محققان موسسه ملی تحقیقات سلامت و دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران طی انجام یک تحقیق به پرسش‌های مطرح درخصوص عملکرد ریه مبتلایان کووید-۱۹ پس از بهبودی پاسخ داده‌اند.

ريه-كرونا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، پژوهشگران موسسه ملی تحقیقات سلامت و دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران با بررسی شواهد موجود به این پرسش پاسخ داده‌اند که آیا بعد از بهبودی کووید-۱۹، ریه‌ فرد مبتلا آسیب‌پذیرتر از دیگران خواهد بود یا خیر.

آن‌ها می‌گویند محققان هنگ‌کنگ به این نتیجه رسیده‌اند که ریه‌ بعضی از افراد مبتلا به کووید-۱۹ بعد از بهبودی دچار اختلال می‌شود، به طوری که با انجام فعالیت‌های سرعتی مانند پیاده‌روی سریع دچار تنگی‌نفس می‌شوند.

همچنین در مطالعه‌ای که روی بیماران مبتلا به کووید-۱۹ انجام گرفت، مشخص شد که ظرفیت ریه افراد بهبودیافته کمتر از ظرفیت ریه‌ آن‌ها در زمان سلامتشان است. در بعضی از موارد شدید تنها ۲۰ تا ۳۰ درصد ریه مبتلایان عملکرد مفیدی دارد. البته هنوز بسیار زود است که در مورد اثرات بلندمدت ویروس کرونا بر عملکرد ریه نظری داد، اما اسکن‌های ریوی نشان می‌دهد که شکل‌هایی مانند شیشه یخ‌زده در ریه وجود دارد که نشان‌دهنده آسیب‌دیدگی ریه است.

نتایج سی‌تی‌اسکن بعضی از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ نشان می‌دهد که ترشحاتی در ریه آن‌ها وجود دارد که باقی‌مانده‌ دوران عفونت ریه هستند. همچنین تحقیقات ابتدایی که در دانشگاه جان هاپکینز در این زمینه انجام شده است، نشان می‌دهد که عوارض ریوی ناشی از کووید-۱۹ ممکن است در حالت‌های شدید موجب نارسایی ریه و ایجاد عوارض ماندگار ریوی شود.

کد خبر 542538

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha