زنی ساکن نیوهمپشایر آمریکا برای دومین بار در طول یک دهه پیوند صورت شد و دوره ترمیم را می‌گذراند.

face transplant

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس «کارمن بلندین تارلتون» که صورتش به علت حمله شوهر سابقش بدشکل شده بود، به نخستین زن در آمریکا و دومین زن در جهان بدل شده است که برای دومین بار جراحی پیوند صورت می‌شود. صورت پیوندی اول او شش سال پس از انجام عمل از کار افتاده بود.

این پیوند که از یک دهنده نامبرده‌نشده انجام شده است در در ماه ژوئیه در بیمارستان بریگهام و زنان بوستون انجام شده است.

انتظار می‌رود این پرستار پیشین ۵۲ ساله که از یک سال پیش پیوند اول صورتش از کار افتاده بود، به زندگی طبیعی بازگردد.

تارلتون در مصاحبه‌ای تلفنی گفت: «بسیار خوشحالم.» او هنوز پس از عمل جدید پیوند صورتش در حال التیام و هنوز عکسی از چهره جدیدش منتشر نشده است.

او گفت: «دردی که داشتم برطرف شده است. فصل جدیدی در زنگی‌ام شروع شده است. من تقریبا یکسال منتظر چنین فرصتی بود. واقعا خوشحالم. این همان چیزی بود که به آن نیاز داشت. این صورت جدید کاملا با من تطبیق دارد.

بیش از ۴۰ بیمار در جهان تا به حال پیوند صورت دریافته کرده‌اند که ۱۶ مورد آن در ایالات متحده آمریکا انجام شده است. هیچکدام از موارد پیوند صورت در آمریکا به جز تارلتون تا به حال صورت پیوندی‌شان را از دست نداده‌اند.

یک زن فرانسوی که دستگاه ایمنی‌اش صورت پیوندی‌اش را هشت سال پس از عمل پس زده بود، در سال ۲۰۱۸ صورت پیوندی دوم را دریافت کرد.

دکتر لورن لانترینی از بیمارستان اروپایی ژرژ پمپیدو در پاریس که این عمل را انجام داد، گفت حال بیمار کاملا خوب است.

دکتر بوهدان پوماهاک که نخستین پیوند صورت تارلتون را انجام داده بود، از انجام پیوند دوم اکراه داشت و می‌خواستد جراحی ترمیمی برای او انجام دهد. اما او و گروه همکارانش پس از اینکه تارلتون توصیف کرد که پیوند اول چگونه زندگیش را دگرگون کرده است، قانع شدند که پیوند دوم صورت را برای او انجام دهند.

گروهی ۴۵ نفره از پزشکان صورت پیوندی قبلی را که کار نمی‌کرد برداشتند و بعد اعصاب حسی و رگ‌ها یخونی در گردن را برای اتصال با جراحی آماده کردند. سپس صورت جدید پیوند شد و پیش‌بینی می‌شود تارلتون در ماه‌های آینده کارکرد حسی و حرکتی‌اش را بازیابد.

بر خلاف پیوند اول، دهنده در این مورد از لحاظ بافتی تطبیق بیشتری داده شده بود. در پیوند اول به علت جراحت قبلی‌اش ۹۸ درصد از اهداکنندگان با او تطابق نداشتند. حتی در آن هنگام هم نخستین صورت پیوند شده چند بار دچار رد شدن حاد به علت حمله دستگاه ایمنی به صورت جدید شد و داروهای قوی برای مهار دستگاه ایمنی برای او تجویز شد.

دکتر پوماهاک که تطبیق یافتن صورت جدید را معجزه‌آسا توصیف کرد، گفت: «اکنون خیلی خوش‌بین و میدوارم که این پیوند دوم بسیار بیشتر از پیوند اول دوام آورد.»

کد خبر 538783

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha