یک بررسی جدید نشان می‌دهد چگونه ویروس کرونا سوار بر قطرک‌های تنفسی آزاد شده هنگام سرفه، عطسه یا صحبت کردن درون اتاق به گردش در می‌آید.

coronavirus

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از هلث‌دی نیوز دانشمندان در دانشگاه مینه‌سوتا که این بررسی را انجام داده‌اند، می‌گویند امیدوارند کارشان به مدارس و کسب‌وکارها در انجام اقداماتی برای کاهش احتمال سرایت کووید-۱۹ در هنگام بازگشایی کمک کند.

این پژوهشگران برای انجام این بررسی مدلی برای انتشار ذرات هواپخش یا آئروسل منتشر شده از دستگاه تنفسی افراد در محیط‌های دربسته مانند اتاق‌ها، آسانسورها و سوپرمارکت‌ها  ایجاد کردند. آنها همچنین چگونگی انتشار این ذرات حاوی ویروس را در انواع گوناگون تهویه و فاصله‌گذاری‌های متفاوت میان افراد مقایسه کردند.

جیارونگ هونگ، استادیار مهندسی مکانیک، یکی از نویسندگان مقاله این پژوهش گفت: «شما افراد بسیاری را می‌بینید که درباره خطرات ماندن در فضاهای بسته صحبت می‌کنند، اما هیچکس تا به حال ارزیابی کمی در این باره انجام نداده است.»

این پژوهشگران دریافتند که تهویه خوب می‌تواند تا حدودی باعث خارج شدن ذرات حاوی ویروس شود، اما ممکن است باعث شود ویروس روی سطوح باقی بماند.

این دانشمندان در یک کلاس درس یک شبیه‌سازی را اجرا کردند که در آن یک آموزگار بی‌علامت برای ۵۰ دقیقه به طور مداوم صحبت می‌کرد. نتایج نشان داد که فقط ۱۰ درصد از ذرات هواپخش با تهویه خارج شده‌اند و اغلب ذرات روی دیواره‌ها به جای مانده‌اند.

سو یانگ، استادیار مهندسی مکانیکی و نویسنده دوم این پژوهش گفت: «از انجایی که تهویه بسیار قوی‌ در کلاس وجود داشت، تصور ما این بود که میزان زیادی از ذرات هواپخش خارج شوند.  اما رقم ۱۰ درصدی که به دست آوردیم، واقعا کم است.»

به گفته سونگ، تهویه باعث ایجاد ورتکس‌ها یا گردباده‌هایی در هوا می‌شود و ذرات هواپخش یا آئروسل حاوی ویروس به جای اینکه از اتاق خارج شوند درون این گردباده‌ها به چرخش می‌افتند.

به گفته یانگ، هنگامی که این ذرات هواپخش به دیوارها برخورد می‌کنند، به آنها می‌چسبند. در واقع به علت این که این ذرات اساسا درون این گردباده‌ها به دام افتاده‌اند، بسیار مشکل است که به دریچه تهویه برسند و از اتاق خارج شوند.

این پژوهشگران جریان هوا درون اتاق دنبال کردند تا به اصطلاح «نقاط داغ» یعنی جاهایی که ذرات هواپخش در آنها متراکم می‌شوند، شناسایی کنند. از جمله یافته‌های آنها این بود که هنگامی که آموزگار مستقیما زیر دریچه تهویه قرار دارد، شمار ذرات هواپخشی که در محیط منتشر می‌شوند، بسیار کمتر است.

این پژوهشگران می‌گویند امیدوارند با ترکیب مناسبی از تهویه و طراحی داخلی بتوان انتشار ویروس را در فضاهای دربسته کاهش داد و از این به اصطلاح «نقاط داغ» پرهیز کرد.

نتایج این بررسی در وب‌سایت arXiv به اشتراک گذاشته شده است و هنوز برای انتشار در ژورنال‌های علمی بوسیله کارشناسان مستقل بازبینی نشده است.

کد خبر 536404

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha