اواخر دهه ۱۹۳۰ هشت نفر به یک جزیره کوچک و دورافتاده در ساحل دِوُن انگلیس وارد می‌شوند. هر کدام دعوتنامه‌ای با موضوع پیشنهاد شغل یا گذراندن تعطیلات تابستانی دریافت کرده‌اند. آنها وقتی با خانم و آقای راجرز، خدمتکار و آشپزِ تنها خانه جزیره ملاقات می‌کنند، متوجه می‌شوند میزبان غایب و ناشناس برنامه‌هایی عجیب برایشان تدارک دیده است.

آگاتا کریستی

به گزارش همشهری آنلاین، «ده بچه زنگی» یا «سپس هیچ‌کدام باقی نماندند» نام رمانی معمایی از آگاتا کریستی است. در این رمان، ۷ مرد و ۳ زن که اغلبشان قبلا هیچ‌گاه یکدیگر را ملاقات نکرده‌اند، به جزیره‌ای دورافتاده دعوت می‌شوند که شایعات و گمانه‌زنی‌ها پیرامون مالکیت آن و عمارت اعیانیش، موضوعی جذاب و مرموز برای روزنامه‌ها است. هر کدام از این ده نفر، به دلیلی به این جزیره دعوت شده‌اند، اما تقریبا هیچ‌کدامشان میزبان را نمی‌شناسد. بعضی برای گذراندن تعطیلات دعوت شده‌اند و بعضی دیگر به بهانه شغلی موقت. وقتی همه به جزیره و به خانه اعیانی می‌رسند، متوجه می‌شوند میزبان و کارفرما غایب است. غیبت میزبان و سکوت جزیره مهمان‌ها را مضطرب می‌کند، اما بعد از خوردن شام در شب اول اقامت، نگرانی‌هایشان را از یاد می‌برند. تا اینکه در همین وقت اولین اتفاق نامعمول و عجیب رخ می‌دهد. 

آگاتا کریستی، خالق شخصیت‌هایی چون خانم مارپل و هرکول پوآرو، درباره این نوشتن این رمان گفته که برایش لذت‌بخش و چالش‌برانگیز بوده و سخت‌ترین و بهترین اثری است که خلق کرده است. ماجراهای ۱۰ ساکن جزیره، یعنی ۸ مهمان و ۲ خدمتکار که هیچ‌کدام میزبان و کارفرمایشان را ملاقات نکرده‌اند، با شعری کودکانه مربوط به همان جزیره پیونده خورده است. در همان ساعات اولیه اقامت در خانه، ساکنان متوجه می‌شوند که در اتاق هر کدامشان، نسخه‌ای قاب شده از این شعر وجود دارد: «ده بچه زنگی رفتند بیرون شام بخورند، یکی خود را خفه کرد و سپس نه تا باقی ماندند، نه بچه زنگی تا دیروقت نشستند، یکی به خواب رفت و سپس هشت تا باقی ماندند، هشت بچه زنگی به دون رفتند، یکی گفت همین‌جا می‌مانم و سپس هفت تا باقی ماندند، هفت بچه زنگی هیزم می‌شکستند، یکی خودش را تکه‌تکه کرد و سپس شش تا باقی ماندند...» در این شعر، یکی یکی از بچه‌ها کم‌ می‌شود تا جایی که می‌گوید: «سپس هیچ‌کدام باقی نماندند.»

سپس هیچ‌کدام باقی نماندند And Then There Were None محصول BBC One

ترس و دلهره در داستان، همراه با رازی که هر کدام از این شخصیت‌ها با خود دارند، آن را به اثری جذاب و خواندنی تبدیل کرده و در زمره محبوب‌ترین رمان‌های پرفروش از زمان انتشار قرار داده است. آنچه در این جزیره برای هر کدام از ساکنان آن رخ می‌دهد، به نوعی با گذشته او پیوند دارد و برملاکننده رازی است که او چون باری گران، سال‌ها با خود حمل می‌کرده است.

از این اثر، چند اقتباس سینمایی هم انجام شده است و آخرینشان، مینی‌سریالی محصول BBC One است. کتاب «ده بچه زنگی» در ایران با ترجمه خسرو سمیعی توسط نشر هرمس در مجموعه کتاب‌های کارآگاه منتشر شده است.

کد خبر 539960

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha