سازمان جهانی بهداشت پس از نامه سرگشاده گروهی از دانشمندان تایید کرد که شواهدی درباره انتقال ویروس جدید کرونا از طریق هوا به دست آمده است.

WHO

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز ماریان وان کرکوف، سرپرست فنی بخش پاندمی کووید-۱۹ در سازمان جهانی بهداشت روز سه‌شنبه ۱۷ تیر در ژنو به خبرنگاران گفت: «ما درباره احتمال انتقال هواپخش به عنوان یکی از شیوه‌های سرایت ویروس کرونا بحث کرده‌ایم.»

سازمان جهانی بهداشت قبلا گفته بود که ویروس کرونا عامل بیماری تنفسی کووید-۱۹ عمدتا از طریق قطرک‌های بیرون آمده از دهان و بینی فرد آلوده که به سرعت به روی زمین می‌افتند، انتقال پیدا می‌کند.

اما روز دوشنبه ۲۳۹ دانشمند از ۳۲ کشور در نامه‌ای سرگشاده به این سازمان مستقر در ژنو سوئیس که در ژورنال «بیماری‌های بالینی عفونی» منتشر شد به شواهدی اشاره کردند که به گفته آنها نشان می‌دهد ذرات میکروسکوپی ویروسی شناور در هوا درصورت استنشاق شدن بوسیله افراد می‌توانند آنها را دچار عفونت کنند.

این دانشمندان با اشاره به این که این ذرات کوچکتر خارج شده از دستگاه تنفسی می‌توانند مدتی در هوا باقی بمانند، از سازمان جهانی بهداشت خواستند دستورالعمل‌هایش را در این باره روزآمد کند.

بندتا آلگرانزی، سرپرست فنی گروه پیشگیری و کنترل عفونت در این سازمان روز سه‌شنبه گفت که شواهدی درباره انتقال از راه هوا یا انتقال هواپخش ویروس کرونا به دست آمده است، اما این شواهد هنوز قطعی نیستند.

او گفت: «امکان انتقال ویروس از راه هوا در محیط‌های عمومی به خصوص در محیط‌های پرازدحام سربسته و بدون تهویه توصیف شده است و نمی‌توان آن را رد کرد. با این حال لازم است این شواهد گردآوری و تفسیر شوند و ما به حمایتمان از این اقدام ادامه می‌دهیم.»

هر تغییر در ارزیابی سازمان جهانی بهداشت درباره خطر سرایت ویروس کرنا می‌تواند بر توصیه فعلی دولت‌ها در حفظ فاصله فیزیکی دست کم یک متری تاثیر بگذارد و اقدامات بهداشت عمومی برای جلوگیری از انتشار ویروس هم ممکن است، مطابق آن تغییر کند.

وان کرکوف گفت سازمان جهانی بهداشت در روزهای آینده یک چکیده علمی درباره دانش کنونی درباره شیوه‌های انتقال ویروس کرونا منتشر خواهد کرد.

او گفت: «برای متوقف کردن انتقال باید مجموعه‌ای فراگیر از اقدامات انجام شود. این اقدامات نه تنها شامل فاصله‌گیری جسمی بلکه شامل استفاده از ماسک به خصوص در جاهایی که فاصله‌گیری جسمی ممکن است و به خصوص برای کارکنان بهداشتی می‌شود.»

کد خبر 528942

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha