گویا قرار نیست کنکور سراسری سال ۹۹ تکلیفش یکسره شود و دهه‌هشتادی‌ها بتوانند یک نفس راحت بکشند. درحالی‌که هفته پیش تصمیم قطعی گرفته شد که کنکور در روزهای ۳۰ و ۳۱ مرداد برگزار ‌شود، دیشب ناگهان ازسوی وزیر بهداشت اعلام شد فعلا کنکوری در کار نیست.

کنکور

همشهری آنلاین - پروانه بندپی: همین ظهر دیروز ۲۰ مرداد ۹۹ بود که منصور غلامی، وزیر علوم در نشستی خبری اعلام کرد: «امیدوارم بتوانیم کنکور را در موعد مقرر برگزار کنیم و بهتر است داوطلبان را بیشتر از این در شرایط بلاتکلیفی قرار ندهیم.» اما شب گذشته ناگهان خبر «تعویق کنکور» ازسوی وزیر بهداشت منتشر و مشخص شد که وزیر علوم، خود یکی از مخالفان برگزاری کنکور در مردادماه است و خواستار تعویق یکماهه آن به منظور «اجرای پروتکل‌های سختگیرانه‌تر» شده. خبری که خیلی‌ از داوطلبان و خانواده‌ها را دچار بهت کرد.

داوطلبان بهت‌زده و خانواده‌های آنها می‌گویند این پرحاشیه‌ترین و پرماجراترین کنکور ۴۰ سال اخیر است. آنها می‌گویند پس وزیر بهداشت در جلسه هفته گذشته با اعضای کمیسیون‌های آموزش و بهدشت مجلس و وزیر علوم بر سر چه چیزی به توافق رسیدند که زمان قطعی کنکور را اعلام کردند؟ به گفته داوطلبان، شل‌کن سفت‌کن‌های برگزاری کنکور و استدلال مخالفان ِ برگزاری همین بوده که با توجه به جمعیت بالای داوطلبان نمی‌توان همه پروتکل‌ها را پیاده کرد و ممکن است سلامت و جان داوطلبان به خطر بیفتد. در این میان، مذاکره و توافق وزیر بهداشت با مجلسی‌ها اگر «تامین امنیت داوطلبان» نبود، پس چه بود؟

  • در جلسه روز دوشنبه چه گذشت؟

خبر تعویق کنکور را سعید نمکی، وزیر بهداشت دیشب در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد و نوشت: «امروز عصر مجددا با حضور ریاست محترم کمیسیون‌های آموزش و بهداشت و درمان و تعدادی از نمایندگان مجلس و همچنین وزیر علوم و رئیس سازمان سنجش جلسه‌ای داشتیم. وزیر علوم و رئیس سازمان سنجش اعلام کردند که اجرای پروتکل‌های سختگیرانه در این زمان باقیمانده میسر نیست. مگر این دستورالعمل‌ها برای برگزاری آزمون سراسری تغییر کند. پیشنهاد وزارت علوم، تعویق یکماهه برگزاری کنکور سراسری بود که قرار شد در ستاد ملی کرونا مطرح شود.»

نمکی در ادامه نوشت: «به مسئولان برگزاری کنکور اعلام کردم اگر واقعا نمی‌توانید این دستورالعمل‌ها را به درستی اعمال کنید، با برگزاری کنکور در این تاریخ مخالفم و تاکید می‌کنم که کنکور را به زمانی موکول کنید که بتوانید از لحاظ فضا و امکانات، تمام ضوابط و دستورالعمل‌های ابلاغی وزارت بهداشت را فراهم کنید.»

اما چه اتفاقی رخ داد که غلامی، وزیر علوم که دیروز خبر از برگزاری کنکور در موعد مقرر (۳۰ و ۳۱ مرداد) داده و ابراز امیدواری کرده بود که این آزمون برگزار ‌شود، ناگهان در جلسه عصر دیروز با وزیر بهداشت و اعضای کمیسیون‌های بهداشت و آموزش مجلس نظرش تغییر کرد؟ در جلسه دیروز چه گذشت که تصمیم قطعی مسئولان وزارت علوم و ستاد ملی مقابله با کرونا یکباره تغییر کرد؟

نمکی، وزیر بهداشت امروز درباره جزئیات جلسه روز گذشته گفت: «ما در این جلسه درخواست اجرای پروتکل‌های سختگیرانه بهداشتی را برای حفاظت از فرزندان این سرزمین که آینده‌سازان کشور هستند، ابلاغ کردیم و این پروتکل ها مقداری سختگیرانه‌تر از پروتکل‌های ابلاغی آزمون‌های دکتری و کارشناسی ارشد بود. مسئولان برگزارکننده اعلام کردند که برای اجرای پروتکل‌ها به منظور برگزاری یک کنکور سالم و امن ضروری است که ما زمان بیشتری داشته باشیم. یا اینکه پروتکل‌ها در سطح آزمون دکتری و کارشناسی ارشد باشد. که ما و نمایندگان مجلس اعلام کردیم نمی‌توانیم سطح اجرای این پروتکل‌ها را کاهش بدهیم. چون داوطلبانی که در کنکور سراسری شرکت می کنند، در مقایسه با افرادی که در کنکور ارشد و دکتری شرکت کردند، در سن پایین‌تر و عدم آگاهی کافی قرار دارند. بنابراین این سختگیری الزامی است.»

دکتر نمکی گفت: «مسئولان وزارت علوم تاکید کردند که در این فرصت محدود امکان اجرای پروتکل‌های جدید وجود ندارد و پیشنهاد دادند که این آزمون اواخر شهریور برگزار شود. نتیجه جلسه این شد که اگر مسئولان برگزاری کنکور نمی‌توانند پروتکل‌های پیشنهادی وزارت بهداشت را اجرایی کنند، کمی زمان به آنها داده شود. درنهایت قرار شد پیشنهاد تعویق یکماهه برگزاری کنکور در ستاد مقابله با کرونا مطرح شود و بعد از تصویب، نتیجه نهایی را ابلاغ خواهیم کرد.»

اما اندک بودن زمان وزارت علوم به عنوان متولی اصلی برگزاری کنکور ۹۹ برای اجرای پروتکل‌های سختگیرانه، تنها دلیل تعویق کنکور نبود. یکی دیگر از دلایل این موضوع که البته به همان پروتکل‌ها مربوط می‌شود، «احتمال لو رفتن سوالات کنکور» بود.

ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور که یکی از حاضران ِ نشست دیروز در خصوص تصمیم‌گیری درباره چگونگی برگزاری کنکور بود، این موضوع را باز می‌کند و می‌گوید: «اگر می‌خواستیم نکات موردنظر وزارت بهداشت را اجرایی کنیم، اتفاقی می‌افتاد که خط قرمز ما بود و آن این بود که حتی در صورت تامین فضای کافی و ایجاد فاصله دومتری بین داوطلبان، باید سوالات کنکور به ۳۹۰ شهر کشور ارسال می‌شد و در آنجا بر اساس فاصله‌گذاری جدید، پلمب سوالات باز می‌شد و دفترچه‌ها مجددا مرتب می‌شدند که در این صورت احتمال لو رفتن سئوالات کنکور افزایش می‌یافت.»

دکتر خدایی می‌گوید: «طی چند روز گذشته پروتکل های بهداشتی تغییر کرد و وزارت بهداشت برای برگزاری کنکور سراسری دو شرط گذاشت. این در حالی بود که سازمان سنجش، بسته‌بندی سوالات کنکور را تمام کرده بود و در مرحله ارسال آنها به استان‌ها و شهرهای محل برگزاری کنکور بر اساس پروتکل‌های آزمون کارشناسی ارشد بود (که چند روز پیش برگزار شد).»

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور درباره شرط‌های وزارت بهداشت توضیح می‌دهد: «اولین شرط وزارت بهداشت این بود که فاصله صندلی‌ها باید به ۲ متر افزایش یابد که امکان فراهم کردن فضای با این شرایط برای ما مقدور نبود. شرط دوم این بود که در استان‌های گرمسیری، سالن‌ها باید سطح اشغال ۲۰ درصدی داشته باشند که این مورد هم با توجه به ظرفیت مراکز برگزاری کنکور برای ما ممکن نبود. در این جلسه نظر سازمان سنجش این بود که اگر پروتکل‌های بهداشتی همان پروتکل‌های آزمون ارشد باشد و امکان فاصله گذاری تا دومتری بین صندلی‌ها تا حد مقدور فراهم باشد، امکان برگزاری کنکو  وجود دارد که وزیر بهداشت با این موضوع موافقت نکرد.»

خدایی می‌گوید: «سازمان سنجش نمی‌تواند از معیارهای خودش کوتاه بیاید. بنابراین درخواست کردیم یا پروتکل‌های کنکور سراسری هم مثل آزمون ارشد باشد. یا سازمان سنجش با شرایط جدید وزارت بهداشت نمی‌تواند کنکور را در موعد مقرر برگزار کند. من به دکتر غلامی، وزیر علوم هم اعلام کردم که حفاظت آزمون و لو رفتن سوالات را تضمین نمی‌کنم. برای همین پیشنهاد کردیم آزمون به تعویق بیفتد.»

  • کنترل جمعیت داوطلبان کنکور سراسری سخت است

برگزاری کنکور سراسری امسال به دلیل بحران کرونا با فراز و نشیب‌های زیادی مواجه شد و تا امروز کلافگی، خستگی و اضطراب خیلی از داوطلبان و خانواده‌های آنها را به همراه داشته است.

کنکوری که هر سال در اویل تیرماه برگزار می‌شد، امسال به دلیل شیوع کووید۱۹ لغو شد و تصمیم‌گیری درباره زمان برگزاری آن تا این لحظه به نتیجه روشنی نرسیده است. بسیاری از داوطلبان تمایل دارند کنکور هرچه زودتر برگزار شود تا دوران استرس و بلاتکلیفی‌شان به پایان برسد، اما برخی، ازجمله تعدادی از نمایندگان مجلس مخالف برگزاری کنکور در هر شرایطی هستند و معتقدند که نباید بی‌گدار به آب زد.

مسئولان موفق شدند آزمون‌های کارشناسی ارشد و دکتری را در موعدی که وعده داده بودند، برگزار کنند اما چرا نمی‌توانند درباره کنکور سراسری یک تصمیم قاطع بگیرند و بر اساس آن عمل کنند؟

مخالفان برگزاری کنکور می‌گویند جمعیت داوطلبان کنکور سراسری خیلی بیشتر از جمعیت داوطلبان آزمون‌های کارشناسی ارشد و دکتری است و نمی‌توان در همان فضا و با همان پروتکل‌ها این آزمون بزرگ را برگزار کرد. چراکه قطعا سلامت و جان داوطلبان به خطر خواهد افتاد.

وزارت بهداشت نیز تا هفته گذشته تاکید داشت که تعویق کنکور شدنی نیست و اگر حالا برگزار نشود، در فصل پاییز به دلیل اوج گرفتن این ویروس و نیز همزمانی آن با ویروس آنفلوآنزا دیگر قابل برگزاری نخواهد بود و این ممکن است داوطلبان را یک سال عقب بیندازد و دانشگاه‌ها را نیز دچار مشکلات فراوانی کند.

هفته پیش بود که ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت گفت: «جمعیت کل داوطلبان کنکور در کشور به اندازه جمعیت یک روزِ حاضر در ساحل مازندران و گیلان نیست. بچه‌ها می‌خواهند کنکورشان را بدهند و اعصابشان خراب است. نگذاریم بیشتر از این اذیت شوند.»

حریرچی گفت: «واکسن کرونا تا یک ‌سال آینده در دسترس نخواهد بود و درضمن ممکن است در شهریور و پاییز امسال وضعیت کرونا بدتر از الان باشد. بنابراین امکان به تعویق انداختن کنکور وجود ندارد.»

سیما لاری، سخنگوی وزارت بهداشت نیز روز ۸ مرداد در خصوص برگزار کنکور از کشورهایی مثل چین و ترکیه مثال زد و گفت: کنکور در کشورهای دیگر مثل ترکیه و چین هم برگزار شده است. از طرفی داوطلبان کنکور هم در وضعیت روحی و روانی خاصی هستند و طبق نظرسنجی سازمان سنجش، ۹۵ درصد از آنها دوست دارند کنکور زودتر برگزار شود. ما باید بین بحث سلامت جسم و سلامت روان یک تعادلی برگزار کنیم. ضمن این که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌توان کنکور را به صورت امن برگزار کرد.»

روز ۱۲ مرداد هم سعید نمکی، وزیر بهداشت که در نشست ویژه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس حضور یافته بود، در این رابطه گفت: «با وجود احتمال سخت بودن شرایط فصل پاییز، یا نباید کنکور سراسری را برگزار کنیم یا به تعویق انداختن آن به امید روزهای بهتر، کار درستی نیست.»

البته وزیر بهداشت این را هم گفت که «در مورد برگزاری کنکور سراسری، مردد هستم و هیچ وقت هم اینقدر محکم نگفته‌ام. به عنوان متولی سلامت کشور اگر در آخرین لحظات احساس کنم که سلامت داوطلبان به خطر می‌افتد، ایستادگی می‌کنم و تصمیمم را صریح اعلام می‌کنم.»

و این‌گونه شد که دکتر نمکی «در آخرین لحظات» (دیشب ۲۰ مرداد) اعلام کرد برگزاری کنکور با پروتکل‌های فعلی «شدنی نیست» و باید باز هم دست نگه داشت.

  • مخالفت برخی وزارت بهداشتی‌ها

البته همان زمان که وزارت بهداشتی‌ها بر برگزاری کنکور در تابستان اصرار داشتند، بعضی از اعضای ستاد کرونا مخالف این موضوع بودند و تاکید داشتند که از هر تجمعی حتی کنکور باید جلوگیری شود.

یکی از این مخالفان، مینو محرز، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا بود. او می‌گفت: «به عنوان یک متخصص عفونی در حال حاضر که اوج بیماری کرونا در بسیاری از استان‌ها به ویژه تهران وجود دارد و با توجه به تغییر ماهیت بیماری کووید۱۹ و جهشی که پیدا کرده و قدرت سرایت آن افزایش چشمگیری یافته است، باید اعلام کنم که از هرگونه تجمع باید جلوگیری شود.»

محرز گفت: «کنکور حدود دو ساعت زمان می برد و افراد در محیطی بسته باید بنشینند. این در حالی است که اعلام می‌شود در محیط‌های بسته حتی با استفاده از ماسک، امکان سرایت بیماری وجود دارد. قطعا در چنین شرایطی اگر نمی‌شود کنکور را به عقب بیندازند، جای طرح این پرسش وجود دارد که آیا سالن‌های کافی دارند که با رعایت فاصله فیزیکی و تهویه مناسب بتوان این آزمون را برگزار کرد؟ البته در چنین شرایطی هم ریسک بالا است.»

  • مخالفان سرسخت برگزاری کنکور

در میان مخالفان برگزاری کنکور سراسری در شرایط حاد کرونا، نمایندگان مجلس همواره از سرسخت‌ترین و جدی‌ترین مخالفان بودند و اصرار داشتند که به هر قیمتی شده، باید مانع برگزاری آن شد. حتی وقتی مسئولان وزارت علوم از احتمال برگزاری کنکور در فضاهای باز مثل ورزشگاه‌ها و مصلی‌ها خبر دادند. نمایندگان وقتی دیدند وزارت علوم روی برگزاری کنکور در مردادماه پافشاری می‌کند، طرح تهدیدآمیز «استیضاح» وی را پیش کشیدند و بعد هم «طرح دوفوریتی لغو کنکور سراسری» را پیشنهاد دادند که البته بساطش با وساطت محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس جمع شد. قالیباف گفت که «موضوع تعویق کنکور را از طریق ستاد ملی کرونا پیگیری خواهد کرد.»

هرچند قالیباف، خود از مخالفان برگزاری کنکور در تابستان امسال بوده و در جلسه علنی روز ۱۲ مرداد مجلس اعلام کرد: «ما نگران رعایت نشدن پروتکل‌های دقیق بهداشتی در کنکور سراسری هستیم. به نظر می‌رسد تعویق زمان کنکور تا گذشتن از دوران پیک کرونا و خنک‌تر شدن هوا که امکان استفاده از ماسک به مدت چند ساعت را میسر کند، ضروری باشد. سلامت دانش‌آموزان، خط قرمز مجلس است و کمیسیون‌های بهداشت و آموزش مجلس وظیفه دارند تا اطمینان از رعایت بهترین تصمیم در این خصوص، مطالبات مردم را از مسئولان ذی‌ربط پیگیری کنند.»

در این میان برخی از نمایندگان نیز برخورد نرم‌تری داشتند و پیشنهاد دادند که با راهکارهایی همچون کاهش تعداد داوطلبان در روز آزمون و افزایش روزهای برگزاری آزمون، شاید هم بتوان بحران کرونا را کنترل کرد و هم از لغو یا تعویق کنکور جلوگیری کرد.

یکی از این نمایندگان «جلیل میرمحمدی»، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بود که همان روزها یعنی قبل از تصمیم اول مسئولان درباره زمان برگزاری کنکور گفت: «اگر کنکور سراسری در تیرماه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شد، شرایط بسیار بهتر از این روزها بود. حالا که زمان برگزاری آزمون به اواخر مرداد موکول شده است، تعویق یک یا دوماهه مشکلی را حل نمی‌کند. چون چشم‌انداز مثبتی پیش روی ما وجود ندارد که طبق آن بگوییم در چند ماه آینده وضعیت شیوع کرونا کمتر خواهد شد. طبق نظر برخی کارشناسان بهداشتی، اوضاع در پاییز نیز به دلیل سردی هوا و بیماری آنفلوآنزا می‌تواند بدتر هم شود.»

میرمحمدی  پیشنهاد داد: «می‌توان قبل از برگزاری آزمون مهلتی را تعیین و اعلام کرد داوطلبان چنین رشته‌هایی می‌توانند براساس معدل تحصیلی خود وارد دانشگاه شوند. با این کار تعداد قابل توجهی از متقاضیان شرکت در کنکور کاهش پیدا می‌کند. تنها چند رشته در حوزه‌های علوم پزشکی، علوم انسانی و ریاضی فیزیک برای کنکور سراسری باقی می‌ماند که از آنها می‌توان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی آزمون گرفت و در عین حال تعداد شرکت‌کنندگان را در کنکور کم کرد.»

  • دلخوری رئیس سازمان سنجش کشور

موج مخالفت نمایندگان مجلس و دیگران در برابر برگزاری کنکور، واکنش تند و دلخوری رئیس سازمان سنجش کشور را هم در پی داشت.

ابراهیم خدایی روز ۱۱ مرداد در مصاحبه‌ای گفت: «حذف کنکور در ۱۰ روزِ باقیمانده به آزمون ممکن نیست. وگرنه خودمان هم مایلیم که داوطلبان بدون کنکور وارد دانشگاه شوند. اما فعلا چنین موضوعی اجرایی نیست.»

او در یکی دیگر از مصاحبه‌ها گفت: «من هم خودم نگرانم. اما باید مسائل مختلفی را نظر بگیریم. تعویق آزمون باعث استرس بیشتر داوطلبان و به هم خوردن برنامه‌ریزی آنها می‌شود. درضمن اگر یک سال ورودی به دانشگاه‌ نداشته باشیم، وضعیت علمی کشور با گسست علمی مواجه می‌شود و در سال‌های آینده باعث کاهش رشد علمی کشور می‌شود. همچنین در یک سری رشته‌ها و دانشگاه‌ها که پذیرش براساس نیاز کشور به نیروهای متخصص است، با کمبود نیروی متخصص روبه‌رو می‌شویم.

خدایی گفت: «عدم برگزاری و پذیرش برای سال جاری لزوما با توجه به زیرساخت‌های دانشگاه‌ها به معنی دوبرابر شدن ظرفیت پذیرش در سال آینده نخواهد بود و افزایش ممکن است جزئی و در حد ۱۰ درصد باشد که باعث لطمه شدید به داوطلبان سال جاری شود و شانس ورود برای این افراد به شدت کاهش پیدا کند که مصداق ظلم و تضییع حقوق این داوطلبان است.»

رئیس سازمان سنجش کشور در اظهارنظر دیگری عنوان کرد: «الان گروه‌هایی در تلگرام و اینستاگرام شکل گرفته که به صورت برنامه‌ریزی‌شده همه شماره‌های تلفن مسئولان و نمایندگان مجلس را در گروه‌ها گذاشته‌اند و به افراد و گروه‌ها می‌گویند هر فرد هرروز به تعدادی از نماینده‌ها باید پیامک بفرستد و اکثر این پیامک‌ها تیپ هم هستند و جالب‌تر اینکه همان گروهی که سال گذشته دنبال تعویق کنکور به علت سیل بوده، امسال پرچمدار تعویق کنکور به علت شیوع کرونا است.»

خدایی گفت: «متاسفانه در حال حاضر کنکور از حالت علمی به حالت سیاسی تبدیل شده است. برخی علاقه دارند که فقط اظهارنظر کنند و برخی هم می‌خواهند فالوئر جمع کنند.»

این مسئول تاکید کرد: «همه پروتکل‌ها و زمان‌بندی‌های برگزاری کنکورها و آزمون‌های کشوری مصوب ستاد ملی مبارزه با کرونا است. این شیوه‌نامه‌هایی که برای کنکور تدوین شده کار مشترک وزارت بهداشت، وزارت علوم و سازمان سنجش بوده است. بنابراین ما سعی داریم که حداکثر پروتکل‌ها را انجام دهیم.»

خدایی گفت: «ظرفیت دانشگاه‌ها محدود است همچنین ما نمی‌توانیم به داوطلبی که یک سال زحمت کشیده و درس خوانده بگوییم امسال کنکور ندهید، سال دیگر کنکور برگزار خواهد شد. به این ترتیب حق داوطلبان تضییع می‌شود.»

  • تصمیم‌گیری بزرگی که ابتر ماند

در حالی که فشارها روی دولت برای برگزار نشدن کنکور شدت یافته بود، سرانجام در روز ۱۳ مرداد نشستی با موضوع «برگزاری آزمون‌های کنکور سراسری و کارشناسی ارشد» با حضور وزیر بهداشت، وزیر علوم، رئیس سازمان سنجش کشور و تعدادی از نمایندگان مجلس برگزار و درباره سرنوشت کنکور تصمیم‌گیری نهایی شد.

در این جلسه بعد از بحث و تبادل‌نظر طولانی اعضای این نشست قرار شد آزمون‌های کنکور سراسری و کارشناسی ارشد در موعد مقرر و با رعایت پروتکل‌های سخت‌گیرانه بهداشتی برگزار شود.

نمکی، وزیر بهداشت درباره خروجی این جلسه توضیح داد: «حاصل این گفت‌وگو و بحث چندساعته این شد که کمیته‌ای با حضور روسای کمیسیون‌ها تشکیل شود و در کنار همکاران من در وزارت بهداشت و وزارت علوم و سازمان سنجش پروتکل‌ها مرور و پروتکل‌ها با سختگیری بیشتری نسبت به آزمون دکتری تدوین شود.»

وزیر بهداشت گفت:‌ «قرار شده که ورود و خروج داوطلبان به حوزه امتحانی با سختگیری انجام شود، پروتکل‌های بهداشتی در مناطق مختلف کشور قابل تغییر باشد، فاصله‌گذاری دومتری رعایت شود، ماسک به اندازه کافی برای داوطلبان تامین شود و تنها از ۲۰ درصد فضای محل‌های برگزاری آزمون استفاده شود.»

  • مخالفت برخی نماینده‌ها با توافق دوطرفه

اما دو روز پس از توافق دولت و مجلس بر سر برگزاری کنکور در روزهای ۳۰ و ۳۱ مرداد، برخی نمایندگان مجلس بیکار ننشستند و به مخالفت خود درباره این توافق ادامه دادند. زهره الهیان، نماینده تهران یکی از این مخالفان بود که بی توجه به توافق صورت‌گرفته بین وزارت بهداشت و وزارت علوم و مجلس، از طرحی تازه برای تعویق کنکور سراسری خبر داد.

الهیان در صفحه توییتر خود نوشت: «طرح تعویق کنکور سراسری را با مشورت با تعدادی از نمایندگان، در مجلس به جریان انداختیم و در فرصت داده‌شده، وزارت علوم باید روند خود را در برگزاری کنکور اصلاح کند. چراکه سلامت داوطلبان و خانواده‌ها از برگزاری کنکور مهم تر است.»

‏این نماینده گفت: «دولت (ستاد ملی مقابله با کرونا) موظف است برگزاری ‫کنکور سراسری را به منظور تامین سلامت داوطلبان را حداقل تا ۴۰ روز آینده به تعویق بیندازد. وزارت علوم هم موظف است در این فاصله، امکان پرکردن بخشی از صندلی‌های دانشگاه‌ها بدون کنکور و براساس انتخاب داوطلبان را بررسی و اجرا کند.»

هرچند این طرح زهره الهیان مور توجه ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت علوم قرار نگرفت و لابلای اخبار گوناگون کشور گم شد، اما درنهایت همه موارد دست به دست هم دادند تا مجلسی‌های مخالف به هدف خود در خصوص تعویق کنکور برسند.

  • پنبه‌هایی که رشته شد

حالا درست پس از یک هفته از برگزاری نشست وزیر بهداشت و مجلسی‌ها (نشست روز ۱۳ مرداد)، همه پنبه‌ها رشته شد و دیشب در یک تصمیم‌گیری جدید اعلام شد که کنکور به تعویق افتاد و احتمالا اواخر شهریورماه برگزار خواهد شد. موضوعی که با توجه به قابل پیش‌بینی نبودن سیر پیشرفت کووید۱۹ مشخص نیست که پرونده‌اش در تابستان امسال بسته خواهد شد، یا باز یک بار دیگر به تعویق خواهد افتاد.

کد خبر 539284

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha