یاقوت سرخ خراسان جنوبی در حالی تحت تاثیر ضربه‌های کرونا قرار گرفته که قرار است با تشکیل کنسرسیومی از فعالان این حوزه حمایت شود.

زرشک

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، کشاورز در گرمای تابستان و در سرمای استخوان سوز زمستان با سختی فراوان نهایت تلاش خود را برای به بار نشستن محصول انجام می‌دهد، ولی تجربه سال‌های متمادی نشان داده که در نهایت سهم اصلی نصیب دلال و واسطه‌گر می‌شود و برای کشاورز جز دستان پینه بسته چیزی باقی نمی‌ماند.

محصول استراتژیک زرشک نیز از این قصه مستثنی نیست و از طرف دیگر مشکلات دیگری در حوزه صادرات و بازاریابی آن وجود دارد که فعالان اقتصادی و کشاورزی خراسان‌جنوبی تصمیم گرفتند با تشکیل کنسرسیوم زرشک و با همفکری و همکاری همه جانبه این مشکلات را کاهش دهند.

در این راستا کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند با هدف تعیین اعضای کنسرسیوم زرشک و مشخص شدن وظایف هر کدام از بخش‌های این کنسرسیوم برگزار شد.

سیدحسین خیریه، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند در این جلسه اظهار کرد: یک کنسرسیوم زمانی تشکیل می‌شود که می‌خواهیم در قسمت‌های مختلف یک کار مشارکت داشته داشته باشیم تا در نهایت ارزش معاملاتی برای یک کالا ایجاد کنیم. کنسرسیوم‌ها با این هدف تشکیل می‌شوند که از امکانات موجود به بهترین نحو ممکن استفاده شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند گفت: در زمینه محصول استراتژیک زرشک نیز اگر با تشکیل کنسرسیوم توانایی‌ها تجمیع شود توان مضاعفی برای بازاریابی بهتر و فروش آن به‌ویژه در بازارهای صادراتی به وجود خواهد آمد.

طرح ایجاد کنسرسیوم زرشک در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی مطرح و تصویب شده است و می‌خواهیم با تشکیل این کنسرسیوم، فعالان در حوزه محصول زرشک منافع بیشتری از کارکرد خود به دست آورند.

در زمینه اعضای کنسرسیوم نیز سه نفر از تولیدکنندگان به پیشنهاد اتاق بازرگانی، سه نفر از تولید کنندگان به پیشنهاد جهاد کشاورزی، سه نفر از فعالان در حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی به پیشنهاد جهاد کشاورزی و سازمان صمت و نمایندگان برخی از سازمان‌ها و ادارات مرتبط پیشنهاد شده است.

ضرورت همکاری کنسرسیوم زرشک و میز صادراتی عناب و زرشک

خیریه ادامه ‌داد: تلاش ما بر این است که کنسرسیوم زرشک خراسان‌جنوبی و میز صادرات عناب و زرشک همکاری مضاعفی داشته باشند تا در این حوزه از موازی کاری جلوگیری شود.

 در کنسرسیوم ما کار را با آموزش در بخش تولید شروع می‌کنیم و در این زمینه با استفاده از مبانی علمی پیش می‌رویم و در نهایت نیز کار را با صنایع تبدیلی و تکمیلی ادامه خواهیم داد.

متأسفانه در شرایط فعلی یکی از مشکلاتی که برای محصول زرشک به وجود آمده، این است که به واسطه کاهش تقاضای مصرف و صادرات آن در اثر کرونا میزان زیادی از محصول زرشک کشاورزان خراسان ‌جنوبی در انبارها مانده است.

 افزایش ۱۸ برابری تقاضای سرمایه‌گذاری در خراسان جنوبی

غلامرضا دره‌کی معاون مدیریت امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان‌ جنوبی نیز در این جلسه اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود که در سال جاری حدود ۲۲ هزار تن زرشک خشک از سطح باغات خراسان جنوبی برداشت داشته باشیم که افزایشی را نسبت به سال‌های قبل نشان می‌دهد.

در سال‌های اخیر آفات و بیماری‌های مرتبط با محصول زرشک مورد بررسی قرار گرفته و اقدامات پیشگیرانه‌ای در این حوزه انجام شده است که نتیجه آن را در افزایش برداشت این محصول در استان می‌بینیم.

منافع جمعی تولیدکنندگان و صادرکنندگان هدف کنسرسیوم

حسین طالبی یکی از  فعالان عرصه صادرات زرشک گفت: متأسفانه نبود بسته‌بندی مطلوب زرشک، خشک شدن آن در شرایط غیر استاندارد و بسیاری از موارد دیگر بعد از برداشت کیفیت زرشک را پایین می‌آورد که در حوزه صادرات تأثیرگذار است.

او با اشاره به این‌که برای دریافت یک مجوز بسته‌بندی بسیار سخت‌گیرانه عمل می‌شود، ادامه‌داد: باید آموزش در زمینه محصول زرشک را از پایه شروع کنیم تا محصول در زمان و موقعیت مطلوب برداشت شود.

نگاهی به مشکلات صادرکنندگان زرشک

رضایی از دیگر صادرکنندگان زرشک خراسان‌جنوبی نیز در این جلسه با اشاره به این‌که در طول دو- سه سال گذشته حدود ۷۰۰ تن زرشک به کشورهای مختلف صادر کرده است، گفت: مهمترین مشکل ما پایین آمدن کیفیت زرشک به واسطه سهل انگاری‌هایی است که بعد از برداشت انجام می‌شود.

وی با بیان این‌که از جمله این سهل‌انگاری‌ها خشک‌کردن زرشک در شرایط غیر استاندارد است، اظهار کرد: باید بر کارگاه‌های زرشک نظارت جدی تری صورت گیرد تا خشک شدن این محصول در شرایط استاندارد انجام شود.

در پایان جلسه رأی‌گیری برای تعیین اعضای کنسرسیوم زرشک انجام شد که در بخش صادر کنندگان اتحادیه زرشک کاران خراسان جنوبی ۷ رأی، آقای رضایی ۱۰ رأی، آقای احتشام ۱۵ رأی، آقای طالبی ۵ رأی، آقای بزرگمهر ۳ رأی، آقای خامه زر ۶ رأی و آقای ملکی ۵ رأی را به دست آورد.

در بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی نیز آقای صفار پور ۱۵ رأی، آقای بیکی ۱۷ رأی، آقای مهرور۸ رأی، آقای جهانی ۴ رأی و آقای خسروی نیز ۱۰ رأی را به دست آورد.

کد خبر 538556

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha