یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۸:۵۳
۰ نفر

هر چند آمدن انواع کولر‌های گازی و آبی به بازار، استفاده از پنکه‌ها را محدود‌تر کرده است اما هنوز هم همچون گذشته خیلی از خانه‌ها و مغازه‌ها باد پنکه را به باد کولر ترجیح می‌دهند.

استفاده از نیروی باد برای خنک شدن در روز‌های گرم، قدمتی به طول تاریخ دارد و حتی جایی که کولر و پنکه در دسترس نیست، مردم می ‌کوشند تا به نحوی هوای اطراف را به جریان در آورند تا اندکی خنک شوند.

در واقع می توان پنکه را به باد بزن برقی تشبیه کرد که به جای دست، قدرت برق آن را به حرکت در می‌آورد. در حال حاضر به لطف رشد تکنولوژی،  انواع و اقسام پنکه‌ها با قیمت‌های متنوع در بازار موجود است.

البته تا ۳ سال قبل، بازار پنکه ایران در سیطره کشورهای ایتالیا، ژاپن و چین بود و تولیدات داخلی به دلیل قیمت تمام شده بالا و استفاده از مواد اولیه گران قیمت، حرف چندانی برای گفتن در بازار پنکه کشور نداشتند.

اما اخیرا توجه متقاضیان این کالا به سمت تولیدات داخل متمایل شده و پنکه های ایرانی بیش از ۹۰ درصد فروش بازار پنکه را به خود اختصاص داده‌ اند.

در حال حاضر بیش از ۲۵ مارک مختلف پنکه در بازار فروش لوازم خانگی وجود دارد که بیشتر آن‌ها متعلق به کارخانه‌های داخلی است.

به طور کلی انواع پنکه را می‌توان به ۳ دسته کلی تقسیم بندی کرد که شامل پنکه رومیزی تایمردار، پنکه پایه بلند و پنکه دیواری است.

همچنین پنکه های پایه بلند و دیواری نیز به ۲ دسته ساده و دارای کنترل از راه دور قابل تفکیک است. از سویی دیگر بیشترین تنوع مارک در پنکه های رومیزی و کمترین تنوع نیز متعلق به گروه پنکه های دیواری است.

کارشناسان می‌گویند: متقاضیان پنکه - که با توجه به گرم شدن هوا تعدادشان روز به روز بیشتر می‌شود-  باید هنگام خرید این کالا ضمن مشورت با اهل فن، به سراغ نمونه هایی بروند که امتحان خود را پس داده اند.

همچنین برای اطمینان از درستی گارانتی وضمانت‌نامه‌هایی که به همراه محصول ارائه می شود، بهتر است که خرید از نمایندگی های معتبریا فروشندگان مورد اعتماد انجام شود.

کد خبر 52269

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز