مینا شهنی: هفته گذشته از سوی وزارت رفاه خبر ارائه خدمات دندانپزشکی به کودکان منتشر شد.

بر اساس  این خبر شورای عالی بیمه دستورالعمل اجرایی انجام خدمات دندانپزشکی به کودکان ۶-۱۲ را در قالب بیمه پایه تصویب کرده‌است.

آنچه در ادامه خبر آمده برشمردن خدماتی است که بر اساس این دستورالعمل انجام خواهد شد، فریبرز بیات،‌ دندانپزشک،‌ معتقد است که تمامی خدمات برشمرده در آن خبر پیش از این نیز ارائه می‌شده و تاکید می‌کند که هیچ اتفاق جدید نیفتاده‌است.

او که دستیار سلامت دهان و دندانپزشکی اجتماعی دانشگاه شهید بهشتی نیز هست می‌گوید انتظار می‌رفت که وزارت رفاه و تامین اجتماعی مسئولیت پیشگیری از بروز بیماری‌های دهان و دندان را بر عهده بگیرد.

گفت‌وگوی کوتاه همشهری را با وی بخوانید:

  • شما معتقدید که تمامی خدماتی که در آخرین خبر وزارت رفاه عنوان شده‌‌بود پیش از این هم ارائه می‌شد؟

بله، خدمات ذکر شده در قالب خدماتی که مشمول طرح جدید است سال‌هاست که مورد تعهد و پوشش بیمه‌های درمانی است  و نه فقط برای افراد 12-6 سال بلکه برای تمامی گروه‌های سنی که دارای بیمه درمانی هستند، صادق است.

از همین رو به نظر می‌رسد هیچ اتفاق جدید در این زمینه رخ نداده‌ و تکرار موارد پیشین است.

  • یعنی خدمات دندانپزشکی به کودکان نیز پیش از این  ارائه می‌شد؟!

از سال ۷۴ که سلامت دهان در شبکه‌های درمانی کشور ادغام شد، بر اساس برنامه ملی سلامت دهان برای دانش‌آموزان که از سال ۷۶ و به دنبال موافقت‌نامه مشترک وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش به اجرا درآمد، تمامی دانش‌آموزان زیر ۱۲ سال و نه فقط آنهایی ‌که بیمه هستند مشمول دریافت خدمات درمانی دندانپزشکی نه فقط فیشور سیلنت بلکه فلوراید تراپی، کشیدن، ترمیمی، جرم‌گیری و آموزش سلامت دهان بوده‌اند.

  • انجام این خدمات رایگان بود؟

این خدمات با تعرفه‌های خاص گروه هدف که برای برخی خدمات  رایگان و در بقیه موارد کمتر از تعرفه دولتی بود، ارائه می‌شده است. حال چه تدبیر کارشناسانه‌ای صورت گرفته تا کودکان ۶-۱۲ ساله تحت پوشش بیمه باید علاوه بر ۳۰ درصد فرانشیز، ۱۵ درصد هزینه‌های دیگر را نیز پرداخت کنند تا بتوانند از خدمات دندانپزشکی بهره‌مند شوند، جای سوال دارد.

  • به این ترتیب کودکان ۶-۱۲ سال از این پس می بایست ۴۵ درصد تعرفه را برای دریافت خدمات دندانپزشکی پرداخت کنند؟

خبر منتشر شده از سوی وزارت رفاه حکایت از پرداخت هزینه‌ ۳۰ تا ۴۵ درصدی از سوی مراجعه‌کنندگان دارد، در حالی‌که در سراسر کشور مراکز بهداشتی درمانی شهری و روستایی خدمات دندانپزشکی را با تعرفه دولتی به مراجعه‌کنندگان ارائه می‌دادند و یک گروه هدف هم داشتند که افراد گروه هدف تعرفه خاص داشتند و برای برخی افراد نیز به صورت رایگان انجام می‌شد.

  • وظیفه پیشگیری از بروز بیماری‌های دهان و دندان نیز بر عهده وزارت رفاه است؟

انتظار می‌رفت که پس از مذاکرات انجام شده، این وزارتخانه نسبت به ایفای نقش در بخش پیشگیری از بروز بیماری‌های دهان و دندان وارد عمل شود اما عملا این اتفاق نیفتاد و این وزارتخانه عهده‌دار مسئولیتی در بخش پیشگیری نشده‌است.

کد خبر 53749

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز