یکشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۷:۳۶
۰ نفر

لادن بهبودی: وزیر بهداشت امارات اعلام کرد که با همکاری کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس به زودی در صنعت فیلمسازی این کشور‌ها ممنوعیت استعمال دخانیات توسط بازیگران فیلم را به اجرا می‌گذارد

مقامات بهداشتی امارات اظهار امیدواری کرند که در مدت سه سال بتوانند سیگار کشیدن را در جامعه به عملی غیر قابل قبول تبدیل کنند.

به گزارش روزنامه نشنال چاپ ابوظبی دکتر مدادالمیدور سرپرست اداره کنترل دخانیات در وزارت بهداشت امارات در مراسمی که به این مناسبت در دبی با همکاری شهرداری این شهر برگزار شده بود اعلام کرد که برنامه‌های مبارزه با سیگار به شیوه‌ای طراحی شده که فرد سیگاری همانند یک معتاد از جامعه طرد شود ضمن اینکه تلاش می‌شود تا سیگار کشیدن شخصیت‌ها و بازیگران در سینما و تلویزیون حذف شود.

وی در مورد تاثیرات تبلیغات سیگار گفت: متاسفانه 52 درصد از نوجوانان تحت تاثیر کشیدن سیگار و قلیان در سینما سیگار کشیدن را آغاز می‌کنند.

به گفته مقامات بهداشتی امارات در این کشور از هر 10 نفر یک نفر سیگار می‌کشد و 65 درصد از جمعیت ساکن دبی نیز در خطر قرار گرفتن در معرض دود سیگار هستند.

به مناسبت روز جهانی مبارزه با دخانیات وزارت بهداشت و شهرداری دبی تبلیغات گسترده‌ای را برای مبارزه با سیگار در سطح شهر، مطبوعات و شبکه‌های تلویزیونی آغاز کردند.

پوستر‌های ضد مصرف سیگار در اماکن عمومی از جمله در ایستگاه‌های اتوبوس و سوپر مارکت‌ها نصب شده است.

دکتر میدور همچنین گفت که قلیان در جامعه امارات و فرهنگ اماراتی‌ها جایی ندارد و افزود: 14 درصد از افراد در سنین 13 تا 16 سال در امارات به دخانیات اعتیاد دارند که از میان آنها تنها 10 درصد سیگار و بقیه قلیان می‌کشند. قهرمانان جوانان در سینما سیگار یا قلیان می‌کشند و آنها نیز آن را تقلید می‌کنند.

او در مورد قلیان گفت: قلیان در امارات سابقه‌ای ندارد و تنها تصویر کشیدن آن در تلویزیون آن را شایع کرده است. قلیان از مشرق زمین آمده و یک بیماری مضر اجتماعی است.

عبدالله البداهه ناظر برنامه کنترل دخانیات در شورای همکاری خلیج فارس نیز گفت: رسانه‌ها منبع جهت‌گیری افکار اجتماعی هستند.

به همین دلیل در برنامه‌های مبارزه با دخانیات رسانه‌ها نقش مهمی دارند و با همکاری و کمک آنها می‌توان مردم را برای ترک این عادت تشویق کرد.

بنا بر آمار وزارت بهداشت امارات 14 درصد از پسران جوان و 24 درصد از جمعیت بزرگسال این کشور سیگار می‌کشند.

گزارش سالانه مرکز ملی سرطان در سال 2001 نیز نشان می‌دهد که سرطان ریه علت مرگ بیش از 10 درصد اماراتی‌ها بوده است.

برنامه‌های امسال روز جهانی مبارزه با دخانیات به مدت پنج روز از 29 می‌تا 2 ژوئن ادامه خواهد داشت. تبلیغات وسیع در روزنامه‌ها و رسانه‌های گروهی و اماکن عمومی علیه استعمال سیگار از برنامه‌های عمده امسال است.

به گفته کارشناسان در دود سیگار بیش از 4000 ماده سمی وجود دارد. طبق آمار سازمان بهداشت جهانی نیز دود سیگار عامل بروز 75 درصد از بیماری‌های مزمن ریوی و 90 درصد از سرطان‌های ریه است.

در غیر سیگاری‌هایی نیز که در معرض دود سیگار هستند احتمال ابتلا به سرطان ریه 20 درصد و بیماری‌های قلبی 23 درصد بیشتر است.

همچنین سیگار خطر حملات قلبی را دو برابر و خطر گرفتگی عروق را چهار برابر می‌کند.
سالانه 5 میلیون نفر بر اثر کشیدن سیگار جان خود را از دست می‌دهند.

گسترش سیگار در میان جوانان

روزنامه خلیج‌تایمز از قول دکتر عبدالله البداهه ناظر برنامه کنترل دخانیات در شورای همکاری خلیج فارس نوشت که اگر این کشور‌ها قوانین و جرایم سختی را وضع نکنند سیگاری‌ها بیشتر می‌شوند.

وی همچنین جزئیات تحقیقات مرکز ارزیابی جهانی دخانیات در میان جوانان را منتشر کرد.

براساس این گزارش 80 درصد از جوانان کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس از ممنوعیت سیگار حمایت می‌کنند.

در ادامه این گزارش آمده است که از هر 10 دانش‌آموز 13 تا 15 سال در امارات دو نفر به دخانیات اعتیاد دارند.

بیش از 6/67 درصد از این افراد در سوپر مارکت‌ها به دلیل سن‌شان برای خرید سیگار با ممانعت روبرو نمی‌شوند. 8/20 درصد در منزل سیگار می‌کشند و 5/30 درصد نیز از فروشگاه سیگار می‌خرند.

همچنین آمار تعداد کسانی که در معرض دود سیگار هستند بالا است. یک چهارم از دانش‌آموزان در خانه‌ها، والدینشان سیگار می‌کشند و یک سوم نیز در بیرون از منزل در معرض این دود سمی قرار دارند.

10 درصد از دانش‌آموزان نیز بیشتر دوستانشان سیگار می‌کشند. از هر 10 دانش‌آموز نیز 6 نفر معتقدند که دود سیگار برای سلامت آنها مضر است و دو سوم از دانش‌آموزانی که سیگار می‌کشند دوست دارند سیگار را ترک کنند.

نکته قابل توجه در این گزارش این است که از هر 10 دانش‌آموز به یک نفر توسط نمایندگان شرکت‌های فروشنده سیگار، سیگار تعارف شده است.

همچنین طبق این گزارش 4/28 درصد از پسر‌ها و 17 درصد از دخترانی که سیگار می‌کشند دوستان بیشتری دارند. 8/24 درصد فکر می‌کنند پسر‌ها و 4/16 درصد فکر می‌کنند دختر‌هایی که سیگار می‌کشند جذاب‌تر هستند.

برنامه‌های دولت امارات

درست یک سال پیش در 31 می‌شهرداری دبی قانون منع استعمال سیگار در اماکن عمومی را در این امارت به اجرا گذاشت. العین نیز از 15 آوریل این برنامه را اجرا کرد.

امسال شهرداری ابوظبی نیز اعلام کرد که قانون منع کشیدن سیگار را به اجرا خواهد گذاشت.

دولت شارجه نیز از ابتدای ژوئن قانون منع کشیدن سیگار را با جرایم سنگین به اجرا گذاشت.

همچنین وزیر بهداشت امارات اعلام کرد که دولت در نظر دارد هر سال در کشور دو مرکز ترک سیگار را احداث کند.

در امارات هم اکنون 60 مرکز ترک سیگار فعال هستند. اخیرا وزارت بهداشت پیشنهاد داده بود تا قیمت دخانیات هر دو سال دو برابر شود تا سیگاری‌ها به خصوص جوانان تشویق به ترک آن شوند.

همچنین اعلام شد خودرو‌هایی که کودکان سرنشین آن هستند و پارک‌ها نیز به زودی جزو اماکن عمومی مشمول ممنوعیت استعمال سیگار قرار می‌گیرند. البته این طرح در حال بررسی است. فروش سیگار نیز به افراد زیر 20 سال ممنوع شد.

از دیگر برنامه‌های دولت امارات ممنوعیت تبلیغات دخانیات از ماه نوامبر است.

آمار جدید از سیگاری‌ها

- کویت بیشترین تعداد سیگاری‌ها را در میان 6 کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس دارد. 47 درصد از ساکنان کویت سیگاری هستند.

- 12 درصد از جوانان ساکن کشور‌های شورای همکاری خلیج‌فارس سیگار می‌کشند.

-در عربستان سعودی 12 درصد از پسران و 4 درصد از دختران بین 13 تا 15 سال سیگار می‌کشند.

- در اروپا آمار جوانان سیگاری به 2/19 درصد می‌رسد.

- دو سوم از سیگاری‌های جهان در چین، یونان، آمریکا، هند، اندونزی، ژاپن، بنگلادش، آلمان، روسیه و ترکیه زندگی می‌کنند. 

 همشهری امارات

کد خبر 53864

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز