مدتی پیش خبر بازگشایی «باب عالی» کاخ گلستان به روی بازدیدکنندگان رسانه‌ای شد. ین اقدام به گفته مسئولان کاخ گلستان برای نخستین بار بعد از ۵۰ سال انجام می‌شود و مردم می‌توانند از خیابان ناصرخسرو به کاخ گلستان دسترسی داشته باشند.

گلستان

همشهری آنلاین_ زینب زینال‌زاده:  االبته بازگشایی باب عالی علاوه بر ایجاد دسترسی جدید بازدیدکنندگان به کاخ گلستان، سبب ایجاد محور گردشگری در خیابان ناصرخسرو و هموار شدن مسیر بازدید از کاخ گلستان به دارالفنون و خانه امام‌جمعه می‌شود.  


کاخ گلستان یکی از باشکوه‌ترین مجموعه‌های تاریخی پایتخت است که در حاشیه میدان ارگ و در نزدیکی بازار بزرگ تهران و در خیابان پانزده خرداد قرار دارد. این بنای بی‌نظیر و شاهکار عصر قاجار با قدمت ۴۴۰ ساله، سال ۱۳۹۲ در سی و هفتمین مراسم سالانه کمیته میراث جهانی یونسکو در فهرست میراث جهانی ثبت شده است. کاخ گستان که از آن با عنوان مرکز هنر و معماری قاجار هم یاد می‌شود، نمونه‌ برجسته‌ای است که تا به امروز منبع الهام‌بخش هنرمندان و معماران ایرانی زیادی بوده است.

شمس‌العماره، خلوت کریم‌خانی، ایوان تخت مرمر، عمارت بادگیر، نگارخانه و تالارهایی مثل تالار آیینه، تالار سلام، تالار سفره‌خانه، تالار الماس و تالار برلیان بخش‌های مختلف این کاخ باشکوه هستند. سال‌های زیادی است که بازدیدکنندگان کاخ گلستان برای ورود و خروج به این مجموعه باشکوه از دری که در خیابان ۱۵ خرداد قرار دارد، استفاده می‌کنند.

رئیس مجموعه جهانی کاخ گلستان می‌گوید: «وجود یک در برای ورود و خروج بازدیدکنندگان به این مجموعه تاریخی قطعاً پاسخگو نیست و در سال‌های گذشته تلاش کردیم با حمایت متولیان، باب عالی را که تنها در تاریخی باقیمانده کاخ است، بازگشایی کنیم که بنا به دلایلی این امر محقق نشد.»اکنون پس از سال‌ها پیگیری و بررسی‌ و ارائه راهکارها و طرح‌های مختلف «آفرین امامی» خبر بازگشایی باب عالی را می‌دهد در توضیح بیشتر می‌گوید: «باب عالی در ضلع شرقی کاخ گلستان قرار دارد و در گذشته یعنی قبل از انقلاب برای رفت‌وآمد به کتابخانه سلطنتی از آن استفاده می‌شد. در حقیقت از آن استفاده تشریفاتی می‌شد که از اواسط دوره پهلوی دوم بسته شد و دیگر مورد استفاده قرار نگرفت.»

  • اتصال محور گردشگری

به گفته امامی پس از پیروزی انقلاب اسلامی این در همچنان بسته ماند، اما با توجه به تعداد زیاد مراجعه‌کنندگان قطعاً نیاز به بازگشایی آن بود. او در توضیح بیشتر می‌گوید: «در محدوده و اطراف کاخ گلستان یک محور گردشگری شامل خانه امام‌جمعه، خیابان ناصرخسرو، میدان توپخانه و مدرسه درالفنون تعریف شده است که با بسته شدن باب عالی این محور گردشگری دچار گسستگی شد.»رئیس مجموعه جهانی کاخ گلستان بازگشایی باب عالی را پیوند محور گردشگری می‌داند و می‌گوید: «این بازگشایی چند مزیت دارد. اول از همه با ایجاد آن، دسترسی و اتصال میان محور گردشگری تعریف شد. به این معنا که بازدیدکنندگان به راحتی می‌توانند از باب عالی به خیابان ناصرخسرو، مدرسه دارالفنون و خانه امام‌جمعه دسترسی داشته باشند. دوم اینکه این باب می‌تواند در زمان شلوغی، رفت‌وآمد بازدیدکنندگان را تسهیل کند.»

  • بازگشایی، اواخر شهریور

باب عالی طی سال‌ها به دلایل فنی و فیزیکی بسته مانده بود. آفرین امامی ‌به این موضوع اشاره می‌کند و می‌گوید: «اواخر سال گذشته در جلسه شورای راهبردی کاخ گلستان طرح توجیهی و معماری درباره بازگشایی باب عالی ارائه شد و مسئولان هم موافقت کردند. با بازگشایی این در بازدیدکنندگانی که در خیابان ناصرخسرو تردد می‌کنند، می‌توانند از این در وارد کاخ گلستان شوند و کسانی هم که در خیابان ۱۵ خرداد هستند، می‌توانند از در ورودی داخل این خیابان به مجموعه وارد شوند. در حقیقت با بازگشایی باب عالی می‌توانیم خدمات بهتری به بازدیدکنندگان داخلی و خارجی ارائه دهیم.»  امامی‌ با اشاره به زمان بازگشایی باب عالی کاخ گلستان می‌گوید: «امیدواریم این بازگشایی اواخر شهریور ماه انجام شود. هرچند این کار برای مدت ۴ تا ۵ ماه آزمایشی خواهد بود تا بتوانیم نقاط قوت و ضعف را شناسایی و مشکلات پیش رو را برطرف کنیم.»

  •  مطالبه‌ای که محقق شد 

دسترسی به مجموعه جهانی کاخ گلستان از خیابان ۱۵ خرداد برای همه شهروندان میسر نبود و مردم تمایل داشتند متولیان دسترسی‌های دیگری هم ایجاد کنند. باب عالی در خیابان ناصرخسرو یکی از گزینه‌ها بود که مردم تمایل داشتند هرچه زودتر این در بازگشایی شود. علاوه بر مسئولان کاخ گلستان، مدیران شهری منطقه ۱۲ هم پیگیر بازگشایی باب عالی در ضلع شرقی کاخ گلستان بودند. «مینا مرادی» کارشناس گردشگری شهرداری منطقه ۱۲ با ابراز خرسندی از بازگشایی باب عالی می‌گوید: «کسانی که در خیابان ناصرخسرو و کوچه مروی‌ تردد می‌کردند، به کاخ گلستان دسترسی نداشتند و به همین دلیل از تماشای زیبایی‌های این بنای تاریخی صرف‌نظر می‌کردند. با بازگشایی باب عالی این دسترسی ایجاد می‌شود و تعداد بازدیدکنندگان افزایش می‌یابد.»

خیابان ناصرخسرو برای میزبانی از گردشگران داخلی و خارجی بهسازی شده است. مرادی این مطلب را بیان می‌کند و می‌گوید: «خیابان ناصرخسرو سنگفرش شده است و برای رفاه بیشتر گردشگران داخلی و خارجی از تردد خودروها در آن جلوگیری می‌شود. همچنین براساس توافقات انجام شده مأموران انتظامی‌ در حوالی باب عالی حضور خواهند داشت تا امنیت بازدیدکنندگان تأمین شود.»

مرمت ساعت شمس‌العماره هم کار دیگری است که توسط شهرداری منطقه ۱۲ انجام می‌شود و «محمدعلی سعادتی» شهردار منطقه هم در این مورد قول مساعد داده است. کارشناس گردشگری شهرداری منطقه ۱۲ در توضیح بیشتر می‌گوید: «این ساعت روی ساختمان شمس‌العماره و کنار بنای باب عالی قرار دارد که از شهردار منطقه ۱۲ درخواست کرده‌ایم کار مرمت ساعت انجام شود تا همزمان با بازگشایی این در یکبار دیگر صدای زنگ این ساعت در بازار بپیچد.»

  • رضایت مردم از دسترسی به کاخ از خیابان ناصرخسرو

هر چند این روزها به دلیل بیماری کرونا رفت‌وآمد به کاخ گلستان کم یا متوقف شده است، اما این وضعیت موقتی است و به‌زودی با کنترل بیماری باز هم می‌توانیم شاهد حضور بازدیدکنندگان در کاخ زیبای گلستان باشیم.  
موضوع بازگشایی باب عالی کاخ گلستان در خیابان ناصرخسرو را با شهروندان در میان گذاشتیم و بیشتر مردم ابراز خرسندی کردند. «مینو احمدی» از جمله کسانی است که به گفته خودش به تاریخ علاقه دارد و چندین باز از کاخ گلستان بازدید کرده است. او می‌گوید: «کاخ گلستان آنقدر باشکوه است که با اینکه بیش از ۱۰ بار از آن بازدید کرده‌ام، اما هر بار که قدم داخل کاخ می‌گذارم، برایم تازگی دارد. بازگشایی در قدیمی از خیابان ناصرخسرو قطعاً رفت‌وآمد مردم را آسان‌تر می‌کند و مانع از تجمع مقابل در ورودی اصلی در خیابان ۱۵ خرداد می‌شود.»  برخی از کاسبان اطراف خیابان ناصرخسرو از جمله کوچه مروی هم بازگشایی باب عالی را از نظر اقتصادی خوب ارزیابی می‌کنند.  
«حسین رکنی» به ‌عنوان نماینده کاسبان می‌گوید: «رفت‌ و ‌آمد گردشگران داخلی و خارجی از خیابان ناصرخسرو به کاخ گلستان سبب رونق اقتصادی می‌شود و امیدواریم این کار هرچه سریع‌تر انجام شود و به‌زودی شاهد حضور مردم در این بخش از کاخ گلستان باشیم.»

کد خبر 535660

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha