مصرف برخی داروهای گیاهی با این تفکر که «هر چیزی که ترکیباتش گیاهی است به ما کمک می‌کند»، پیامدهای بدی برای بسیاری از افراد دارد و به اصطلاح آن‌ها را از چاله به چاه می‌اندازد.

کپسول گیاهی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، برخی از عطاری‌ها با تبلیغ و فروش کپسول‌هایی دست‌ساز که داروهای گیاهی در آن‌ها به کار رفته است، بسیاری از افرادی را که در پی یافتن راهی برای رهایی از اعتیاد هستند دچار مشکلاتی مضاعف می‌کنند. 

مدتی بود که در محیط کار به من شک کرده بودند، همسرم نیز به من خیلی شک کرده بود که چرا رفتارهایم نسبت به قبل عوض شده ولی هنوز کاملا نفهمیده بود. می‌خواستم بالاخره اقدامی انجام دهم تا این شرایط را عوض کنم، چون زندگی و کارم به خطر افتاده بود و نمی‌خواستم چیزهایی را که سال‌ها طول کشیده بود تا به دست بیاورم طی مدتی کوتاه از دست بدهم. از طرفی هم نمی‌خواستم کسی از مشکلم آگاه شود. به سراغ عطاری رفتم، کپسول نارنجی‌رنگی را به من معرفی کرد و گفت اگر این را مصرف کنی دیگر علائم اعتیاد در تو نمایان نمی‌شود و می‌توانی تریاک و شیره را زودتر کنار بگذاری.

من که خوشحال بودم که می‌توانم از شر مواد راحت شوم شروع به مصرف آن کردم، اما در چند روز اول خوابم چندبرابر شده بود. مدام در خانه و محیط کار چرت می‌زدم و خوابم می‌آمد، کم‌حوصله شده بودم و احساس می‌کردم بدتر از زمانی شده‌ام که تریاک و شیره مصرف می‌کردم ولی صاحب عطاری مدام می‌گفت که بهتر می‌شوی و به خاطر این است که تازه شروع به استفاده از آن کرده‌ای. با این حال پس از گذشت مدتی نه تنها بهتر نشدم بلکه کارم را نیز از دست دادم و دیگر نمی‌توانستم از کپسول جدا شوم.

مشورت با افراد سودجو

این روایت از فردی است که قصد ترک اعتیاد داشت، اما به دلیل اقدام خودسرانه و مشورت گرفتن از افراد غیرمتخصص و سودجو از چاله به چاه افتاد. او شیره و تریاک را کنار گذاشت، اما اعتیاد به کپسولی پیدا کرد که به مراتب اثراتش بدتر از آن‌هاست. کپسول ظاهرا گیاهی با نام‌های مختلف دتا، دتای هندی، فلفل قرمز، دوغی و اسامی گوناگون دیگر بلایی هستند که خیلی از افراد به دلیل تفکر اشتباه اینکه هر چیزی که گیاه درونش باشد مفید است اسیر آن می‌شوند.

صفاتیان درمانگر اعتیاد با اشاره به وجود داروهایی مثل ترامادول، لورازپام، کلونازپام، دیفنوکسیلات و غیره در این کپسول‌ها گفت: این کپسول به دلیل ترکیبات ناشناخته‌ای که دارد و همچنین سلیقه‌ای بودن مواد تشکیل‌دهنده، آثار بسیار مخربی بر فرد دارد و اگر فرد بعد از مدتی مصرف برای ترک کردن و قطع آن به پزشک هم مراجعه کند، ممکن است به طور کامل درمان نشود و این به دلایل ذکرشده و همچنین به دلیل وجود قرص‌های خواب در آن است.

وجود روانگردان در کپسول‌های ترک اعتیاد 

این درمانگر اعتیاد بیان کرد: برخی عطاری‌ها به صورت غیرمجاز کپسول را عرضه می‌کنند و تخصص خاصی نیز در این کار ندارند. روزهای اول این کپسول‌ها را با دوز بالا و تعداد زیاد برای فرد مصرف‌کننده تجویز می‌کنند و سپس مقدار و دوز آن را کاهش می‌دهند. همین امر موجب توهم و حتی تشنج در افراد می‌شود و این به دلیل قرص‌های اعصاب و روانگردان‌های موجود در کپسول است.

وی با تاکید بر ترک کردن دشوار این داروها توضیح داد:کسانی که این کپسول را مصرف می‌کنند بعد از مراجعه به پزشک باز هم به سختی می‌توانند آن را کنار بگذارند و از همان روزهای اول دوباره به سراغ کپسول دتا می‌روند چون در مدت قطع مصرف فرد احساس بیخوابی، توهم، اضطراب و استرس دارد. فرض کنید یک دارو توسط پزشک تجویز می‌شود ولی چون دوره مصرف و زمان تاثیر آن طولانی است فرد طاقت نمی‌آورد و دوباره سراغ کپسول خودش می‌رود.

صفاتیان با اشاره به استفاده از گیاهان در این کپسول‌ها افزود: گیاهانی نظیر فلفل، زنجبیل، نعنا، زردچوبه و غیره فقط برای طعم دادن و رنگ دادن به این‌ها استفاده می‌شود و جنبه درمانی ندارد. به دلیل استفاده زیاد از این مواد در کپسول‌ها فرد دچار عوارض گوارشی، کاهش جذب غذا، کبد چرب، خونریزی و زخم معده می‌شود.

این درمانگر اعتیاد درباره اینکه چه کسانی این کپسول را مصرف می‌کنند، گفت: دسته اول افرادی هستند که به دنبال نشئه شدن هستند. اغلب آن‌ها نوجوان و جوان‌اند و به توصیه دوستانشان به این مواد روی می‌آورند. دسته دوم که بیشترین افراد مصرف‌کننده آن هستند افراد با سابقه مصرف تریاک و هم‌خانواده‌های آن هستند که گرایش به این کپسول را پیدا می‌کنند.

وی از عوارض شدید جسمانی و روانی این دارو گفت و ادامه داد: عوارض دتا هم‌درجه با شیشه و حتی بالاتر از آن است و عوارض جبران‌ناپذیر زیادی دارد. شیشه و کپسول دتا هر دو عوارض روانی زیادی دارند، اما تفاوت این دو در این است که شیشه عوارض جسمانی ندارد یا خیلی کم جسم را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد، اما کپسول دتا هم روی روان هم بر جسم فرد مصرف‌کننده تاثیر جبران‌ناپذیری دارد.

بهترین روش برای ترک اعتیاد

صفاتیان در پایان گفت: اگر کسی به دنبال ترک اعتیاد است و قصد کنار گذاشتن مصرف مواد مخدر را دارد، بهترین روش مراجعه به مراکز معتبر است که در آن‌ها با استفاده از تیم چهارنفره مددکار، پزشک، روان‌شناس و روان‌پزشک به درمان و آموزش می‌پردازند و هم‌زمان با اقدامات مختلف فرد را به طور علمی و موثر درمان می‌کنند.

سوالی که مطرح می‌شود این است که چرا برخی عطاری‌ها به راحتی می‌توانند مقادیر زیادی داروی اعصاب و روان بخرند و در تهیه این کپسول‌ها به کار برند؟ چه نظارتی بر فعالیت کسانی که به طور غیرمجاز به توزیع کپسول‌های دست‌ساز مشغول هستند وجود دارد؟ به نظر می‌رسد با نظارت دقیق‌تر بر توزیع قرص‌های اعصاب و روان و همچنین فعالیت عطاری‌های متخلف می‌توان از بخش زیادی از این مشکلات جلوگیری کرد. در این راه افرادی که قصد ترک اعتیاد دارند نیز باید روش‌های درست و علمی و قانونی را انتخاب کنند.
 

کد خبر 536552

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha