یکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۷
۰ نفر

شست‌وشو، رفت و روب، جمع‌آوری زباله‌ها و خلاصه کارهای مربوط به نظافت و پاکیزگی شهر حاصل تلاش و زحمت پاکبانانی است که قبل از طلوع خورشید کارشان را شروع می‌کنند و با غروب آفتاب جاروی نظافت را به دست همکار شیفت شب می‌دهند.

پاکیزه

همشهری آنلاین_ زینب زینال زاده:  پاکیزگی شهرمان را مدیون زحمات شبانه‌روزی آنها هستیم. کسانی که حتی روزهای آخر هفته به جای حضور کنار خانواده و گذراندن اوقات فراغت برای نظافت معابر عمومی البته به‌صورت ویژه‌تر و خاص‌تر برنامه‌ریزی می‌کنند. این گزارش روایت زحمات و تلاش مدیران شهری و نیروهای پاکبان شهرداری منطقه ۶ است که روزهای چهارشنبه وپنجشنبه‌ خدمت‌رسانی می‌کنند.  

  • چهارشنبه پاک محله

کارشان تعطیل‌بردار نیست و تمام روزهای هفته و ساعات روز مشغول خدمت‌رسانی هستند. هرکدام وظیفه مشخصی دارد، اما روز چهارشنبه همه متحد می‌شوند و به معبر و مکانی که توسط مدیران شهری تعیین شده است می‌روند. همه آنها می‌دانند «چهارشنبه پاک» روزی است که کارها جهادی، با سرعت و البته با دقت و به‌صورت ویژه‌تر انجام می‌شود.  
ساعت ۶ و ۳۰ دقیقه همه در محل کارشان حاضر می‌شوند و لباس به تن می‌کنند و ماسک می‌زنند و دستکش می‌پوشند. با توجه به وظیفه‌ای که دارند یکی جارو برمی‌دارد و دیگری بیل و آن یکی هم با خودروهای حمل زباله و سرشاخه‌ها همراه می‌شود. می‌دانند وقت زیادی ندارند و کارها باید تا ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه تمام شود. هر هفته یک محور یا معبر عمومی برایشان تعیین می‌شود و از شب قبل می‌دانند که صبح باید کجا مشغول شوند. به مقصد که می‌رسند بدون معطلی آستین‌ها را بالا می‌زنند و کار را شروع می‌کنند. نهرها را پاکسازی می‌کنند، زباله‌ها را تخلیه و مخازن و زیرمخزنی هارا می‌شویند، سرشاخه‌های اضافی درختان را قطع و جمع‌آوری می‌کنند و زباله‌های رهاشده در پیاده‌روها را جارو می‌کنند. اگر لازم باشد بنا به دستور مدیران شهری زوائد فیزیکی مانند تابلوها و موانع ترافیکی را هم برمی‌دارند. البته فضاهای سبز را فراموش نمی‌کنند و زباله‌های بوستان‌ها و فضاهای سبز را جمع‌آوری و درختان و گیاهان را آبیاری می‌کنند. حتی پوسترهای تبیلغاتی نصب شده روی دیوارها و المان‌های شهری را پاکسازی می‌کنند و خیابان‌ها را می‌شویند.  خلاصه هرکاری که مربوط به خدمات شهری است و برای نگهداشت شهر لازم است، انجام می‌دهند. ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه کار تمام می‌شود و با تأیید مدیران شهری به محل اسکانشان باز می‌گردند. کمی استراحت می‌کنند و به وظایف روزانه‌شان می‌پردازند.  

  • بسیج همگانی در پنجشنبه‌های پاک

فردا که از راه برسد روز متفاوتی برای نیروهای خدمات شهری است، چراکه «پنجشبنه پاک» را پیش رو دارند. این‌بار نه در محل کارشان، بلکه به مکان تعیین شده توسط مدیران شهری در ناحیه دیگری می‌روند. پنجشنبه‌های پاک منطقه محور است و در یکی از معابر مهم، پر تردد و حتی راسته‌های تجاری و بزرگراهی انجام می‌شود. آنها مثل روز قبل لباس به تن می‌کنند و تجهیزات را برمی‌دارند و به محلی که از شب قبل اعلام شده می‌روند. نیروها به خط می‌شوند و وظیف هریک تعیین می‌شود و پس از اینکه توجیه شدند، مشغول کارمی‌شوند. ۲ ساعت نفسگیر برای کارگران زیر چشمان ناظر مدیران شهری می‌گذرد و ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه نفس راحتی می‌کشند و به محل اسکانشان در نواحی بر می‌گردند و بعد از کمی استراحت دوباره در معابر عمومی مشغول خدمت‌رسانی هر روزهشان می‌شوند.  

علی رضا علی بخشی / معاون امور شهری و محیط‌زیست شهردار منطقه 6
  • چهارشنبه‌ها، خدمت‌رسانی ناحیه‌محور است

داشتن محله‌ای پاک و زیبا یکی از حقوق شهروندی محسوب می‌شود و به همین دلیل نگهداشت شهر و حفظ پاکیزگی آن جزء وظایف شهرداری است. این وظیفه به گفته «علیرضا علی بخشی» معاون امور شهری و محیط‌زیست شهردار منطقه ۶، همه روز انجام می‌شود: «نیروهای خدمات شهری حتی روزهای تعطیل هم در معابر حضور دارند و مشغول خدمت‌رسانی هستند.»  طرح «چهارشنبه‌های پاک» به این معنا نیست که نظافت شهر فقط روزهای چهارشنبه انجام می‌شود و روزهای دیگر نیروهای خدمات شهری وظیفه‌ای ندارند و بیکارند. علی بخشی می‌گوید: «در طول هفته کارهای مربوط به حوزه خدمات شهری مانند شست‌وشوی معابر و نهرها، نظافت کوچه‌ها و خیابان‌ها، جمع‌آوری زباله‌ها، هرس درختان و پاکسازی بوستان‌ها توسط نیروهای خدمات شهری در نواحی ششگانه منطقه انجام می‌شود.»
او ادامه می‌دهد: «چهارشنبه‌ها این کارها به‌صورت ناحیه‌محور و ویژه‌تر انجام می‌شود. چهارشنبه هر هفته شهردار ناحیه، یک محور مهم، پر تردد و شاهراهی تعیین می‌کند و تمامی نیروهای خدمات شهری با استفاده از تجهیزات، محور مورد نظر را نظافت می‌کنند. کار بزرگی که شاید انجامش یک روز طول بکشد، روز چهارشنبه با حضور همه نیروها در مدت ۲ ساعت به بهترین نحو انجام می‌شود و به پایان می‌رسد.»

  • خدمت‌رسانی با ۲۰۰ کارگر

«پنجشنبه‌های پاک» منطقه محور است. معاون امور شهری و محیط‌زیست شهردار منطقه ۶ این جمله را بیان می‌کند و در توضیح بیشتر می‌گوید: «چهارشنبه‌های پاک به دلیل ناحیه‌محور بودن با حداقل ۱۵ تا ۲۰ نیرو انجام می‌شود، اما پنجشنبه‌های پاک منطقه محور است و قطعاً نیاز به نیروهای بیشتری داریم و این کار حداقل با ۲۰۰ کارگر و تمام تجهیزات نواحی مانند ماشین جدول شوی، واترجت، خاور، مخزن شور، تانکر و نیسان انجام می‌شود.» پنجشنبه‌ها اختصاص به یک محور بزرگ و مهم دارد. علی بخشی می‌گوید: «پنجشنبه‌ها نظافت محورهای مهمی چون خیابان ولی‌عصر(عج)، بلوار کشاورز و بزرگراه مدرس، انجام می‌شود. با توجه به حساس بودن محورها، کار بسیار دقیق‌تر و با حساسیت بیشتری پیگیری می‌شود.» به گفته معاون امور شهری و محیط‌زیست شهردار منطقه، طرح‌های چهارشنبه و پنجشنبه پاک با هدف خدمت‌رسانی بهتر به شهروندان و نگهداشت مطلوب شهر و همچنین ایجاد فضای مطلوب و مناسب برای مردم و البته ایجاد زیبایی بصری در معابر عمومی انجام می‌شود.

  • نظافت محله‌ها متحول شده است

تلاش مدیران شهری خدمت‌رسانی مطلوب به شهروندان است و رضایت مردم سبب دلگرمی آنها می‌شود. طرح‌های «چهارشنبه پاک» و «پنجشنبه پاک» در کنار خدمت‌رسانی‌های روزمره نیروهای خدمات شهری، قطعاً در راستای بهبود وضعیت شهر است و علاوه بر مدیران شهری، مردم، کاسبان و حتی شورایاران از اجرای این طرح‌ها ابراز رضایت دارند.  
«محسن جنگ رودی» از کاسبان قدیمی خیابان شهید قرنی در خصوص نظافت شهری می‌گوید: «نیروهای خدمات شهری ناحیه یک هر روز زحمت می‌کشند و برای پاکیزگی معابر عمومی تلاش می‌کنند. نظافت خیابان شهید قرنی در مقایسه با گذشته خیلی خوب شده است و مدیران شهری همواره نظارت دارند و اگر موردی باشد در اسرع وقت پیگیری می‌کنند.»
«جمشید رحمانی پناه» عضو شورایاری و ساکن محله یوسف‌آباد هم تلاش مدیران شهری در نگهداشت شهر را خوب ارزیابی می‌کند و می‌گوید: «مدیران شهری در حد توان برای پاکیزگی محله‌ها تلاش می‌کنند، اما شهروندان هم باید پای کار بیایند و به شعار «شهر ما، خانه ما» عمل کنند و با نیروهای خدمات شهری همراهی کنند. با این کار قطعاً شاهد محله پاکیزه‌تری خواهیم بود.»
«نجمه اصغری» ساکن خیابان کارگر شمالی، شاهد نظافت خدمات شهری بوده است و می‌گوید: «صبح‌ها نیروهای خدمات شهری را دیده‌ام که مشغول شست‌وشو هستند، اما مشکلی که در محله وجود دارد موش‌ها هستند که اگر این معضل هم حل شود، محله مشکلی نخواهد داشت.»
«سیامک سمنانی‌نژاد» عضو شورایاری و ساکن محله امیرآباد هم عملکرد شهرداری در حوزه خدمات شهری و نظافت را خوب ارزیابی می‌کند و می‌گوید: «شهرداری در مقایسه با گذشته در تمام حوزه‌ها بهتر عمل کرده است و در دیدارهایی که با شهروندان داشته‌ایم، این موضوع بارها مطرح شده است. نضافت محله‌ها هم به خوبی انجام می‌شود و اگر موردی باشد شهروندان از طریق سامانه ۱۳۷ اطلاع می‌دهند.»

کد خبر 537517

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha