قطرک‌ها و هواپخش‌هایی که هنگام حرف زدن تولید می‌شوند، مانند سرفه و عطسه کردن، می‌توانند باعث انتقال ویروس‌ها از شخصی به شخص دیگر شوند.

droplets

به گزارش همشهری آنلاین گروهی از پژوهشگران آمریکایی در نامه‌ای به ژورنال پزشکی نیوانگلند از کار خود در به تصویر کشیدن انتشار قطرک‌های مایع دهان هنگام صحبت کردن با استفاده از پراکنش نور لیزر خبر داده‌اند.

به نوشته این پژوهشگران شیوع کووید-۱۹ باعث جلب توجه دوباره به شناخت سازوکارهای انتشار این قطرک‌ها شده است. 

این پژوهشگران می‌نویسند: «عمل صحبت کردن قطرات مایعی را تولید می‌کند که اندازه‌های متفاوتی دارند و  می‌توانند حاوی ذرات مسری ویروس باشند. قطرک‌های بزرگ‌تر به سرعت روی زمین می‌افتند، قطرک‌های کوچک ممکن است آبشان را از دست بدهند و به صورت «هسته‌های قطرک» در فضا شناور بمانند و به صورت ذرات هواپخش عمل کنند و باعث گسترش ذرات ویروسی عفونت‌زا در محیط شوند.»

این پژوهشگران نتیجه تجربه‌شان با پراکنش نور لیزر را برای به تصویر کشیدن قطرک‌های تولید شده در صحبت کردن و مسیرهای آن گزارش کرده‌اند.

این فیلم وضعیت انتشار قطرک‌ها را در هنگام ادا کردن عبارت stay healthy در مرحله اول بدون ماسک و در مرحله دوم با ماسک (حوله پارچه‌ای  مرطوب) را نشان می‌دهد (کاهش میزان انتشار در مرحله دوم واضح است).

این دانشمندان بر مبنای ثبت مسیر این قطرک‌ها با این روش می‌گویند هر چه صدای فرد بلندتر باشد، قطرک‌های بیشتری از دهانش خارج می‌شود که با نتایج تحقیقات قبلی در این باره تطبیق دارد.

به گفته این پژوهشگران برخی از بررسی‌های قبلی به این نتیجه رسیده‌اند که اندازه قطرک‌های انتشار یافته در صحبت کردن کوچکتر از قطرک‌های  انتشار یافته در هنگام عطسه و سرفه کردن است، و برخی دیگر از بررسی‌ها اندازه آنها را مشابه گزارش کرده‌اند.

این دانشمندان در این بررسی به نقش نسبی این قطرک‌ها در سرایت ویروس‌ها نپرداخته‌اند و صرفا کارشان را به تصویر کشیدن انتشار قطرک‌ها در حین صحبت کردن و تاثیر قرار دادن ماسک پارچه‌ای مرطوب در جلوگیری از آن محدود کرده‌اند.

کد خبر 502521

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha