ترس از ابتلا به ویروس کرونا تنها بخشی از نگرانی مردم ایران است که بیش از ۱۵۰ روز است با این ویروس زندگی می‌کنند. هراس و نگرانی اصلی این است که اگر روزی مبتلا شدند، چگونه از پس هزینه‌های آن بر بیایند و اصلا چقدر هزینه در بر دارد.

آی سی یو بیمارستان

همشهری آنلاین- پروانه بندپی: آمارها نشان می‌دهد که آمار ابتلا به کووید۱۹ در ایران تا امروز نه تنها پایین نیامده، بلکه گاهی رکورد را هم شکسته است. مسئولان وزارت بهداشت حالا و پس از ۵ ماه مبارزه با کرونا می‌گویند «شکست کرونا» یک شعار هیجانی است و باید منتظر موج‌های بعدی این ویروس هم باشیم.

از ابتدای شیوع ویروس کرونا در ایران تا امروز (۱۳ مرداد) ۳۰۶ هزار و ۷۵۲ نفر به آن مبتلا شده‌اند، ۱۶ هزار و ۹۸۲ نفر جان خود را از دست داده‌اند و حال ۴ هزار و ۱۱ نفر وخیم است. سرعت انتقال کووید۱۹ آن‌قدر بالاست که مسئولان مدام به مردم هشدار می‌دهند که علاوه بر استفاده از ماسک، حتما فاصله فیزیکی را هم رعایت کنند و تا می‌توانند از دورهمی‌ها به‌خصوص دورهمی‌های بالاتر از ۱۰ نفر بپرهیزند.

تاکنون عده زیادی از مردم ایران به کووید۱۹ مبتلا شده‌اند و نگرانی بسیاری از آنها نیز «هزینه‌های درمان» است؛ هزینه‌ای که در روزهای اول گفته شد رایگان است حتی برای بیمارانی که بیمه ندارند. اما اکنون اعداد عجیب و غریبی از فاکتورهای بیمارستان‌ها برای برخی بیماران ترخیص شده و حتی جان‌باخته منتشر می‌شود. هزینه تست کرونا در مراکز درمانی خصوصی حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان است. قرار بود حداقل تست کرونا در بیمارستان‌های دولتی کاملا رایگان باشد، اما تست رایگان هم شرایط خاص خود را دارد؛ طبق اعلام وزارت بهداشت، «انجام این تست برای گروه‌های هدف شامل افراد علامت‌دار، زنان باردار، افراد بالای ۶۰ سال و افراد با بیماریِ زمینه‌ای در مراکز دولتی رایگان است و هیچ هزینه‌ای بابت آن دریافت نمی‌شود.»

با این وجود برخی مراکز درمانی دولتی با تخطی از دستور وزارت بهداشت، بابت انجام تست کرونا از شهروندان هزینه بالایی دریافت می‌کنند. موضوعی که خود وزارت بهداشت نیز آن را تایید کرده و از مردم خواسته است در چنین مواردی حتما با سامانه ۱۹۰ تماس بگیرند تا به این تخلفات رسیدگی شود.

هزینه درمان کرونا در زمان بستری‌بودن بیمار نیز بسته به این که بیمارستان دولتی یا خصوصی باشد، متفاوت است. گزارش‌های مردم از هزینه‌های چند میلیونی درمان کرونا حتی تا بیش از ۱۰۰ میلیون تومان حکایت دارد. به خصوص اگر بیماری مجبور شود در بیمارستان خصوصی بستری شود.

  • قیمت درمان کرونا در بیمارستان نیمه‌خصوصی

هرچند که وزارت بهداشت گفته هزینه درمان یک بیمار کرونا برای این وزارت‌خانه ۱۹ میلیون تومان است، اما روایت‌های مردمی، چیز دیگری است. یک شهروند تهرانی که مادرش به تازگی از کرونا رهایی یافته، به همشهری‌آنلاین می‌گوید: مادر من ۵۹ سال سن دارد و ۲ هفته پیش به خاطر ابتلا به کرونا او را در یکی از بیمارستان‌های نیمه‌خصوصی تهران بستری کردیم. مادرم ۷ روز در بیمارستان نیمه‌خصوصی بستری بود و درمانش با اسکن ریه و ۷ شب بستری حدود ۱۰۷ میلیون تومان هزینه داشت. تازه بعد بیمارستان هم چند روز او را در خانه قرنطینه کردیم و ماسک و گان و کپسول اکسیژن و مواد ضدعفونی‌کننده خریدیم و همه اینها هزینه سنگینی روی دست می‌گذارد.

او ادامه می‌دهد: آمپول‌ها و داروهای درمان کرونا قیمت خیلی بالایی دارند و تهیه آنها از عهده خیلی از مردم خارج است. من ماشینم را فروختم تا بتوانم از پس هزینه‌های درمان و دارویی مادرم بر بیایم. قیمت یک داروی رمدسیویر حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است. البته بستگی دارد از کجا بخرید. چون قیمت هرجا متفاوت است. من با هزار بدبختی و با گرفتن نامه از پزشک متخصص ریه توانستم آن را تهیه کنم. چون اگر شما نامه نداشته باشید، این دارو را به شما نمی‌دهند. ما این دارو را که آمپول و تزریقی است، از یک داروخانه نزدیک داروخانه ۱۳ آبان تهیه کردیم.

این شهروند می‌گوید: یک قرص هم هست ورقی ۱۰۰ هزار تومان که روزی ۳ عدد باید می‌خورد. یعنی هر ۳ روز حدود ۱۰۰ هزار تومان فقط پول قرص می‌شد. تازه ما بیمه تکمیلی داریم و باید پشت‌مان به آن گرم باشد اما بیمه هم این طور است که شما اول باید هزینه‌ها را بپردازید و بعد نامه هزینه‌کردها را برای بیمه ببرید تا بخشی از آن را به شما برگرداند.

او می‌گوید: مشکل همین جا تمام نمی‌شود؛ مشکل اصلی برمی‌گردد به تشخیص نادرست بعضی از مراکز درمانی که خود وزارت بهداشت اعلام کرده برای تست کرونا و ... می‌توانید به آنها مراجعه کنید. من مادرم را به یکی از این مراکز بردم و آنجا از او اسکن ریه گرفتند، اما گفتند مشکلی ندارد و یک سرماخوردگی ساده است. در حالی که مادرم سرفه‌های خشک مکرر می‌کرد. بعد از آن او را بردیم به همین بیمارستان نیمه‌خصوصی که گفتم. آنجا دوباره اسکن ریه گرفتند و گفتند ۵۳ درصد ریه و ۴۷ درصد حنجره‌اش درگیر شده و باید بستری بشود. بیش از ۵۰ درصد ریه مادرم درگیر کرونا شده بود و پزشکان مرکز درمانی دولتی تشخیص ندادند. خب یک تشخیص اشتباه می‌تواند حتی به قیمت جان مردم تمام بشود.

  • قیمت نجومی درمان در بیمارستان‌های خصوصی

بیمارستان‌های خصوصی به دلیل پذیرش کمتر بیمار و امکاناتی که در اختیار دارند، هزینه بیشتری بابت بستری و درمان کرونا دریافت می‌کنند.

شهروندی که پدرش مدتی پیش مبتلا به کرونا شده بود، به همشهری‌آنلاین می‌گوید: پدر من وقتی به کووید۱۹ مبتلا شد، او را به چند بیمارستان دولتی بردیم اما تخت خالی نداشتند و مجبور شدیم او را در یک بیمارستان خصوصی بستری کنیم. چون پدرم بیماری فشارخون بالا و دیابت دارد و نگهداری و قرنطینه کردنش در خانه خیلی خطرناک بود.

او می‌گوید: از انجام تست کرونا تا ترخیص پدرم از بیمارستان حدود ۱۵۰ میلیون تومان هزینه داشت. غیر از هزینه‌های کمرشکن بیمارستان خصوصی، داروهایی که برای درمان کرونا وجود دارد و به سختی هم می‌شود تهیه کرد، میلیون‌ها تومان خرج برمی‌دارد. یعنی یک بیماری ویروسی باعث می‌شود تعداد زیادی از خانواده‌ها دچار افت مالی شدید شوند و مجبور بشوند زندگی را از صفر و حتی از زیر صفر شروع کنند.

او ادامه می‌دهد: یکی از دوستان من که در بیمارستان خصوصی کار می‌کند، بعد از ابتلا به کرونا مجبور شد در یک بیمارستان دولتی بستری بشود. چون آه در بساط نداشت. البته با دوندگی خیلی زیاد توانسته بود بستری بشود و هزینه درمانش حدود ۵ میلیون تومان شد. اگر او در بیمارستان محل کار خودش بستری می‌شد، حدود ۱۵۰ میلیون تومان برایش آب می‌خورد. یک کارمند معمولی بیمارستان خصوصی چطور و از کجا می‌تواند ۱۵۰ میلیون تومان تهیه کند؟

  • درمان کرونا در بیمارستان دولتی چند؟

اما هزینه‌های بالای درمان کرونا تنها مربوط به بیمارستان‌های خصوصی و نیمه‌خصوصی نمی‌شود. پای بیمارستان‌های دولتی هم وسط این «درمان ِ گران» کشیده شده است. هرچند هزینه درمان در بیمارستان دولتی خیلی کمتر از بیمارستان خصوصی است، اما برای کسی که بیمه ندارد، حتی ۵ میلیون تومان هم قیمت بالایی محسوب می شود.

هفته آخر تیر ۹۹ سیما لاری، سخنگوی وزارت بهداشت گفت: «اگر تست کرونای شما مثبت شد، نگران هزینه‌ها نباشید. چون شما تنها ۱۰ درصد هزینه درمان را پرداخت می‌کنید و اگر قادر پرداخت همین ۱۰ درصد هم نباشید، با مراجعه به بخش مددکاری کل هزینه رایگان می‌شود. میانگین هزینه بیمار کرونایی بستری در بخش عادی برای بیمارستان ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و هزینه بیمار بستری در بخش آی‌سی‌یو حدود ۴.۵ میلیون تومان است.»

کیانوش جهانپور، مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت هم ۱۱مرداد اعلام کرد: «میانگین زمان بستری بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش بیمارستانی ۵ تا ۱۰ روز و میانگین بستری در آی‌سی‌یو ۳ تا ۴ هفته است و هر بیمار بستری به طور میانگین ۱۸ تا ۱۹ میلیون تومان برای وزارت بهداشت هزینه دارد. البته هزینه درمان و داروهای بیماران در آی‌سی‌یو چند برابر این میزان است.»

جهانپور به این نکته هم اشاره کرد که «بخشی از این هزینه را بیمه پوشش می‌دهد و کمترین میزان را بیمار پرداخت می‌کند. برخی هزینه‌ها مثل هزینه تست را هم دولت به صورت یارانه پرداخت می‌کند و درنهایت بسیاری از خدمات در بیمارستان‌های دولتی برای بیماران رایگان تمام می‌شود.»

با این که قیمت درمان کرونا در بیمارستان‌های دولتی قابل مقایسه با بیمارستان‌های خصوصی و نیمه‌خصوصی نیست، اما برخی از بیمارستان‌های دولتی مبلغ بالاتر از ۲۰ میلیون تومان دریافت می‌کنند و این برای بسیاری از شهروندان رقم بسیار سنگینی است.

مدیر درمان یکی از شرکت‌های بیمه‌ می‌گوید: «ما مدارک پزشکی از برخی بیمارستان‌های دولتی مثل مسیح دانشوری، لبافی‌نژاد، رسول‌اکرم و امام خمینی داریم که هزینه درمان در آن‌ها تا ۲۵ میلیون تومان هم شده است.»

در این میان خیلی از بیمارستان‌های دولتی یا تخت خالی ندارند یا بیمار، توان مالی بستری شدن در آنها را ندارد و مجبور است در خانه قرنطینه شود و همین می‌تواند به قیمت جانش تمام شود. حتما شنیده‌اید بوده‌اند بیمارانی که پشت درهای بیمارستان جان داده‌اند و پایشان به بیمارستان نرسیده است، هرچند که چنین چیزی حتما از سوی مسئولان وزارت بهداشت قویا رد می‌شود.

یکی از شهروندان که اسفند پارسال به کرونا مبتلا و در بیمارستان دولتی رسول‌اکرم بستری شده بود، به همشهری‌آنلاین می‌گوید: آن موقع از من هیچ هزینه‌ای دریافت نشد. من ۷ روز در این بیمارستان بستری بودم و حتی یک ریال پرداخت نکردم. داروهایی هم که استفاده می‌شد، مخصوص مالاریا و ایدز و ... بود. شنیده‌ام که الان قوانین پولی و دارویی بیمارستان‌ها به دلیل افزایش آمار ابتلا تغییر کرده و بخشی از هزینه را فرد بیمار باید پرداخت کند.

  • بیمه، خیلی از هزینه‌ها را قبول نمی‌کند

اما مشکل بزرگ در این میان این است که بیمه‌ها هزینه تست و برخی داروها را قبول نمی‌کنند. چراکه برخی داروها مثل رمدسیویر با آن که گران و میلیونی هستند، هنوز زیر پوشش بیمه نرفته‌اند.

بسیاری از شهروندان به خیال این که می‌توانند هزینه دارو و تست کرونای خود را از بیمه‌ دریافت کنند، تست کرونا را انجام می‌دهند و داروها را به هر جان‌کندنی باشد، خریداری می‌کنند. غافل از اینکه هزینه تست کرونا و تعدادی از داروها از لیست پرداختی‌های بیمه‌های تکمیلی خارج است و ریالی بابت آن به فرد پرداخت نخواهد شد.

طاهر موهبتی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت می‌گوید: با توجه به اینکه بیماران مبتلا به کرونا اورژانسی به حساب می‌آیند، تمامی افراد مشکوک به بیماری کرونا که در بیمارستان بستری می‌شوند، بلافاصله بیمه شده و در صورت توانایی مالی، خودشان حق بیمه را پرداخت می‌کنند و در صورت عدم توانایی مالی، یک‌روزه ارزیابی وسع در مورد آنها انجام می‌شود.

یک شهروند می‌گوید: چند شب پیش اخبار تلویزیون داشت می‌گفت هزینه هر شب بستری در بیمارستان‌های دولتی یک میلیون تومان و هزینه هر شب بستری در یک بیمارستان خصوصی ۲۰ میلیون تومان است. در این اوضاع بد اقتصادی کشور همان یک میلیون تومان هم نصف حقوق یک کارگر است و نمی‌شود موضوع را سرسری گرفت. چون خیلی از افراد قشر ضعیف جامعه بیمه تکمیلی ندارند. حتی خیلی از آنها دفترچه تامین اجتماعی ندارند و یک هفته بستری‌شدن در بیمارستان برای آنها یک کابوس وحشتناک است و دولت باید فکری کند.

اما مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت، مشکلات مالی خود وزارتخانه را هم قابل‌توجه می‌داند و می‌گوید: «وزارت بهداشت، بزرگ‌ترین متضرر اقتصادی بعد از کروناست. این وزارتخانه ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان درآمد از جاهای دیگر در اسفند و فروردین به میدان کرونا آورده و درآمد اختصاصی بیمارستان‌ها که حدود ۶۰ درصد کل بودجه وزارت بهداشت بوده، به حدود صفر رسیده است. چون به دلیل افزایش هزینه‌ها نمی‌توانیم در اکثر بیمارستان‌ها بیمار عادی پذیرش کنیم.»

جهانپور می‌گوید: «نگاه وزارت بهداشت، اقتصادی نیست اما موضوع این است که با یک معضل سلامت روبه‌رو هستیم و باید برای آن هزینه بشود. ما تا امروز بیشتر از ۱۶ هزار مرگ ناشی از کووید۱۹ در کشور داشته‌ایم و ادامه این روند، خسارت‌های بسیار جبران‌ناپذیرتری به بار خواهد آورد.»

کد خبر 536636

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha