چهاردهمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهام مدیرعامل سابق شرکت بازرگانی پتروشیمی و ١۴ متهم دیگر به ریاست قاضی مسعودی مقام برگزار شد.

علی اشرق ریاحی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از میزان،  چهاردهمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهام مدیرعامل سابق شرکت بازرگانی پتروشیمی و ١۴ متهم دیگر به ریاست قاضی مسعودی مقام برگزار شد.

قاضی مسعودی مقام در ابتدای جلسه دادگاه ضمن اعلام رسمیت جلسه و تفهیم مفاد مواد ١٩٣ و ١٩٤ قانون آیین دادرسی کیفری، گفت: در جلسه قبل بخشی از مدافعات متهم حمزه لو استماع شد و در این جلسه آنچه در باب دفاعیات مدنظر دارید با ذکر اختصار ارائه دهید.

متهم حمزه لو در جایگاه قرار گرفت و گفت: از محضر دادگاه بابت تحقیقاتی که برای کشف حقیقت انجام داده است، تشکر می‌کنم. در جلسه گذشته عرض کردم در گرفتن اطلاعات با دشواری مواجه بودم و هنوز هم نتوانستم اطلاعات مربوط به دوره خود را بگیرم.

وی ادامه داد: علنی بودن دادگاه می‌تواند به جامعه آرامش دهد. در دورانی که بودم قیمت ارز ثابت بود.

وی در ادامه به یادآوری دفاعیات خود در جلسه قبل پرداخت.

متهم حمزه لو در ادامه گفت: در دوره من پی سی سی از منابع خودش مازاد پرداخت کرده است. در تاریخ ١٩/٢/٨٩ نامه‌ای را خیری زاده به نعیمی می‌نویسد که نکته‌ای در اینجا مهم است. از همه کسانی که در دوره من بودند بپرسید می‌گویند یکی از دولتی‌ترین دوران‌ها مربوط به زمان من بوده است.

وی ادامه داد: بازرگانی پتروشیمی یک ابزار برای دولت بود. من اساسا با واگذاری بازرگانی مشکل داشتم و همان موقع مصاحبه کردم و گفتم نباید بازرگانی را خصوصی می‌کردند؛ چراکه مثل خزانه داری کل کشور است. بانک مرکزی ممکن است به عنوان مرجع تصمیم گیرنده ارز تصمیم اشتباهی بگیرد.

متهم حمزه لو گفت: در زمان من خیری زاده مدیرمالی شرکت بود و کوچک‌ترین دخالتی در اختیاراتی که ان پی سی به او داده بود، نکردم.

متهم حمزه لو گفت: در ٨٦، قبل از آمدن ما مدیرعامل وقت نامه‌ای را به ان پی سی می‌نویسد که مصوبه‌ای صادر می‌شود. در آنجا گفته می‌شود اختیار مالی از مدیرعامل ساقط و به مدیرمالی واگذار می‌شود.

وی گفت: زمانی که قرار شد شرکت خصوصی شود اساسنامه باید تغییر می‌کرد. با تیمی که معاون وزیر هم بود شروع کردیم و با هم جلو رفتیم.

وی گفت: دو اتفاق افتاد که خیلی شفاف بیان نشد. یکی پرداخت اقساط بدهی شرکت‌های پتروشیمی خصوصی به شرکت نفت قبل از خصوصی شدن بازرگانی است. این‌ها در زمان دولتی بودن بدهی داشتند، سال‌های سال وزارت نفت از این‌ها پول خوراکشان را نمی‌گرفت و می‌گفت می‌خواهیم توان مالی این شرکت‌ها حفظ شود.

متهم حمزه لو خطاب به نماینده دادستان گفت: اگر قرار باشد کسی را بیاورید اینجا و از او سئوال کنید که چرا تبدیل به ارز کردید تمام هیات مدیره قبل از من باید به اینجا بیایند.

در ادامه متهم حمزه لو گفت: نعیمی مدیر مالی صنایع پتروشیمی در پاسخ به نامه خیری زاده دستور می‌دهد ارزها را ریال کنید و لذا مجوز تبدیل ارز به ریال صادر می‌شود که این مجوز قبل از حضور من بود.

متهم حمزه لو ادامه داد: سال ٨٩ تا ٢٩/١٢/٨٩ پی سی سی ٤٩٢ میلیارد ریال زیان کرده است. در سال ٩٠ به دلیل حجم عظیم ارز یک دفعه ٨٦٧ میلیارد ریال پی سی سی بدهکار می‌شود.

در این بخش از جلسه دادگاه حسینی نماینده دادستان بیان کرد: حمزه لو از ابتدا به دفاع از خود شروع کرد و باید گریزی از بدو مدیریت او بزنم. شروع فعالیت مجرمانه از زمان مدیریت وی صورت گرفته و آنچه در مدیریت بعدی صورت گرفته در زمان او پایه ریزی شده بود.

وی ادامه بیان کرد: شیخ الاسلامی را در هر دو شرکت به عنوان مدیرعامل تعیین کرده است. صرف نظر از این‌که در انتخاب این دو شرکت قانون تجارت رعایت نشده، متهم با واریز وجوه به شرکت‌های خود با شیخ الاسلامی کسب درآمد کرده‌اند.

نماینده دادستان عنوان کرد: تکلیف مشخص بوده و وظیفه حق العمل کار در قانون مشخص شده و اقدامات صورت گرفته در زمان شما منجر به ممنوعیت تبدیل ارز شده است.

حسینی تصریح کرد: جرم اخلال از جمله جرایم مقید به نتیجه است و این طور نیست که امروز دست به عملی بزنم و همان روز نتیجه آن محقق شود. اگر اقداماتی صورت گیرد نتیجه و اثر آن‌که کمبود منابع ارزی کشور است همان موقع نمود پیدا نمی‌کند و مدتی طول می‌کشد تا اثر اقدامات مجرمانه در این زمینه محقق شود.

نماینده دادستان خاطرنشان کرد: عدم ورود ارز حاصل از صادرات به کشور نتیجه‌ای می‌تواند در پی داشته باشد که آثارش را می‌بینیم، بخشی از این اقدام در زمان شما صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: در نامه‌ای که اشاره گردید تاکید شده برای تبدیل ارز قبلی در صورت نیاز نسبت به اصلاح قرارداد اقدام شود.

حسینی اذعان کرد: این ناظر به قبلی است و بعدی‌ها را شامل نمی‌شود و این نامه از نظر ما مجوز تبدیل ارزهای بعدی نیست.

نماینده دادستان در ادامه با اشاره به نامه دیگری گفت: مجوزی که به این‌ها دادند مربوط به منابع ارزی قبلی است و نه بعدی.

قاضی در ادامه عنوان کرد: در مورد ارزی که به شما و شیخ الاسلامی تعلق گرفته، علی اشرف ریاحی بخشی از اطلاعات را با اسناد ارائه کرده و با پاسپورت دیگری از کشور فرار کرده است.

وی تصریح کرد: این فرد حتی علیه وزیرسابق که پدرخانمش است مطالبی در راستای تسویه حساب شبنم نعمت زاده در بحث دارویی ارائه کرده و مستنداتی ارائه داده و مستنداتی که ارائه شده از ناحیه شرکا و معاونان شما بوده و مستندات راستی آزمایی شده است.

قاضی اظهار کرد: این فرد یکسری مستندات ارائه کرده است.

متهم حمزه لو گفت: منابع ارزی عظیمی دستم بود و می‌توانستم هر کاری می‌خواهم بکنم.

کد خبر 536939

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار حقوقی و قضایی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    ای دادوبیداد بعنوان وزیر ووکیل ودولت ونماینده و دادمادودختر وزیرو وریئس و وغیره ببت المال و..‌‌‌‌.... هاپلی کردید رفت وتنها عایدی ملت که صاحب خانه بود یک کلاه گشاد شد وبس سوال.. آیا فردای قیامتی هست ؟ شاید آنجا هم ما مردم کلاه گشادتری سر مان برود .
    • مهدی IR ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
      به نظرم اون دنیا هم مال همینها بشه و باز آتیش جهنم از ماها گر بگیره و خودمون رو بسوزونه
    • شهریار IR ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
      این چه وضعشه!!!! لطفااین نظر راپاک کنید. عده ای عقده ضددین دارند.
    • پیمان IR ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
      31 93
      سلام وعرض ادب لطفا می دونم مشکلات زیاده وخیلی مردم توفشارن اما نمی دونم چرا ازحرفات اینو متوجه میشم که تو دشمنیت باخدایه وداری کنایه هاتوبخدامیزنی
    • مح IR ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
      28 53
      دزدی کردن باید اعدام بشن درست ولی خوب بی دین وبی....خدا روهم میخوای منکر بشی.
  • فرهاد DE ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    37 6
    آن کسی که این باصطلاح گزارش را نوشته، کاش آن را یکبار می خواند تا ببیند از این جملات پراکنده و پریشان چه چیزی را می توان دقیق فهمید.
  • IR ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
    80 8
    هی دست دست کنید تا همه فرار کنند خوب زودتر گردنشان بزنید
  • IR ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
    88 7
    مملکت دست کیا افتاده ؟؟؟!!!
  • احمد IR ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
    117 4
    سلام از قوه قضاییه و جناب ریسی انتظار داریم باقدرت پشتوانه قانون و عدالت و مردم ایران تمام این خائنین و فاسدان بیت المال و پول کشوررکشورراباقاطعیت و قدرت مجازات کنند همه شون را به ملت ورهبرمعرفی کنند هرکس میخواد باشه باهرپست ومنصبی یک عده به نان شب کرایه خانه محتاجند وعده ای دارند با سوء استفاده میلیاردها دزدی میکنند تاکی اینهمه فساددرمدیران دولتی رده بالای کشور....؟؟؟شهدا برای چه رفتند؟
  • H IR ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
    70 15
    به به چه مملکتی داریم
  • هموطن IR ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
    97 6
    چه دزد بازاریه. آنوقت از کشورهای دیگه ایراد میگیرن
  • IR ۰۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
    31 15
    واقعا خجالت نمیکشید اینها را رسانه ای می کنید
  • احمد IR ۰۳:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
    20 20
    خواهشها خواهشها آقای ریسی با تمام قدرت و قانون و مردم جلو برو تا فساد ریشه کن بشه انشااله
  • عوام IR ۰۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
    26 25
    یه چندماهدیگه صبرکنید همه اینارو میگیرن منکه به آقای رئیسی اعتماد دارم و میدونم نمیگذاره یکیشونم از عدالت فرارکنه فقط وقت لازمه تا اجهافی نشه
  • نا شناس IR ۰۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
    30 15
    وزیر سابق از قدیم گفتن ماه زیر ابر نمی مونه
  • پرستو IR ۰۴:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
    33 2
    دزد بازاریه ها