منطقه ۹ پایتخت یکی از کوچک‌ترین مناطق شهری با تراکم جمعیتی قابل توجه است که به‌طور معمول، در معابر کم‌عرضش ترافیک سنگینی وجود دارد.

پادگان جی

  همشهری آنلاین_ سحر جعفریان: ‌ تردیدی نیست برای رفع این مشکل این منطقه به اجرای پروژه‌های عمرانی و ترافیکی مختلفی نیاز دارد تا تردد خودروها در معابر اصلی و فرعی آن با سهولت انجام پذیرد. پروژه‌های کلان ترافیکی در منطقه طرح‌ریزی می‌شوند اماگاه به دلایل مختلف از جمله کمبود اعتبارات مالی یا وجود معارض مختلف، نیمه‌کاره رها می‌شوند. مانند طرح اتصال بلوار «استاد معین» به «سی‌متری جی» با هدف گشایش گره‌های ترافیکی محله‌های جنوبی منطقه که از سال ۱۳۹۵، به‌رغم بیش از ۵۰‌درصد پیشرفت فیزیکی، بلاتکلیف رها شد. اما شنیده‌ها حاکی از آن است این پروژه فرامنطقه‌ای تا پیش از پایان مردادماه به بهره‌برداری خواهد رسید. برای بررسی ابعاد مختلف آن با مدیران شهری و اعضای شورایاری محله گفت‌وگو کرده‌ایم.


سال ۱۳۹۵ که کارگاه‌های عمرانی پروژه اتصال بلوار استادمعین به خیابان سی‌متری جی(حد فاصل خیابان شهید «مجید نوری نیارکی» و خیابان سی‌متری جی) فعال شد، کمتر کسی گمان می‌کرد این کارگاه‌ها پس از مدت کوتاهی، تعطیل شوند و این پروژه تأثیرگذار بر کاهش ترافیک خیابان‌های استاد معین، سی‌متری جی، محدوده «سه‌راه آذری»، خیابان «هرمزان» و خیابان شهید نوری نیارکی نیمه‌کاره رها شود. مسئولان شهری دلیل توقف پروژه را معارضی به نام پادگان جی اعلام کردند و گفتند برای تملک بخش‌هایی از اراضی این پادگان قدیمی و وسیع با نیروی زمینی ارتش و وزارت دفاع جمهوری اسلامی به توافق‌های لازم نرسیدند. «مصطفی موسوی»، شهردار منطقه ۹ در این‌باره می‌گوید: «‌در دوره‌های مدیریت قبلی شهرداری تهران و منطقه مذاکراتی با نیروی زمینی ارتش و وزارت دفاع در زمینه تملک پادگان انجام دادند و تقریباً توافق‌های نسبی هم حاصل شد اما به نتیجه‌ای نرسید تا اینکه با دستور «پیروز حناچی» شهردار تهران، کارگاه‌های عمرانی فعال شد و این پروژه نیز دوباره مرکز توجه قرار گرفت. جلسات مذاکره با ارتش و وزارت دفاع ادامه یافت تا اینکه توافق نهایی حاصل شد و امروز ما شاهد اجرای مراحل پایانی تکمیل پروژه هستیم تا شهروندان نتیجه سال‌ها بلاتکلیفی و محدودیت‌های دسترسی محلی خود را با افتتاح پروژه مذکور ببینند.»

  •  بازدهی یک پروژه در سایه پروژه‌ای دیگر

«محسن دودانگه»، شورایاری محله «امامزاده عبدالله(ع)، درباره سرانجام پروژه اتصال بلوار «استاد معین» به خیابان «سی‌متری جی»، می‌گوید: «بخش وسیعی از محله امامزاده عبدالله(ع) را پادگان امام حسن عسگری(ع) تشکیل داده است. طبیعی است در چنین شرایطی، محورهای کم‌عرض محله گنجایش‌ تردد خودروها را نداشته باشند. مانند خیابان شهید مجید نوری نیارکی به خیابان هرمزان، خیابان هرمزان به خیابان شهید علی بختیاری یا خیابان هرمزان به سه‌راه آذری و بزرگراه «آیت‌الله سعیدی» و میدان «فتح» که همیشه با ترافیک‌های طاقت‌فرسا به‌ویژه در ساعت‌ها و مناسبت‌های خاص هفته مواجه است. بنابراین، تکمیل ادامه پروژه بلوار استادمعین به سی‌متری جی آن هم پس از تکمیل پروژه زیرگذر استادمعین می‌تواند بار ترافیکی را کم کند و شهروندان را از شاخص‌های مطلوب شهری که یکی از آنها، معابر متناسب با حجم خودرو است، برخوردار کند. در این چند سال، شورایاری محله‌های استاد معین، شهید دستغیب و امامزاده عبدالله(ع) نیز پیگیر رفع این مشکل بوده‌اند. البته ناگفته نماند که افتتاح نشدن 2 طرفه پروژه زیرگذر استادمعین در سال گذشته، همچنان پروژه‌ای بی‌حاصل برای اهالی منطقه محسوب می‌شود که تأثیرهای خود را بر کیفیت بهره‌وری از پروژه‌هایی مانند همین اتصال استادمعین به خیابان سی‌متری جی خواهد گذاشت.»

  •  اهالی چه می‌گویند؟ 

«سعید کاوه»، یکی از کاسبان خیابان سی‌متری جی، از سال‌ها دسترسی نداشتن این خیابان به خیابان‌های اصلی و پر رفت‌وآمد مانند محدوده استادمعین به سمت شمال و سه‌راه آذری به سمت جنوب و ترافیکی که همیشه آزار می‌رساند، گلایه‌ دارد و می‌گوید: «کلی وقت و ‌سوخت در این دور زدن‌های اضافه هدر می‌رود. گمان کنید شخصی می‌خواهد از سمت مناطق شمالی وارد منطقه ۹ شود. تا پیش از افتتاح زیرگذر استاد معین، مشکل دو چندان بود. چراکه باید از خیابان آزادی، به سمت میدان آزادی، بزرگراه آیت‌الله سعیدی و میدان فتح گذر می‌کرد و از آن جا به هر کجا که مقصدش بود، می‌رفت. حرکت از سمت مناطق جنوبی به شمالی هم همین رویه طولانی و کسالت بار را به دنبال دارد. اکنون از توقف‌های‌گاه و بی‌گاه خودرونشینان در حاشیه همین محورها برای پرسیدن نشانی و یافتن راه خروجی که ‌بگذریم که البته خود اینها موجب ترافیک‌های بیشتر و بروز حوادث می‌شود، پروژه اتصال استادمعین به سی‌متری جی را مطرح کردند، گمان کردیم کمی از مشکلات رفت‌وآمد کاسته می‌شود، ولی تاکنون که اتفاقی رخ نداده است.» «محمد مهرپرور» نیز از ساکنان محله استادمعین است که می‌گوید: «بازگشایی بلوار استادمعین تا سی‌متری جی، یکی از مطالبه‌های شهری اهالی استادمعین بوده است. چراکه خودروها از زیرگذر به محله استادمعین و بلوار اصلی ورود می‌کنند به امید دسترسی به مسیرها و مناطق جنوبی پایتخت که البته در انتهای بلوار یا در فرعی‌های تو در توی آن سرگردان می‌مانند و در خوشبینانه‌ترین حالت با کلی پرس‌وجو می‌توانند تازه به حاشیه منطقه ۹ یا میدان فتح و بزرگراه آیت‌الله سعیدی راه پیدا کنند. با این تعداد از خودروهای سرگردان در محدوده محله، آلودگی‌ هوا و آلودگی صوتی و البته ترافیک بی‌داد می‌کند. متأسفانه شهر توسعه می‌یابد اما بدون در نظر گرفتن ظرفیت‌ها و سرانه‌های اولیه که جزو ضروریات آن است.»

  •  پایان انتظار

«صفا صبوری دیلمی»، معاون فنی و عمران شهردار تهران در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری محله از افتتاح پروژه اتصال بلوار استادمعین به محور سی‌متری جی به‌عنوان یک طرح ترافیکی مهم نام می‌برد و می‌گوید: «بالاخره پس از ۴ سال انتظار شهروندان و توافقات حاصل شده با نیروی زمینی ارتش، معارض پروژه اتصال بلوار استادمعین به سی‌متری جی رفع شد و امروز با بیش از ۹۵‌درصد پیشرفت فیزیکی پروژه، شمارش معکوس افتتاح آن آغاز شده است.» 
صبوری هم‌چنین با تأکید بر طراحی استاندارد این اتصال و برقراری دسترسی در داخل محدوده پادگان امام حسن عسگری(ع) ادامه می‌دهد: «این معبر ۴۵ متری از ۴ لاین تشکیل شده است. ۲ لاین کندرو و ۲ لاین تندرو و البته مسیرهای دوچرخه‌سواری و عابرپیاده در ۲ طرف آن تعبیه شده که نشان از توجه به شعارهای هوای پاک و شهر زیست‌پذیر در اجرای پروژه‌های تهران است. طول پروژه ۸۷۵‌متر است که جدول‌گذاری، تأمین روشنایی و نصب تابلوهای هدایت مسیر و راهنمایی و رانندگی آن به پایان رسیده است. البته بخشی که مربوط به گسترش فضای سبز اطراف معبر است، همچنان ادامه دارد.» معاون فنی و عمرانی شهردار پایتخت، تکمیل پروژه اتصال بلوار استادمعین به خیابان سی‌متری جی را با هزینه‌ای بالغ بر ۱۵ میلیارد تومان، بخشی از پروژه بزرگراه یادگار امام(ره) می‌داند و می‌گوید: «در طراحی این پروژه ترافیکی به پروژه بزرگ بزرگراه یادگار امام(ره) نیز توجه داشته‌ایم. چراکه برقراری اتصال شمال به جنوب منطقه در تکمیل و دسترسی‌های فرعی به بزرگراه یادگار امام(ره) نیز تأثیرگذار است. پل‌های روگذری که در آینده نزدیک در فرایند تکمیل پروژه یادگار امام(ره) ساخته می‌شوند در تلاقی با پروژه استادمعین در نظر گرفته شده است که امیدواریم به‌زودی کارگاه‌های عمرانی امتداد بزرگراه یادگار امام(ره) نیز فعال شود.»
 

کد خبر 536465

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha