شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۰:۴۲
۰ نفر

عرفان شهبازی: خبر ساده و کوتاه بود: «طرح لیزینگ لوازم خانگی منتفی شد.». به همین سادگی.

به راحتی بیان همین چند کلمه بود که چندی پیش دبیرکل شورای صنایع گاز و لوازم خانگی از منتفی شدن این طرح خبر داد، بی هیچ توضیحی که آن همه تبلیغات و سخنان در تایید و لزوم اجرای این طرح به یکباره چه شد و به کجا رفت؟

دختران نگران تامین جهیزیه نباشند

اواسط دوران وزارت وزیر سابق صنایع و معادن بود که صندوق مهر رضا با همکاری شورای صنایع گاز و لوازم خانگی از اجرای طرحی برای کمک به اقشار کم درآمد برای تامین لوازم خانگی خبر داد. طبق این طرح با هماهنگی یک بانک عامل،‌ وام خرید لوازم خانگی در اختیار مردم و به خصوص جوانان قرار می‌گیرد تا دیگر هیچ دختر دم بختی نگران تامین جهیزیه و لوازم زندگی آینده خود نباشد.

تاکید وزیر بر اجرای این طرح

وزیر سابق صنایع و معادن در زمان وزارت خود از طرفداران جدی اجرای این طرح بود و در مناسبت‌های مختلف در مزایا و محاسن آن سخن می‌گفت. علیرضا طهماسبی، کار را به جایی رساند که آذر‌ماه سال گذشته در نمایشگاه لوازم خانگی نیز تاکید زیادی بر اجرای این طرح کرد. این طرح در زمان محرابیان وزیر فعلی صنایع و معادن نیز پیگیری ‌شد و در مناسبت‌های مختلف، زمان‌های متفاوتی برای شروع آن بیان می‌شد.

در یکی از همین وعده‌ها سال گذشته حبیب‌الله انصاری دبیر کل شورای صنایع گاز و لوازم خانگی با بیان این که طرح لیزینگ لوازم خانگی تا پایان آذر اجرایی می‌شود اعلام کرد که: « با اجرای طرح لیزینگ لوازم خانگی از اواخر آذر افرادی که توانمندی خرید لوازم خانگی را ندارند می‌توانند از این تسهیلات برای خرید کالا‌های ایرانی استفاده کنند.»

پرداخت وام خرید لوازم خانگی

در این طرح یک بانک دولتی تا سقف ریالی که هیچ گاه اعلام نشد وام خرید لوازم خانگی در اختیار اقشار کم درآمد به خصوص جوانان در آستانه ازدواج قرار می‌دهد. طبق گفته مسئولان این طرح  «سود این لیزینگ عادلانه خواهد بود، چراکه این طرح با همکاری یک بانک دولتی اجرا می‌شود.» در این طرح ارائه تسهیلات خرید لوازم خانگی منوط به خرید کالا‌های ایرانی از سوی متقاضیان بوده و لوازمی چون یخچال فریزر، اجاق گاز، فرش ماشینی، تلویزیون، چرخ خیاطی و انواع چینی‌آلات شامل این تسهیلات می‌شوند.

لوازم بی کیفیت به مردم فروخته نشود!

از اولین روز‌های اعلام اجرا، این طرح با حواشی نیز همراه بود:«در این طرح ممکن است با فروش کالاهای بی‌کیفیت در حق مردم اجحاف شود.» محمد طحان‌پور رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران بود که این چنین و به صراحت سال گذشته از برخی حواشی این طرح خبر داد هرچند که در نهایت مشخص نشد آیا قرار بود در این طرح اجناس بی‌کیفیت و به اصطلاح ته انباری کارخانه‌های ایرانی به مردم داده شود یا اینکه این سخنان رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران تنها فرار به جلویی برای عقب نماندن از قافله بود.
وی در آن زمان گفته بود:«در تهران 1400 واحد توزیعی وجود دارد که مردم می‌توانند برای خرید کالایشان حق انتخاب داشته باشند و کالای باکیفیت انتخاب کنند ولی به نظر ما طرح لیزینگ، کالاهای باکیفیت در اختیار مردم نمی‌گذارد.»

صندوق مهر رضا یکی از متولیان اصلی طرح

صندوق مهر رضا از همان ابتدا به عنوان یکی از متولیان اصلی طرح لیزینگ لوازم خانگی، از این طرح به عنوان یکی از برنامه‌ها برای کمک به اقشار کم‌درآمد و کمک به جوانان برای ازدواج نام می‌برد.  محمد طحان‌پور رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران نیز در همان ماه‌های اول اعلام اجرای این طرح با توجه به نقش محوری صندوق مهر رضا در اجرای این طرح از آمادگی اتحادیه و واحدهای صنفی برای مشارکت با صندوق مهر رضا در طرح لیزینگ لوازم خانگی خبر داد.

وی تاکید کرد: این کار را ما حدود 15 سال پیش هم در زمینه گرفتن حواله کالاها و توزیع آن بین مردم انجام می‌دادیم و در حال حاضر هم آمادگی داریم که در این طرح مشارکت کنیم و حتی بازرسی از کالاها را هم برعهده بگیریم.

بانک،‌ اعتبار مربوطه را تأمین نکرد

این دور تسلسل اعلام‌ها و تبلیغات پیرامون طرح لیزینگ لوازم خانگی ادامه داشت تا چند روز پیش که حبیب‌الله انصاری دبیرکل شورای صنایع گاز و لوازم خانگی از منتفی شدن این طرح خبر داد. وی در توضیح علت اجرایی نشدن این طرح می‌گوید:« بانک منتخب برای اجرای این طرح نتوانست اعتبار مربوطه را تامین کند و این طرح منتفی شد.»

در این میان مشخص نشد که نقش صندوق مهر رضا در تامین اعتبار این طرح چه شد و این صندوق چرا به یکباره طرحی را که برای کمک به تامین لوازم منزل اقشار کم درآمد طراحی کرده بود رها کرد هرچند که برخی سخنان دبیر کل شورای گاز و لوازم خانگی نیز خود شبهه‌های دیگری را در این زمینه مطرح می‌کند:  «صندوق مهر رضا بر خلاف تفاهم‌نامه امضا شده با شورا، فقط خواهان حضور فروشگاه‌های بزرگ مانند شهروند در این طرح بود، در حالی که این طرح باید تمام فروشگاه‌های معتبر و نمایندگی‌های لوازم خانگی را تحت پوشش قرار می‌داد.».

 این سخنان یعنی آنکه طرح لیزینگ لوازم خانگی علاوه بر مسائل اعلام شده پشت پرده‌هایی هم داشته که شاید همین‌ها یکی از دلایل منتفی شدن این طرح بوده است.

گام‌های سست جوانان در راه ازدواج

با اعلام غیر رسمی و بی سرو صدای منتفی شدن این طرح نه از سوی متولیان اصلی بلکه از سوی شورای صنایع گاز و لوازم خانگی به عنوان بازوهای اجرایی این طرح شاید گام‌های جوانان به سوی ازدواج سست‌تر شود چرا که برخی از آن‌ها از تامین مبالغ میلیونی برای خرید لوازم خانگی ناتوانند.

اما در این میان مشخص نشد مسئولانی که در ماه‌های گذشته تبلیغات پر سر و صدایی در خصوص این طرح داشتند چرا از اعلام رسمی منتفی شدن این طرح و بیان دلایل آن خودداری کردند؟ شاید در این جا از گریزی به این بیت معروف خودداری کرد که هزار وعده خوبان یکی وفا نکند ...

کد خبر 53696

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز