دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۹
۰ نفر

لحظه‌های پراضطراب فاجعه پلاسکو و شهادت ده‌ها آتش‌نشان در حادثه غمبار دی ماه سال ۹۵ از اذهان پاک نشده بوده که خبر انفجار و آتش‌سوزی در کلینیک «سینای اطهر» تیرماه سال ۹۹ و از دست دادن عده‌ای از شهروندان موجی از نگرانی و دلهره ایجاد کرد.  

سعیدی

حوادث فاجعه باری که خبر از نا ایمنی ساختمان‌های پایتخت می‌دهد که بارها قربانی گرفته است اما خلاهای قانونی دست مسئولان سازمان آتش‌نشانی را برای جلوگیری از ادامه فعالیت در این ساختمان‌ها و پلمب آنها بسته است.
 غم‌انگیزتر اینکه خیلی از این ساختمان‌های پر خطر شهر تهران شامل مراکز درمانی و بیمارستان‌های بزرگ شهر است که شهروندان بسیاری برای التیام دردهایشان به آنجا تردد دارند اما نمی‌دانند همان مرکز درمانی نواقص ایمنی بسیاری دارد که جانشان را به مخاطره می‌اندازد. اینکه ساختمان‌های نا ایمن چه زمانی ساخته شده و پایان کار گرفته‌اند؟ یا چگونه به ساختمان‌هایی که ایمنی لازم را نداشته پایان کار داده‌اند؟ موضوعی است که نوشتن درباره آن قطعاً مثنوی هفتاد من کاغذ می‌شود و در این مقال هم نمی‌گنجد، اما قطعاً مسئولان باید راهکاری بیندیشند تا دیگر شاهد چنین حوادثی در جامعه نباشیم. شاید نخستین گام مدیریت شهری تهران برای افزایش ایمنی ساختمان‌ها که به ایمنی شهروندان می‌انجامد نظارت دقیق‌تر و منسجم‌تر بر ساخت‌وسازهایی است که اکنون در حال انجام است. بدون شک استفاده از مصالح استاندارد و کارگر ماهر، رعایت مقررات ایمنی ساختمان‌ها، برنامه‌ریزی برای کاهش هدر رفت انرژی، رعایت ساخت‌وسازها در حریم رودخانه‌ها، حریم شبکه‌های برق و خطوط لوله گاز، مجهز کردن ساختمان‌ها به امکانات اطفای حریق و رعایت نکات ایمنی مورد تأیید سازمان آتش‌نشانی از مواردی است که باید تا آخرین مرحله آماده‌سازی ساختمان‌ها مورد توجه قرار گیرد. اما گام دوم عزم جدی برای معرفی ساختمان‌های نا ایمنی است که مالکان آن توجهی به اخطارها نمی‌کنند.
 به هر حال وقتی قانونی که سال‌ها قبل نوشته شده‌ـ(اکنون هیچ اقدامی برای اصلاح آن انجام نشده ‌)به شهرداری اجازه نمی‌دهد ساختمانی که ایمنی ندارد و مالک آن هم توجهی به اخطارها نمی‌کند پلمب شود باید به مردم درباره حضور در این ساختمان‌ها اطلاع‌رسانی کرد. البته سازمان آتش‌نشانی چند هفته قبل برخی از این ساختمان‌های پرخطر شهر تهران را معرفی کرد که ۱۹۴ باب از آن ساختمان‌ها در مناطق ۵، ۹، ۲۱ و ۲۲ فعالند. هرچند بررسی‌های خبرنگار همشهری محله در گفت‌وگو با مسئولان آتش‌نشانی و مدیریت بحران مناطق غربی پایتخت نشان می‌دهد که تعداد ساختمان‌های ناایمن این مناطق خیلی بیشتر است و عزم جدی بیشتر همه مسئولان را می‌طلبد تا برای سلامت شهروندان‌کاری انجام دهند.  
 

کد خبر 540761

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha