به نقش اجتماعی مساجد مثبت است.» باوجوداینکه همکاری و تعامل بین مدیریت شهری و مساجد خوب است، حاج‌آقا اریسیان معتقد است همواره جا برای بهتر و قوی‌تر شدن هرکاری وجود دارد.

کد خبر 540809

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha