چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۸۵ - ۱۹:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: شبکه ایرانسل امکان اتصال مستقیم کاربران به اینترنت، ارسال و دریافت پیام‌های چندرسانه‌های (‌MMS) ارسال و دریافت ویدئو، عکس و موسیقی و تماس تصویری را در اختیار مشترکان ایرانی قرار می‌دهد.

مناقصه اپراتور دوم تلفن همراه کشور پس از کش و قوس فراوان با جایگزینی شرکت MTN آفریقای‌جنوبی به جای ترکسل ترکیه به پایان رسید و حالا شرکت‌ MTN آفریقای جنوبی در کنار صاایران و بنیاد مستضعفان تحت عنوان «کنسرسیوم ایرانسل» و پیمانکاران عمومی نظیر نوکیا، اریکسون، آلکاتل و هوواوی در حال نصب و راه اندازی شبکه خود هستند.

ایرانسل باید بر اساس تعهدات ذکر شده در پروانه، در فاز اول 248 شهر کشور را با مجموع ظرفیت دو میلیون و 300 هزار شماره پوشش دهد.

ایرانسل پس از شبکه تلفن همراه دولتی کشور (‌MCI) که در زمان نگارش این گزارش حدود 10 میلیون و ششصد هزار مشترک دارد، شبکه تلفن همراه اعتباری اصفهان (اسپادان)، شبکه تلفن همراه کیش (TKC ‌) و شبکه تلفن همراه اعتباری تالیا در واقع پنجمین شبکه تلفن همراه کشور به حساب می‌آید.

ایرانسل براساس پروانه صادره از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) مجوز راه‌اندازی شبکه و عرضه 16 میلیون سیم‌کارت اعتباری و عادی تلفن همراه را در طی 15 سال در اختیار دارد.

طبق اعلام مدیران ایرانسل ثبت نام سیم کارت‌های اعتباری و عادی اپراتور دوم اواخر آبان یا اوایل آذرماه امسال آغاز می‌شود و بهای سیم کارت، جدول تعرفه خدمات و بنا بود سیاست‌های کلی تا پایان شهریورماه نهایی شود که هنوز اطلاع رسانی‌ای در این زمینه انجام نشده است.

 ‌ اما آن چه تابه‌حال از سوی دزفولی - مدیرعامل ایرانسل- رسما اعلام شده، آن است که تعرفه مکالمه این سیم کارت‌ها کمی بیشتر از سیم کارت‌های شبکه تلفن همراه دولتی است و در تمام نقاط تحت پوشش یکسان است و هزینه‌ای بعنوان هزینه انتقال درصورت‌حساب مشترکین وجود ندارد.

 همچنین طبق پروانه فعالیت اپراتور دوم، تعرفه مکالمه سیم‌کارت‌های اعتباری ایرانسل می‌تواند حداکثر 50 درصد بیشتر از تعرفه مکالمه سیم‌کارت‌های عادی باشد.

شبکه تلفن همراه ایرانسل که در فاز اول متعهد به عرضه 2 میلیون و 300هزار سیم کارت در 248 شهر کشور است، یک شبکه تلفن سلولی مبتنی بر تکنولوژی ‌ نسل 75/2 GSM است.

 این نخستین بار است که یک شبکه تلفن همراه مبتنی بر فناوری ‌نسل 75/2  در کشور عرضه می‌شود چرا که تمام شبکه‌های تلفن همراه موجود تنها مبتنی بر فناوری نسل دوم ‌ GSM و در برخی مناطق معدود  نسل دو و نیم GSM بوده‌اند.

به این ترتیب شبکه ایرانسل امکان اتصال مستقیم کاربران به اینترنت، ارسال و دریافت پیام‌های چندرسانه‌های (‌MMS)، ارسال و دریافت ویدئو، عکس و موسیقی، تماس تصویری و ده‌ها سرویس ارزش افزوده دیگر را تا پایان سال جاری و برای نخستین بار، در اختیار مشترکین ایرانی قرار خواهد داد.

شبکه ایرانسل در حال حاضر به طور آزمایشی در شهرهای تهران، تبریز و مشهد راه‌اندازی شده و به شبکه‌های تلفن ثابت و شبکه تلفن همراه متصل است و مراحل تست نهایی خود را می‌گذراند. سیم کارت‌های ایرانسل که با کدهای 0935 و 0936 آغاز می‌شوند 64 کیلوبایت ظرفیت دارند و قادرند 500 شماره تلفن را مستقل از گوشی تلفن همراه در خود ذخیره کنند.

رومینگ داخلی و بین‌الملل، سرویس صندوق پست صوتی، نمایشگر و عدم نمایشگر شماره تماس گیرنده، تماس نقطه به نقطه، امکان سفارشی‌سازی سرویس، منوی دوزبانه، سرویس اضطراری و سرویس خدمات مشترکین از جمله دیگر مشخصات خدمات این شبکه هستند.

کد خبر 5367

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز