رئیس سازمان غذا و داروی کشور گفت: داروی ایرانی «رمدسیویر» (Remdesivir) که برای درمان کرونا در کشور در حال توزیع است، فقط باید در بیمارستان‌ها و توسط کادر پزشکی مخصوصی که تعریف شده، تجویز ‌شود.

کرونا بیمارستان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر محمدرضا شانه‌ساز امروز در نشست ویدئوکنفرانس با خبرنگاران تاکید کرد: به تجویزهای خارج از بیمارستان و همچنین عرضه خارج بیمارستانی رمدسیویر به هیچ وجه اعتماد نکنید. در هفته های گذشته انواع وارداتی این دارو و در هفته جاری تولید داخلی آن را به وفور در اختیار بیمارستان‌هایی که مبتلایان کرونا را پذیرش می‌کنند، با قیمت متعادل و رسمی قرار خواهیم داد.

او گفت: به محض اینکه این دارو وارد فهرست رسمی دارویی کشور شد و اجازه یافتیم وارد بازار کنیم، از فاز واردات در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار گرفت.

شانه‌ساز با اشاره به ارقام بسیار بالای عرضه رمدسیویر از مبادی غیررسمی، گفت: در نمونه های گرفته شده از رمدسیویرهایی که از مبادی غیررسمی عرضه می شوند، در اغلب موارد اصلا داروی رمدسیویر نیست که بخواهد قیمت گزافی هم داشته باشد. متاسفیم علیرغم تذکر فراوان سازمان غذا و دارو، سایت‌ها و افراد سودجو همچنان مشغول سودجویی از بیماران و خانواده‌های آنها هستند.

  • عرضه بیمارستانی رمدسیویر ایرانی از هفته جاری

رئیس سازمان غذا و دارو تاکید کرد: رمدسیویر در کشور تولید می‌شود و از این هفته به وفور در اختیار دانشگاه ها و بیمارستان‌های پذیرش‌کننده بیماران کرونا قرار می‌گیرد.

وی درباره داروی اکتمرا (Actemra) نیز که در درمان‌های کرونا مورد استفاده قرار می گیرد گفت: خوشبختانه این دارو نیز به ,فور در کشور تولید و عرضه می شود و خواهشم آن است ;i با توجه به مصرف بیمارستانی این دارو، افراد در زمینه تهیه آن حتما به مبادی رسمی اعتماد کنند و از تهیه آن در خارج از بیمارستان خودداری کنند.

شانه‌ساز گفت: داروهایی که در خارج از بیمارستان تهیه می شود با توجه به نظارت ما، هیچ تاییدیه ای از سازمان غذا و دارو ندارند و توصیه به مصرف آنها نیست. عرضه این داروها در خارج از بیمارستان خلاف است و اگر موردی دیده شود، حتما با آن برخورد می شود.

  • توزیع ماسک صنعتی در داروخانه ها

رئیس سازمان غذا و دارو همچنین درباره عرضه ماسک به داروخانه ها نیز گفت: هنوز از ماسک های رسمی و صنعتی در داروخانه ها توزیع نشده است. اما طبق توافق با وزارت صمت، از اواخر این هفته یا ابتدای هفته آینده قرار است روزانه حدود ۲ میلیون ماسک صنعتی با قیمت مصوب در اختیار داروخانه ها قرار گیرد و مصرف کنندگان به سهولت از طریق داروخانه ها به آن دسترسی داشته باشند.

شانه‌ساز گفت: یک میلیون و ۸۰۰ تا ۲ میلیون ماسک نیز در اختیار مراکز درمانی قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان غذا و دارو با تاکید بر اینکه بهترین راه مبارزه با کرونا، استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و شست و شوی مرتب دستها، مجددا به تبلیغات سوء دارو و درمان کرونا در فضایی خارج از بیمارستان ها هشدار داد.

او گفت: به داروهایی که در فضاهایی در خارج از بیمارستان معرفی و عرضه می شوند، اعتماد نکنید. ما همه کشور را تحت رصد داریم. داروهایی که وارداتی هستند و خارج از فضای بیمارستان با قیمتهای گزاف تحویل داده می شوند، داروهای رسمی نیستند و می توانند عوارض خطرناکی به همراه داشته باشند.

  • موثرترین داروی کووید۱۹

شانه‌ساز در پاسخ به سوالی درباره موثرترین داروی فعلی کووید۱۹ و وضعیت رمدسیویر، گفت: هنوز هیچ داروی قطعی که بتواند در درمان کرونا موثر باشد و قطعیت داشته باشد، در دنیا معرفی و مشخص نشده است. داوهایی هم که مطرح می‌شوند، بعد از مدتی درباره اثربخشی آن‌ها اظهار تردید می‌شود.

رئیس سازمان غذا و داروی کشور ادامه داد: یکی از دلایل مهم این است که این ویروس، ویروسی است که تغییر ماهیت می‌دهد و نوع عمل و رفتارش تغییر می‌کند. داروهایی که در حال حاضر برای کرونا مطرح می‌شوند، یکسری داروهای ضدویروس هستند که اثرات کشنده و از بین برنده ویروس را دارند و یک دسته هم داروهایی هستند که التهابات را کم می‌کنند.

او گفت: از آنجا که بدن واکنش بسیار جدی و سنگینی را در برابر هجمه این ویروس نشان می‌دهد، بسیاری از مواقع التهابات شدیدی در مجاری تنفسی به‌ویژه ریه ایجاد می‌شود که این واکنش‌های سنگین منجر به مشکلات تنفسی برای بیماران می‌شود.

شانه‌ساز افزود: درباره رمدسیویر هم درصد درمان بالا نیست و در بهترین حالت ۲۰ درصد اعلام می‌شود. هنوز هیچ مرجع رسمی بین‌المللی این دارو را به عنوان دارویی که می‌تواند در پروتکل‌ها استفاده شود، نپذیرفته است.‌

  • توزیع واکسن آنفلوآنزا از شهریور

شانه‌ساز درباره وضعیت واکسن آنفلوآنزا نیز گفت: واکسن آنفلوآنزا از شهریور در اختیار قرار می‌گیرد. ابتدا برای گروه‌های آسیب‌پذیر و بیماران خاص و در ادامه برای مصرف عموم در اختیار قرار می‌گیرد.

او افزود: در عین حال هم اکنون تعدادی از واکسن آنفلوآنزا وارد کشور شده است و در شهریورماه اولین بخش آن در اختیار معاونت بهداشتی قرار می‌گیرد تا در اختیارگروه‌های در معرض خطر قرار گیرد.

رئیس سازمان غذا و داروی ایرلن گفت: امیدواریم تولید داخلی این واکسن در فصل پاییز وارد بازار شود و بخشی از نیاز کشور را تامین کند و در سال‌های بعد بخش اعظم و یا تمام نیاز کشور از سوی تولید داخل تامین می‌شود و دیگر نگرانی از بابت اینکه طرف‌های خارجی به دلیل تحریم یا هر دلیل دیگری تامین این واکسن را مختل کنند، نداشته باشیم.

  • راه کاهش خطر آنفلوآنزا

رئیس سازمان غذا و داروی کشور تاکید کرد: امسال به دلیل استفاده نسبتا گسترده از ماسک و ضدعفونی کردن مداوم دست‌ها، خطراتی که سال‌های قبل برای آلودگی به ویروس آنفلوآنزا احساس می‌کردیم، بسیار کاهش پیدا می‌کند. سال‌های قبل این حجم استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی وجود نداشت.

شانه‌ساز گفت: ۵ تا ۶ برابر سال گذشته پیش‌بینی واکسن برای مصرف‌مان کردیم، اما تاکید می‌کنم که امسال به دلیل اقداماتی که در پیشگیری انجام دادیم، اگر به همین صورت پیش برویم، واکسن آنفلوآنزا می‌تواند ضرورتی را که در سال‌های قبل داشته است، نداشته باشد.

کد خبر 540479

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha