گروه اقتصادی: وزارت صنایع و معادن با انعقاد توافقنامه ساخت داخلی گوشی تلفن همراه معتقد است قادر به تأمین گوشی مورد نیاز بازار خواهد بود.

این درحالی است که هنوز شرکت‌های مذکور محصولی را به بازار عرضه نکرده‌اند و تعیین تعرفه واردات قطعات منفصله و به هم پیوسته گوشی تلفن همراه ازجمله موانع تحقق این امر عنوان می‌شود.

با محسن شاطرزاده معاون اقتصادی وزارت صنایع و معادن گفت‌وگو کرده‌ایم.

***

  • تولید گوشی تلفن همراه توسط شرکت‌های داخلی در چه مرحله‌ای است؟

شرکت‌های داخلی تولید گوشی تلفن همراه، قطعات SKD مورد نیاز را وارد کرده و از دو ماه قبل این قطعات در گمرکات کشور موجود است. این شرکت‌ها برای آغاز تولید آماده هستند و منتظر تصویب تعرفه واردات SKD و CKD در کمیسیون ماده یک می‌باشند.

تعرفه واردات قطعات منفصله و قطعات به‌هم‌پیوسته گوشی تلفن همراه در جلسه دو هفته پیش کمیسیون ماده یک 10 درصد تعیین شده اما هنوز این مصوبه ابلاغ نشده است. با امضای وزراء و ابلاغ این مصوبه ظرف مدت 2 تا 3 هفته گوشی تلفن همراه ساخت داخل به بازار عرضه خواهد شد.

  • با این روند تا پایان سال‌جاری باتوجه به نیاز بازار به گوشی تلفن همراه چه میزان گوشی تولید و عرضه خواهد شد؟

میزان تولید گوشی تلفن همراه در چارچوب تفاهم‌نامه‌های وزارت صنایع با تولیدکنندگان بستگی به ظرفیت موجود در بازار گوشی تلفن همراه دارد چراکه با انعقاد قراردادهای ساخت داخل بازار را انحصاری نمی‌کنیم و میزان نیاز بازار به سهم هر فروشنده در بازار و تقاضای موجود بستگی دارد و در واقع براساس نظام عرضه و تقاضا و میزان نیاز بازار، گوشی تلفن همراه عرضه شده و انحصاری در بازار وجود ندارد.

واردکنندگان می‌توانند با تعرفه 60 درصدی تعیین شده نسبت به واردات گوشی تلفن همراه اقدام کنند و مشکلی در این زمینه نیست. از سوی دیگر برای ساخت داخل گوشی تلفن همراه نیز انحصاری برای تولید گوشی توسط این 3 شرکت وجود نداشته و هر شرکتی که طبق روال موجود مجوز وزارت صنایع را داشته باشد می‌تواند نسبت به این کار اقدام کند.

اکنون علاوه بر شرکت‌هایی که تفاهم‌نامه امضاء کرده‌اند 12 شرکت دیگر نیز درخواست ساخت گوشی تلفن همراه را دادند. بعد از تفاهم‌نامه‌های اولیه شرکت‌های دیگری نیز برای ساخت تلفن همراه اقدام کرده‌اند و هیچ انحصاری برای ساخت داخل گوشی تلفن همراه وجود ندارد و یکی از شرکت‌های جدید در مرحله ساخت SKD بوده و تا بهمن CKD و ماشین‌آلات را وارد نموده و تولید گوشی را آغاز خواهد کرد.

  • برخی معتقدند با اعمال تعرفه 60 درصدی واردات گوشی تلفن همراه اکنون بازار با کمبود گوشی و رواج واردات گوشی‌های قاچاق مواجه شده است، نظر شما چیست؟

هیچ کمبودی برای گوشی تلفن همراه در بازار وجود ندارد چراکه واردات، با تعرفه تعیین شده منعی ندارد و درصورتی‌که کمبودی در بازار گوشی تلفن همراه وجود داشته باشد واردکنندگان می‌توانند نسبت به واردات اقدام کنند.

اگر منظور از کمبود گوشی افزایش قیمت گوشی تلفن همراه در بازار با تعرفه‌های جدید است معتقدیم حتی با اعمال تعرفه 60 درصدی واردات گوشی تلفن همراه نیز، قیمت‌های گوشی در کشورمان هنوز از سایر کشورها ارزان‌تر بوده و حتی از چین نیز قیمت‌ها کمتر است و می‌توان قیمت‌ها را مقایسه کرد اما آنچه از طریق قاچاق به کشور وارد می‌شود متفاوت بوده و با اقدامات انجام شده امکان استفاده از گوشی‌های تلفن همراه که به‌طور غیرقانونی به کشور وارد می‌شوند وجود نخواهد داشت.

  • با این روند قیمت و کیفیت گوشی تلفن همراه ساخت داخل چگونه خواهد بود؟

قیمت گوشی تلفن همراه ساخت داخل قطعا از گوشی‌های وارداتی ارزان‌تر خواهد بود. در بررسی قیمت‌ها معمولا گوشی با تمام امکانات بررسی قیمت می‌شود. گوشی‌هایی که نوعا به‌عنوان گوشی تلفن همراه مورد استفاده قرار می‌گیرد قیمتی زیر 100 دلار دارد اما برخی گوشی‌ها تمام امکانات را دارند و معمولا نیز مصرف‌کننده از این امکانات استفاده ننموده و تنها به‌عنوان مد مطرح است گرچه هر مصرف‌کننده‌ای اختیار دارد گوشی مورد نیاز و سلیقه خود را انتخاب کند اما برای بسیاری از امکانات گوشی‌های تلفن همراه در کشورمان اصلا ساختار مخابراتی لازم وجود نداشته و شبکه دیتا قادر به تحت پوشش قرار دادن آن نیست.

کد خبر 7952

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز