مواد مخدر در بدن زنان به گونه‌ای اثر می‌گذارد که آنها سریع‌تر از مردان و با مصرف ماده بسیار کمتری وابسته به مواد می‌شوند. این در حالی است که درمان اعتیاد آنها بسیار سخت‌تر از درمان اعتیاد مردان است. علاوه بر این، ۷۰ درصد زنان معتاد همزمان با اعتیاد، دچار بیماری اعصاب و روان نیز می‌شوند.

اعتیاد زنان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، مجتبی غالبی رئیس کانون سراسری درمانگران اعتیاد کشور با طرح این مطلب، گفت: برخی پژوهش‌ها نشان می‌دهد که اعتیاد در زنان رو به افزایش است. بر اساس تحقیقات حدود ۱۰ درصد مراجعان به مراکز درمان اعتیاد زن هستند.

او گفت: مسائل روانی، آگاهی کم، باور اشتباه نسبت به مصرف مواد مخدر، استفاده بیش از حد از مسکّن‌ها و ناآگاهی نسبت به عوارض آن و تغییرات فرهنگی از عوامل موثر در گرایش زنان به مصرف مواد مخدر هستند.

غالبی اظهار کرد: امروزه برخی افراد جامعه بر این موضوع متمرکز شده‌اند که زنان باید اندام مناسبی داشته باشند. به همین دلیل برخی زنان برای لاغر شدن به سمت کشیدن سیگار و مصرف مواد محرک متمایل می‌شوند. برخی دیگر از زنان هم برای تفریح به قلیان رو می‌آورند. در حالی که وابستگی به قلیان خیلی سریع‌تر از بعضی مواد مخدر رخ می‌دهد.

  • استرس؛ عامل گرایش به مواد مخدر

این درمانگر اعتیاد، استرس و خُلق منفی را از دیگر عوامل موثر در اعتیاد برشمرد و گفت: زنانی که از نظر روانی دارای خلق منفی و استرس هستند، بیشتر از مردان به سمت مصرف مواد مخدر گرایش پیدا می‌کنند. در این میان وجود تفاوت‌های ژنتیکی بین زنان و مردان هم باعث می‌شود که آنها زودتر از مردان وابسته به مواد مخدر شوند، اما در عین حال مسائل محیطی و اجتماعی بسیار مهم‌تر از مسائل ژنتیکی است.

وی تاکید کرد: برخی تحقیقات نشان داده است زنانی که در سن پایین ازدواج می‌کنند، به ویژه اگر ازدواج‌شان اجباری و با رضایت خودشان نباشد، احتمال گرایش به مواد مخدر آنها بیشتر است.

به گفته رئیس کانون سراسری درمانگران اعتیاد کشور، زنانی که مخدر شیشه مصرف می‌کنند، نسبت به مردان بیشتر و با شدت بیشتری دچار تغییرات خلقی، افسردگی، اضطراب، قفل شدن فک، بی‌اشتهایی و عوارض دیگر می‌شوند.

  • تفاوت ترک اعتیاد در زنان و مردان

رئیس کانون سراسری درمانگران اعتیاد کشور در ادامه به تفاوت‌های ترک اعتیاد در زنان و مردان اشاره کرد و گفت: ترک اعتیاد در زنان و مردان متفاوت است. به طور مثال پزشکان برای تجویز داروهای ترک اعتیاد برای مردان محدودیتی ندارند، اما در زنان به ویژه زنان باردار محدودیت‌هایی وجود دارد. بر این اساس پزشکان هنگام تجویز دارو برای زنان باردار معتاد، متادون را که نسبت به سایر داروهای ترک اعتیاد برای این افراد بی‌ضررتر است، تجویز می‌کنند.

غالبی اضافه کرد: درمان اعتیاد در زنان به ویژه زنان باردار بسیار سخت است. چون نمی‌توان پاک بودن مطلق را برای زنان بارداری که به ماده مخدر اعتیاد دارند، در نظر گرفت و ترجیح بر این است که داروی مخدری مانند متادون جایگزین مواد آنها شود. این در حالی است که برای ترک سیگار در زنان باردار توصیه می‌شود آنها از کشیدن هر گونه سیگار به طور کامل پرهیز کنند و داروی جایگزین مانند نیکوتین هم استفاده نکنند.

او گفت: بسیاری از بیماری‌های اعصاب و روان در زنان با اعتیاد بروز پیدا می‌کند. برخی پژوهش‌ها حاکی از آن است که ۷۰ درصد زنان معتاد همزمان با اعتیاد دچار بیماری اعصاب و روان می‌شوند که در این میان خودکشی، افسردگی و اختلال شخصیتی در زنان معتاد، بیشتر از مردان معتاد است. بنابراین لازم است هنگام درمان از مشاوران و روانشناسان هم بهره بگیرند.

  • مشکلات زنان معتاد برای ترک اعتیاد

رئیس کانون سراسری درمانگران اعتیاد کشور در ادامه با اشاره به موانعی که زنان معتاد هنگام ترک اعتیاد با آن روبرو هستند، گفت: برخی زنان دارای اعتیاد برای دسترسی به درمان با موانعی مانند رفت و آمد، ناتوانی مالی، کسب اجازه از شوهر برای درمان و ... مواجه هستند. از سوی دیگر آنها در ماندگاری درمان هم دچار مشکلاتی هستند. چون برای افزایش ماندگاری درمان باید مراجعه مداوم و طولانی‌مدت داشته باشند.

غالبی اضافه کرد: مختلط بودن کلاس‌های مشاوره‌ای و روانشناسی هم مشکلاتی را برای زنان معتاد به وجود آورده که موجب می‌شود آنها از مراجعه به مراکز درمانی امتناع کنند. جامعه اعتیاد زنان را نمی‌پذیرد و همین موجب می‌شود که زنان دارای اعتیاد از مراجعه به مراکز درمان امتناع کنند.

این درمانگر اعتیاد همچنین به مسائل مالی زنان برای ترک اعتیاد اشاره کرد و گفت: سازمان‌های حمایتی مانند سازمان بهزیستی که باید مبلغی را به درمان معتادان اختصاص دهند، این کار را به درستی انجام نمی‌دهند. در این میان بیمه سلامت هم که در سال ۹۷ خدمات مالی برای افراد معتاد در نظر گرفته بود، امسال این بودجه را قطع کرد.

کد خبر 465068

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha