یکشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۲:۱۱
۰ نفر

گروه سیاسی: مرکز زدگی یکی از معضلاتی است که هنوز دامان کشورمان را رها نکرده است و در جایی همچون خانه ملت نیز اگر به چه شهرستان باشی متفاوتی هرچند اگر با رایی بالا به مجلس آمده باشی.

اما روز گذشته یک بده بستان در صحن علنی مجلس و همزمان با تایید اعتبارنامه‌ها صدای نمایندگان پایتخت را از دست غیرمرکز نشینان درآورد.

عقب گرد تاریخ

زمانی‌که غلامعلی حداد عادل، سرانجام بعد از گذشت هفته‌ها از آغاز به کار مجلس ششم، با رایزنی‌های گسترده به‌دلیل عدم‌تایید اعتبا‌رنامه نمایندگی‌اش از طرف همکاران جناح رقیب، توانست به‌طور رسمی بر مسند نمایندگی مردم تهران و ریاست فراکسیون اقلیت این مجلس تکیه بزند، شاید هیچ‌کس نمی‌توانست باور کند که همین نماینده که دیروز با خون دل توانسته بود به مجلس ششم راه یابد، در دور هفتم مجلس بر مسند ریاست این مجلس تکیه می‌زند. در عین حال باور نکردنی‌تر، تایید نشدن اعتبارنامه‌اش توسط نمایندگان دور هشتم مجلس است که اکثریت آنها را نمایندگان جناح اصولگرا تشکیل می‌دهند؛ اقدامی که تایید نشدن اعتبارنامه 19 نفر از نمایندگان تهران در مجلس هشتم را به‌دنبال داشت.

قانون مجلس چه می‌گوید

به موجب آیین نامه داخلی مجلس یکی از اولین اقدامات مجلس هنگام شکل‌گیری، بررسی اعتبارنامه‌های منتخبین است. بر این اساس هر منتخبی اجازه دارد اعتبارنامه سایر منتخبین را زیر سؤال ببرد و شعب مخصوص بررسی کننده اعتبارنامه‌ها هم موظفند به شکایات واصله رسیدگی کنند.

البته این تنها حداد عادل نیست که اعتبار نامه‌اش به سرنوشت اعتبارنامه دوره ششم او دچار گشته است که تصویب تمامی اعتبار نامه‌های اعضای هیات رئیسه مجلس هشتم به غیراز لاریجانی رئیس این دوره و سید محمد حسن ابوترابی فرد با اعتراض نماینده ماهنشان معلق مانده و ریاست موقت مجلس را به این امر واداشته که به افکار عمومی توضیح دهد، سوء تفاهمات موجود در بین اعضای اصولگرای مجلس هشتم که تا اینجای کار با هماهنگی وصف ناپذیری وارد تالار بهارستان شده‌اند و منجر به تایید اعتبار نشدن 19 نماینده تهران و عبداللهی نماینده ماهنشان، رئیس کمیسیون برنامه وبودجه مجلس هفتم شده است، به‌زودی برطرف خواهد شد.

آنچه رخ داد

در جلسه روز گذشته مجلس که شعبه‌های مختلف تایید اعتبار نامه‌های نمایندگان به ارائه گزارش خود درخصوص تایید صلاحیت‌ها پرداخته و نمایندگان برای ورود همکارانشان به مجلس رای‌گیری انجام می‌دادند، رضا عبداللهی نماینده ماهنشان در اعتراض به رد شدن اعتبارنامه نمایندگی‌اش برای اعتبارنامه اکثر اعضای هیات رئیسه مجلس و به‌طور کلی 19 نفر از نمایندگان تهران اعتراض گذاشت و باعث تذکر شدید کوچک‌زاده نماینده تهران به این وضعیت شد.غلامعلی حدادعادل، احمد توکلی، محمدرضا باهنر، مهدی کوچک‌زاده، شهاب الدین صدر، حمیدرضا کاتوزیان، علیرضا زاکانی، علی اصغر زارعی، حسن غفوری فرد، حسین نجابت، الیاس نادران، لاله افتخاری، حسین فدایی، سیدرضا اکرمی، پرویز سروری و رضا عبداللهی از جمله چهره‌های شاخصی بودند که اعتبارنامه‌هایشان مورد اعتراض قرار گرفت. 

در هر صورت دعوای غیرقابل پیش‌بینی اصولگرایان با یکدیگر نه تنها باعث شد اعتبارنامه 19 نماینده تهران به تایید نرسد بلکه به گفته محسن کوهکن بخش قابل توجهی از اعضای هیات رئیسه موقت هم با رد اعتبارنامه‌هایشان از کاندیدا شدن برای انتخاب هیات رئیسه دائمی مجلس که امروز در صحن علنی مجلس برگزار شد، محروم شدند و تنها شانس آنها برای کاندیداتوری این است که عبداللهی از شکایت خود صرف‌نظر کند.

اولین جدال پرتماشاچی

به هر حال ماجرایی که از اعتراض فاطمه آلیا منتخب تهران به اعتبارنامه رضاعبداللهی منتخب ماهنشان رخ داد، چنان جو متشنجی را برای مجلس به ارمغان آورد که کارمندان مجلس نیز با صدای فریاد‌های مهدی کوچک‌زاده منتخب مردم تهران در مجلس به صحن علنی و جایگاه تماشاچیان شتافتند. مهدی کوچک‌زاده در تذکری آیین‌نامه‌ای خطاب به لا‌ریجانی حفظ شأن و اقتدار مجلس را یادآور شد و گفت: شعبه ششم مجلس شورای اسلا‌می باید پرونده 30 نفر از نمایندگان تهران را مورد بررسی قرار می‌داده است، ولی اعتبارنامه 11 نفر را قرائت کرده و مورد تایید قرار داده‌اند. اگر مجلس به اغراض سیاسی و گروکشی‌های سیاسی آلوده شود و پرونده و اعتبارنامه افرادی مثل آقای دکتر حدادعادل با اعتراض یک نفر که خودش پرونده‌اش مورد اعتراض دیگری بوده است، زیر سؤال رود، هیچ حیثیتی برای این مجلس باقی نخواهد ماند. 

وی خطاب به لا‌ریجانی گفت: آقای دکتر! این اقتدار را حفظ کنید. این یک خباثت و هرزگی سیاسی است که یک نفر که اعتبارنامه‌اش مورد اعتراض قرار می‌گیرد به 19 نفر نماینده تهران، یکجا اعتراض می‌کند. من به خبرنگاران، به رسانه‌ها و به رهبر معظم انقلا‌ب از همین جا عرض می‌کنم پیگیری کنید اگر اعتبارنامه 19 نفر نماینده تهران با اعتراض آن نماینده‌ای که پرونده و اعتبارنامه‌اش زیر سؤال رفته، طبیعی بوده، ممکن است رد بشود و اعتبار ایشان سرجایش بیاید، این حرکت، یک حرکت سیاسی است. من اسم این را هرزگی سیاسی می‌گذارم.  این گروکشی‌ها کار کسی که سال‌ها ادعا می‌کند، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بوده، نیست. آن فرد اعتبارنامه‌اش مال دوره قبل بود و رد شد.

علی لا‌ریجانی رئیس موقت مجلس هشتم نیز در پاسخ گفت: مطابق آیین‌نامه، نمایندگان حق اعتراض دارند. این اشکال آیین‌نامه است که این اجازه را می‌دهد. به رهبر انقلا‌ب نمی‌خواهد شکایت کنید. به‌خودمان باید شکایت کنیم و آیین‌نامه را درست کنیم. لا‌ریجانی با بیان اینکه درست است ما مطابق آیین‌نامه راه‌ حلی نداریم، افزود: ضمنا با آن آقایی که اعتراض داده بودند صحبت شد. اعتراضشان حل شده است. رئیس موقت مجلس هشتم اضافه کرد: این اشکال آیین‌نامه‌ای است که اجازه می‌دهد نمایندگان اعتراض کنند. ما در اصلا‌ح آیین‌نامه که جزو برنامه‌های اصلی‌مان است، ان‌شاءالله این را حل می‌کنیم. احتیاج به شکایت به جای دیگری ندارد تا فردا حل می‌شود.

کوچک‌زاده نسبت به این گفته لا‌ریجانی اعتراض کرد و گفت:‌باید آبروی حدادعادل، توکلی و بنده حفظ شود.  اما فریادهای از سر عصبانیت کوچک‌زاده در نهایت موجب شد بزرگان اصولگرا نگران از بازتاب منفی جدال اعتبارنامه‌ها در مجلس به فکر چاره بیفتند. علی لاریجانی در سمت ریاست موقت مجلس هشتم گروهی را مامور مذاکره با رضا عبداللهی کرد تا رضایت او را به دست آورند. او هم با بیان اینکه موشک جواب موشک است، گفت: وقتی ورود من به‌عنوان یک اصولگرا به مجلس هشتم غیرقانونی است به طریق اولی ورود سایر اصولگرایان به‌خصوص منتخبان تهرانی فاقد وجاهت قانونی است.

بنابراین پیش از رد اعتبارنامه بنده باید اعتبارنامه سرشناسان مجلس هشتم رد شود. به هر حال رایزنی‌ها با عبداللهی تداوم یافت و علی لاریجانی در پایان جلسه علنی در میان خبرنگاران حاضر شد تا از حل و فصل ماجرا خبر دهد. او که به‌نظر می‌رسید با امر غیرمنتظره‌ای روبه‌رو شده بود و شاید تصور نمی‌کرد اصولگرایان این چنین اعتبار یکدیگر را زیرسؤال ببرند اما با لبخندی که می‌شد تلخی یک جلسه پرتنش و سخت را از آن احساس کرد، به خبرنگاران گفت که موضوع فیصله یافته و رضایت آقای عبداللهی جلب شده است. با این حال رضا عبداللهی در جمع خبرنگاران حاضر نشد اما برخی از نمایندگان از طرف وی پیغام آوردند که تا زمانی که فاطمه آلیا اعتراضش را نسبت به اعتبارنامه وی پس نگیرد، همچنان بر اعتراضش به اعتبارنامه نمایندگان تهران پابرجاست.

با وجود اینکه لاریجانی در جمع خبرنگاران نیز اعلام کرد که موضوع اعتبار نامه‌ها به‌زودی حل خواهد شد، نکته جالب توجه دیگری که در میان اعتراضات اعضای اصولگرای مجلس گم شد، این بود که اعتبارنامه یکی از نمایندگان مجلس هفتم و منتخب مجلس هشتم که در آخرین روزهای کاری مجلس بازداشت شده بود و در روز افتتاحیه مجلس هشتم نیز حضورنداشت، مورد اعتراض قرار گرفته و او نیز به اعتبارنامه تعدادی از اعضای هیات رئیسه مجلس اعتراض کرده است.

کد خبر 53845

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز