مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه ۱۰ درصد از جمعیت معتادان کشور را زنان تشکیل می‌دهند، با بیان دلایل گفت: سرعت تخریب و وابستگی به مواد مخدر در زنان بیش از مردان است.

اعتیاد-زنان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، حمید جمعه‌پور  مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه به طور کلی بیماری‌های تنفسی در میان معتادان از نرخ افراد عادی جامعه بالاتر است، تاکید کرد: یعنی مصرف‌کنندگان مواد مخدر تا ۳ برابر بیشتر به بیماری‌های تنفسی مبتلا می‌شوند. ضمن اینکه ابتلا به بیماری‌های قابل انتقال نظیر ایدز، هپاتیت، سل و سایر بیماری‌های قابل انتقال در این افراد بیشتر از جمعیت عمومی است.

وی ادامه داد: البته با توجه به خدمات گسترده‌ای که در حوزه کاهش آسیب ارائه می‌شود، درصد انتقال ایدز در میان معتادان از راه تزریق در کشور به شکل معناداری کاهش پیدا کرده اما به طور کلی در افراد تزریقی، احتمال ابتلا به بیماری‌های قابل انتقال بالاست زیرا لوازم مشترک مصرف می‌کنند.

جمعه‌پور همچنین به بالا بودن میزان آسیب‌پذیری زنان نسبت به اعتیاد در مقابل مردان اشاره و دلیل آن را اینگونه عنوان کرد: کارتن‌خوابی و بی‌خانمانی استرس‌ها و اضطراب‌های زیادی به زنان معتاد وارد و آنان را دچار ضعف می‌کند. بنابراین سرعت پیشروی اعتیاد و تخریب اعتیاد بر اساس منابع علمی در زنان بیشتر از مردان است. به‌عبارتی دیگر، سرعت تخریب و وابستگی به اعتیاد در زنان بیش از مردان است.

وی یادآور شد: ۱۰ درصد از جمعیت معتادان کشور را زنان معتاد تشکیل می‌دهند به همین نسبت جمعیت فوت‌شدگان مرد بیشتر است.

مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد با بیان اینکه وقتی زنی باردار وابسته به مواد می‌شود جنین او هم به تناسب مادر وابسته به مواد است، تصریح کرد: یکی از دشواری‌ها و چالش‌های زنان معتاد باردار این است که جنین متولدشده وابسته به مواد است و باید تحت نظر متخصصان این وابستگی نوزاد بازگیری و درمان شود.

کد خبر 537252

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha