مجموع نظرات: ۱۹
پنجشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۸
۰ نفر

جوان نخبه‌ای که چند اختراع کاربردی را به ثبت رسانده و دانش‌آموخته کامپیوتر است، به جرم قتل یک جوان دیگر به قصاص محکوم شده است.

طناب دار

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از شهروند، جوانی که  محکوم به قصاص بود، از طرف اولیای دم مهلت گرفت. این جوان ٣٢ساله اردبیلی چند سال پیش به جرم قتل عمد به زندان افتاد و بعد از طی مراحل قضایی به قصاص محکوم شد.

قرار بود این حکم صبح روز چهارشنبه در زندان مرکزی اردبیل اجرا شود، اما آخرین تلاش‌های معتمدان این شهر به ثمر نشست و حالا «وحید» چند ماه فرصت دارد تا با پرداخت دیه رضایت خانواده مقتول را جلب کند.

علاوه بر ریش‌سفیدان اردبیل، نماینده مردم این شهر در مجلس و مدیر پارک علم و فناوری اردبیل هم برای به تعویق ‌انداختن این حکم پادرمیانی کرد.

آن‌طور که نزدیکان جوان محکوم به قصاص می‌گویند، نتیجه همه این تلاش‌ها و وساطت سید کاظم موسوی نماینده این شهر که تا نیمه‌های شب مشغول صحبت با خانواده مقتول بود، باعث شد وحید دوباره به بند عمومی منتقل شود.

با این حال هنوز تلاش‌ها برای نجات این جوان ادامه دارد. از همان ساعت ابتدایی روز چهارشنبه، بسیاری دست به کار شدند تا با حمایت خیرین بتوانند پول لازم را برای رضایت اولیای دم فراهم کنند.

  • ماجرای قتل چه بود؟

ماجرای وحید و جنایتی که مرتکب شده به ۸ ‌سال پیش بازمی‌گردد. او به درخواست یکی از دوستانش به نام عباس برای کمک به او به محل کار پدر و پسری می‌رود که حالا به جرم قتل همان پسر محکوم به قصاص شده است.

آن‌طور که یکی از دوستان نزدیک وحید می‌گوید، عباس با آن پدر و پسر شراکت داشت و سر بده‌بستان‌های مالی با هم به مشکل خورده بودند.

اختلاف آنها بعد از مدتی بالا گرفت و درنهایت آن روز عباس از وحید خواست با او همراه شود. آنها به محل کار آن پدر و پسر رفتند و چندساعتی آنجا بودند.

به جز عباس و وحید، هیچ‌کس درست نمی‌داند که در آن چند ساعت در دفتر کار چه اتفاقی افتاد. اما آن پدر و پسر از سوی وحید و عباس به قتل رسیدند.

عباس در اظهاراتش به قتل پدر اعتراف کرد و وحید هم قتل پسر را گردن گرفت. دادگاه هر دو نفر را به قصاص محکوم کرد، اما عباس پس از چندماه و با کمک چند هیأت عزاداری موفق شد رضایت خانواده مقتول را بگیرد.

او الان در حال سپری‌ کردن دوران محکومیتش از جنبه عمومی جرم است اما سرنوشت وحید طور دیگری رقم خورده بود.

او که در زمان قتل ٢٤‌سال بیشتر نداشت، به هر دری زد تا بتواند همانند دوستش گذشت اولیای دم شامل حالش شود. اما نه تلاش‌های او و نه خانواده‌اش نتوانست کاری از پیش ببرد. درنهایت هم حکم قصاص او چندماه قبل به شعبه اجرای احکام ارسال شد.

از بعدازظهر سه‌شنبه تقریبا همه مطمئن شده بودند که آخرین ساعات زندگی وحید است و آن‌طور به نظر می‌رسد که اولیای دم هم راه هرگونه مذاکره و مصالحه‌ای را بسته است.

با این حال، رئیس پارک علم و فناوری اردبیل راهی خانه اولیای دم شد. وحید دانش‌آموخته رشته کامپیوتر بود و از دانشجویان ممتاز این رشته به شمار می‌رفت. او موفق شده بود چند دستگاه کاربردی بسازد که یکی از ابداعاتش به نام «نقشه‌خوان فجر» موفق به اخذ ثبت اختراع شده بود. همین هم باعث شد مسئولان پارک علم و فناوری اردبیل از همان ابتدا پیگیر پرونده وحید باشند.

صحبت‌های رئیس این مجموعه با خانواده اولیای دم به درازا کشید. چند تماس تلفنی ردوبدل شد، موضوع با کمک فعالان رسانه‌ای اردبیل به گوش مسئولان این شهر رسید و کار تا جایی پیش رفت که سید کاظم موسوی نماینده مجلس شبانه با خانواده اولیای دم تماس گرفت و پس از چندساعت گفت‌وگو آنها را راضی کرد مدتی اجرای حکم را به تعویق بیندازند.

بعد هم اولیای دم با حضور در زندان این شهر درخواست‌شان را به نماینده دادستانی اعلام کردند و گفتند: «در قبال دریافت دیه اعلام رضایت می‌کنند و برای اینکه از وضع مالی خانواده وحید و یتیم‌ بودن او مطلع هستند، به او   و خانواده‌اش ٧ماه فرصت داده‌اند.»

به گفته نزدیکان وحید، از همان ساعت ابتدایی روز چهارشنبه، با انتشار این خبر، فعالان اجتماعی در این شهر به تکاپو افتادند تا به هر نحوی به وحید کمک کنند. ظاهرا تاکنون ۲ نفر از خیرین شناخته‌شده این شهر پیش‌قدم شده‌اند و هرکدام مبلغی را برای نجات وحید در نظر گرفته‌اند اما هنوز کار تمام نشده و تکاپو برای تأمین مابقی مبلغ مورد نظر ادامه دارد.

کد خبر 539831

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار حوادث

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یک دانشجو IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    31 32
    به نظرم اعدام همچین فرد مفیدی اصلا جایز نیست
    • باغچقی IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
      58 9
      الان قضاوت عادلانه کردی ؟! خب بی عقل مگر هرکی اختراع کنه مجازه جان مردم رو بگیره ؟
  • باغچقی IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    39 19
    باید هردو نفر اعدام میشدند... یه عده ایی رو تحت عنوان خیر مثل زالو میندازن جان آن خانواده بیچاره که مجبور بشن رضایت بدهند.. رضایت نیست.. سماجت و ظلم و ناحقیه
  • IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    76 6
    چقدر خوب بود در مدارس به جای خیلی از مطالب بدرد نخور که به بچه ها آموزش میدن توسط اساتید درست و باسواد و دلسوز کار بلد آموزش کنترل خشم به بچه ها یاد داده میشد که از خیلی حوادث ب جلو گیری میشد
    • مهران IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
      22 13
      یک اتفاق بد افتاده 2نفر جونشون رو از دست دادن حالا باید 2نفر دیگه هم بمیرن یا با بخشش به این دور باطل خاتمه بدیم؟
    • بهزاد IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
      33 0
      متاسفم استادان و معلمانی که قادر به کنترل خشم و عصبانیت خودشان نیستند چگونه می توانند آرامش را به نوجوانان و جوانان بیاموزند ؟ و همه این مسائل ریشه در جامعه دارد تا جامعه دچار خشم است چیزی عوض نخواهد شد .
    • Messi IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
      4 2
      بله واقعا دونفرو کشتن
  • کارمند IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    22 6
    اگر پدر وبرادر تورا کشته بودند بازم همین و میگفتی
  • IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    24 14
    بخشش یک قاتل غالبا باعث قتل های بعدی آنها و ناامنی جامعه و ظلم به مردم است. نخبه بود مجوز قتل نداشته البته ما در ایران خیلی را نخبه می دانم که نه تنها نخبه نیستند بلکه هوش متوسط هم شاید ندارن. اگر نخبه بودن از کدام دانشگاه آیا کامیوتر دانشگاه شریف بوده یا از یک دانشگاه درجه 3 دانشگاه آزاد یا پیام نور شهرستان
  • کورش IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    28 17
    کشتن از روی دانستن گذشت ندارد
  • داریوش IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    27 7
    نخبه غیر نخبه قانون باید برای همه یکسان اجرا شود
  • انا IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    23 4
    چون مهندس یا نخبه و ..... چه دلیلی دارد که باید همه لسیج شوند که نجاتش دهند ملاک انسان بودن بلید باشد نه نخبه بودن اگر یه ادم بد بخت و بیکس بود هیچ کس برایش کاری میکند؟
  • ناشناس IR ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    12 11
    با سلام. ایران نیاز به افراد خلاق داره. گذشت زیبا ترین تصویر دنیا . خدا هم در قرآن گفته اگه گذشت کنید بهتره
  • محمد IR ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    17 8
    چه تضمینی وجود داره که این افراد بعد از آزادی دوباره مرتکب جنایت های اینچنینی یا با درجاتی کمتر نشوند؟ مگر افرادی که در پی گرفتن رضایت از اولیای دم هستند، آیات قرآن را در این رابطه نخوانده اند؟
  • IR ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    4 12
    میتونستی تیتر بزنی نجات یک جوان از پای چوبه دار. چقدر شماها نامردین!!!
  • کوروش IR ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    9 4
    دو نفری دو نفر دیگه را کشتند .مشخصه که روحیه آدم کشی تو وجودش هست.حداقلش این بود که حبس ابد بخورند.
  • حبیب BG ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    12 0
    همیشه قاتل مقصر نیست بعضی وقتا این مقتول که باعث قتل میشه
  • صهبا IR ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    8 3
    خدا جوانهای ما رو از دل سیاه شیطان حفظ کنه... اخه حیف نیست؟
  • IR ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۴
    7 11
    سلام بیایید هم دعا کنیم که این جوان دوباره فرصت زندگی پیدا کنه وپول دیه جمع اوری بشه