رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس گفت: عرضه لبنیات سنتی در استان و کلانشهر شیراز به یک تهدید جدی برای سلامت شهروندان تبدیل شده و به واحدهای صنعتی فعال در این زمینه هم آسیب زده است.

لبنیات سنتی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی فارس، جمال رازقی اظهار کرد: بیشتر واحدهای عرضه کننده لبنیات سنتی در فارس فاقد مجوزهای لازم هستند و توزیع گسترده محصولات غیربهداشتی توسط این واحدها به ویژه در شرایط شیوع ویروس کرونا موضوع جدی است که مسئولان باید به عنوان یک تهدید به آن نگاه کنند.

وی افزود: این واحدها به طور معمول شیرهای برگشتی کارخانه‌ها را به قیمت پایین خریداری کرده و در محیط‌های کاملا غیر استاندارد و غیر بهداشتی اقدام به تولید محصول و سپس عرضه آن در بازار می‌کنند. اما با توجه به کوتاهی در زمینه برخورد با این واحدها که سلامت مردم را به مخاطره انداخته، شاهد استقبال مردم از محصولات تولیدی این واحدها هستیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس خاطرنشان کرد: بر اساس داده‌های گزارش «بررسی میزان آلودگی لبنیات سنتی شهر شیراز به عوامل خطرزای شاخص» که به شکل تصادفی از مراکز توزیع لبنیات سنتی شهر شیراز جمع‌آوری شده، محصولات تولیدی با عنوان محصولات لبنی سنتی در شهر شیراز از کیفیت استاندارد و مطلوبی برخوردار نبوده و از نظر فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی، مشکلات بهداشتی جدی و خطرزا برای سلامت عموم به دنبال دارند.

رئیس اتاق بازرگانی فارس افزود: درحالی که در برخی مواقع تغییر در برخی افزودنی‌ها به محصولات لبنی در واحدای تولیدی صنعتی تبعات بسیاری از سوی مراجع نظارتی برای آن واحدها به دنبال دارد، شاهد هستیم که واحدهای غیرمجاز عرضه کننده لبنیات بدون در نظر رعایت مسائل بهداشتی، محصولی را در ظرف ریخته و به دست مردم می‌دهد.

به گفته رازقی فعالیت واحدهای غیر مجاز لبنیات با عنوان لبنیات سنتی از سال ۹۰ در این استان با هدف ایجاد اشتغال رونق گرفت که امروز توسعه روزافزون و فعالیت این واحدها، به یک چالش و معضل برای صنایع لبنی تبدیل شده است.

وی تصریح کرد: پیشنهاد کارشناسی ما این است که واحدهای لبنی سنتی بدون مجوز تعطیل شده و واحدهای لبنی سنتی دارای مجوز فعالیت هم توزیع گسترده نداشته باشند و فروش آنها فقط در محل انجام شود. همچنین به هیچ واحد لبنیات سنتی جدید توسط مراجع ذی‌ربط مجوز فعالیت داده نشود و نظارت و نمونه‌برداری‌های مستمر از مواد اولیه و محصولات آنها توسط اداره کل استاندارد و معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام شود.

کد خبر 537972

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha