فاطمه عسگری نیا ـ خبرنگار: مراسم سوگواری محرم هرسال در سایه همکاری و مشارکت بخش مردمی و دولتی باشکوه خاصی در پایتخت برگزار می‌شود.

سوگواران حسینی

برای برگزاری باشکوه این مراسم برای فعالیت دسته‌های عزاداری، تکایا، حسینیه‌ها و مساجد نیازمند آماده‌سازی همه‌جانبه هستند. خوشبختانه با تدابیر اتخاذ شده در شهرداری‌ها و راهور و نیروی انتظامی تهران بزرگ، مناطق پهنه مرکز نیز همچون دیگر مناطق پایتخت، آماده بزرگداشت ایام سوگواری اباعبدالله‌الحسین(ع) است.

  • عزاداران زباله‌ها را داخل کانال‌ها نریزند

نظافت و شست‌وشوی معابر بر عهده نیروهای «پاکبان» است. کسانی که هر روز صبح جارو به دست می‌گیرند و زباله‌ها را جمع‌آوری می‌کنند تا محیط کار و زندگی‌مان تمیز و پاکیزه باشد. پاکبانان در ایام محرم برای خدمت‌رسانی بهتر به شهروندان آماده‌باش هستند. به گفته «عباس مافی» معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهردار منطقه ۷ در ماه محرم به سبب استفاده از ظروف یکبارمصرف و توزیع نذری، میزان تولید زباله افزایش می‌یابد: «نیروهای خدمات شهری در خدمت شهر و شهروندان هستند. آنها به‌طور مستمر و مداوم در کوچه‌ها و خیابان‌ها حضور دارند و اجازه نمی‌دهند زباله‌ها انباشته شوند.» ریختن زباله به‌ویژه لیوان‌های یکبارمصرف داخل نهرها و کانال‌های آب، معضل بزرگی است که پاکبانان در ایام محرم با آن مواجه هستند. مافی می‌گوید: «همین لیوان‌ها و زباله‌های کوچکی که شهروندان از روی سهل‌انگاری داخل نهرها و کانال‌ها رها می‌کنند، روی هم انباشته می‌شوند و در فصل بارش سبب ایجاد معضل آب‌ماندگی و آبگرفتگی می‌شوند. بنابراین توصیه می‌کنم عزاداران، زباله‌ها را داخل کیسه‌ها ریخته و تحویل مأموران خدمات شهری دهند.» به گفته معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهردار منطقه۷، برای جلوگیری از تجمع زباله در نهرها و کانال‌ها، مخازن و کیسه‌های زباله در اختیار بانیان مراسم عزاداری قرار داده شده است.

 آموزش‌های فرهنگی

معاون اجتماعی شهردار منطقه ۱۱ از ارائه آموزش‌های فرهنگی و اجتماعی لازم به هیئت‌های مذهبی فعال در منطقه خبر داد و گفت: «هر ساله در آستانه فرا رسیدن ایام سوگواری اباعبدالله‌الحسین(ع)، معاونت اجتماعی شهرداری منطقه با برگزاری نشست‌های مشترک با مسئولان هیئت‌های مذهبی می‌کوشد بستر لازم برای برگزاری مراسم عزاداری مردمی در محله‌های منطقه فراهم شود.» «محمدجواد رشیدی» با اشاره به مشارکت شهروندان در فعالیت‌های اجتماعی و داوطلبانه در بخش آماده کردن فضای شهری برای برپایی تکایا، حسینیه‌ها و آماده‌سازی مساجد برای میزبانی از شهروندان در مراسم عزاداری محرم و صفر اظهار می‌دارد: «خوشبختانه در سال‌های گذشته شاهد شکل‌گیری پویش‌های مردمی برای  نظافت شهری پس از برگزاری مراسم عزاداری تاسوعا و عاشورای حسینی بوده‌ایم. حرکت‌های داوطلبانه‌ای که با حمایت شهرداری از شهروندان در بخش توزیع دستکش و نایلون‌های مخصوص همراه بوده است.»

  • برقراری انضباط ترافیکی در معابر پرتردد

طرح «انتظامی‌ـ ترافیکی» از سوی پلیس راهور تهران بزرگ در ایام محرم و به‌طور ویژه در دهه اول محرم اجرا می‌شود. خیابان‌های ولی‌عصر(عج)، انقلاب اسلامی، آزادی، وحدت اسلامی، کارگر و میدان‌های راه‌آهن، منیریه، قزوین، بلوار کشاورز و چهارراه گلوبندک، معابر پر تردد پایتخت هستند که روزهای پایانی دهه اول محرم به سبب حضور دسته‌های عزاداری و شهروندان سوگوار، ترافیک سنگین در آنها ایجاد می‌شود. به گفته سرهنگ «سید ابوالفضل موسوی» معاون هماهنگ‌کننده پلیس راهور پایتخت، نقاط پر تردد شناسایی شده‌اند و با استقرار نیروهای راهور، طرح انتظامی‌ـ ترافیکی ویژه‌ای در این محدوده‌ها اجرا می‌شود: «با هماهنگی‌های انجام شده با نیروهای انتظامی و پلیس راهور، بی‌شک شهروندان سیاهپوش، مشکلی در برگزاری مراسم عزاداری به‌ویژه روزهای تاسوعا و عاشورا نخواهند داشت.» استفاده نکردن از وسایل نقلیه شخصی به کاهش بار ترافیک و اجرای بهتر طرح انتظامی ـ ترافیکی کمک می‌کند. سرهنگ موسوی می‌گوید: «در این ایام ممکن است‌کاری برای شهروندان پیش بیاید که مجبور شوند از وسلیه نقلیه استفاده کنند که در این هنگام پیشنهاد می‌کنیم از وسایل حمل‌ونقل عمومی مانند اتوبوس و مترو استفاده کنند.» به گفته او چنانچه شهروندان به حقوق شهروندی احترام بگذارند و در ایام تاسوعا و عاشورا از خودروهای شخصی استفاده نکنند، ترافیک ایجاد نمی‌شود و دسته‌های عزادار و مردم در آرامش و امنیت می‌توانند به سوگواری بپردازند. به گفته معاون هماهنگ‌کننده پلیس راهور پایتخت، نیروهای راهنمایی و رانندگی تا پاسی از شب در معابر پر تردد حضور دارند و خدمت‌رسانی می‌کنند.

کد خبر 453926

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha