عوامل ناحیه۳ شهرداری منطقه۱۶، شورایاران محله خزانه بخارایی، گروه جهادی شهید قنبر ثامنی، هنرمندان و خیّران هم‌محله‌ای با تشکیل کمپین «خدمت بدون منت» و تشویق شهروندان به استفاده از ماسک تلاش می‌کنند تا اهالی در سلامت باشند.

سلامت

همشهری آنلاین_ رضا نیکنام:  آنها با تهیه و توزیع ماسک رایگان بین عابران در معابر و مکان‌های پر تردد از جمله میدان‌ها، ایستگاه‌های مترو و اتوبوس و بازارچه‌ها، با هدف حفظ سلامت شهروندان و قطع زنجیره انتقال ویروس منحوس کرونا پا به این میدان جهادی گذاشته‌اند و قصد دارند با این کار کمک حال کادر درمانی و پزشکی شوند تا کمی از بار سختی و خستگی آنها بکاهند. 
این گروه جهادی در کوچه‌ها و بازارهای محله خزانه بخارایی راه می‌افتند و ساعت‌ها وقت می‌گذارند تا ماسک‌های بسته‌بندی شده را بین شهروندان پخش کنند. در کنار آن با استفاده از ابزارهای نمایشی مثل آدمک‌های بزرگ سعی می‌شود تأثیرگذاری و جذابیت برنامه‌ها را دوچندان و مخاطبان کوچک و بزرگ را به رعایت نکات بهداشتی تشویق کنند. 

  •  همه با هم کرونا را  شکست می‌دهیم

 «مهدی نصراللهی» معتمد و شورایار باسابقه محله خزانه بخارایی می‌گوید: «در این اوضاع و احوال که هر روز تعدادی از شهروندان جان خود را به خاطر ویروس کرونا از دست می‌دهند، خیّران محلی با کمک و حمایت شهرداری منطقه۱۶ با جدیت وارد میدان شده‌اند و با راه‌اندازی کمپین اجتماعی خدمت بدون منت تلاش می‌کنند قدم‌هایی مؤثر برای شکست ویروس کرونا و قطع این زنجیره بردارند.» 
این عضو جهادی عقیده دارد که باید چنین برنامه‌هایی در محله‌ها اجرا شود تا بتوان با جلب مشارکت شهروندان، ویروس کرونا را شکست داد و اجازه نداد که خانواده‌ها بیش از این داغدار شوند. او می‌گوید: «حتماً شما هم در محل زندگی خود با چنین خانواده‌هایی مواجه شده‌اید و می‌دانید که درک مشکلات آنها بسیار سخت است و تنهاکاری که از دست هرکدام از ما بر می‌آید این است که به یکدیگر کمک کنیم و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، به‌ویژه استفاده از ماسک اجازه ندهیم این ویروس در شهر و محله‌هایمان جولان دهد.» 
به گفته نصراللهی، در این برنامه جهادی که همه روزه درمحله خزانه بخارایی اجرا می‌شود «هادی ملازاده» شهردار ناحیه۳، «هادی آذری»، «هادی ملکی»، «جواد علمی نیا»، «کاظم فتحی»، «عادل ناهید»، «علی الیاسی» و «مسعود خلیلی» مشارکت فعال دارند و طبق برنامه‌ریزی انجام شده، روزانه ۳ ساعت از وقت خود را صرف خدمت‌رسانی به شهروندان می‌کنند. 

مهدی نصراللهی/  معتمد و شورایار باسابقه محله خزانه بخارایی
  •  وقتی هنر نمایش به کمک  سلامت جامعه می‌آید

درگروه نمایش محله خزانه بخارایی «هادی آذری» و «جواد علمی نیا» با لباس و تن‌پوش آدمک و عروسک نمایشی به توزیع ماسک رایگان بین شهروندان می‌پردازند. هرچند در هوای گرم به تن کردن تن‌پوش‌ها سخت و طاقت‌فرساست، اما آنها این شرایط دشوار را به جان خریده‌اند تا شاید بتوانند تعداد بیشتری از شهروندان را به استفاده از ماسک در محیط‌های عمومی و مکان‌های شلوغ تشویق کنند. در این مدت هنرمندان هم‌محله‌ای ما مهارت و تجربه زیادی به دست آورده‌اند. وقتی آذری و علمی نیا با چهره‌ای متفاوت در کوچه‌پسکوچه‌های محله ظاهر می‌شوند، بسیار جلب توجه می‌کنند؛ به‌ویژه کودکان و نوجوانان که با دیدن این هنرمندان و حرکات نمایشی آنها به استفاده از ماسک تشویق می‌شوند. مهدی نصراللهی می‌گوید: «این هنرمندان هم‌محله‌ای یا همان آدمک‌های نمایشی، به زبان ساده به شهروندان هشدار می‌دهند که ویروس کرونا جدی است و همه باید برای حفظ سلامت خود و دیگران از ماسک استفاده و درهمه حال فاصله اجتماعی را رعایت کنند.» 

  • حتی اگر یک نفر تشویق شود  جای شکر دارد

گروه نمایشی محله خزانه بخارایی در مکان‌ها و نقاط پ رفت‌وآمد و شلوغ برنامه اجرا می‌کند. مثلاً نزدیک‌سراهای محله، راسته‌های تجاری و مراکز آموزشی واقع در خیابان‌های اصلی خزانه، شهید سلامت بخش، شهید فراهانی، مسجدجامع خزانه و فلکه اول تا چهارم. این گروه نمایشی عقیده دارند که اگر با این کارشان حتی یک شهروند را به استفاده از ماسک تشویق کنند، خدا را شکر می‌کنند. وقتی هنرمندان هم‌محله‌ای وارد پیاده‌رو خیابان شهید سلامت بخش می‌شوند، برخورد رهگذران بسیار جالب است. آنها ارتباط خوبی با این گروه هنری برقرار و مرتب تشویق‌شان می‌کنند. برخی از تماشاگران که در زدن ماسک اهمال می‌کردند، بعد از نمایش به هنرمندان قول می‌دهند که از این به بعد با ماسک بیرون می‌آیند و بیشترمراقب سلامتی خود و دیگران باشند. 

  •  توزیع ۵۰هزار ماسک بین شهروندان

تعدادی از اعضای گروه جهادی که هنرمندان هم‌محله‌ای را همراهی می‌کنند، مسئولیت توزیع ماسک بین شهروندان را برعهده دارند. نصراللهی با بیان اینکه درچند ماه گذشته با کمک مسئولان ناحیه۳ شهرداری منطقه۱۶، گروه جهادی شهید قنبر ثامنی و شورایاران محله خزانه بخارایی ۵۰هزار ماسک رایگان بین شهروندان توزیع شده، اضافه می‌کند: «این اقلام بهداشتی با مشارکت خیّران محلی تأمین شده و قرار است تا پایان بحران کرونا همچنان ادامه داشته باشد.» 
همراه گروه نمایشی راهی فلکه اول و چهارم محله خزانه بخارایی می‌شویم.‌ تردد در این نقاط زیاد است و اجرای نمایش بین شهروندان بازخورد خوبی دارد. هنرمندان مسیر پیاده‌رو فلکه اول خزانه بخارایی را پیش می‌گیرند. کسبه، رهگذران و شهروندانی که در این ساعت از روز بیرون آمده‌اند با دیدن عروسک‌های نمایشی جلو می‌آیند و نمایش را به دقت نگاه می‌کنند. پیرمرد سالخورده‌ای که همراه با نوه‌اش بیرون آمده، ۲ماسک از گروه می‌گیرد و در حالی که تشکر می‌کند، می‌گوید: «توزیع رایگان ماسک کار باارزشی است. بعضی‌ها را می‌شناسم که حتی پول خرید ماسک برای خود و اعضای خانواده را ندارند.»

  • مردم همیشه در میدان خدمت حاضرند
هادی ملازاده / شهردارناحیه۳ منطقه۱۶

«اعضای شورایاری محله خزانه بخارایی با کمک خیّران محلی و گروه جهادی شهید قنبرثامنی در ناحیه۳ شهرداری منطقه۱۶ کار بزرگی را آغاز کرده‌اند که جز خشنودی خدا و بهره‌مندی از اجر و ثواب اخروی، آثار و برکات آن را در زندگی خواهند دید.» 
«هادی ملازاده» شهردارناحیه۳ منطقه۱۶ عقیده دارد که مردم همیشه در میدان خدمت حاضرند و حتی گاهی جلوتر از مسئولان در صحنه حاضرمی شوند. نمونه بارز این موضوع، حرکت جهادی و خودجوش معتمدان، شورایاران و خیّران محله خزانه بخارایی با شعار «خدمت بدون منت» است که حاوی نکات اخلاقی و اجتماعی بسیاری است. 
اول اینکه در زمان خدمت به مردم نباید از کسی انتظار قدردانی داشت و برای وقت و انرژی که در این مسیر صرف می‌شود، منت گذاشت، چراکه درغیر این صورت اجر و ثواب معنوی آن ضایع می‌شود. 
ملازاده در ادامه از اهمیت اجرای طرح توزیع رایگان ماسک بین شهروندان صحبت می‌کند و می‌گوید: «باید قبول کرد که در شرایط اقتصادی کنونی، برخی از خانواده‌ها توانایی خرید ماسک و لوازم بهداشتی را ندارند. متأسفانه این اقلام در فروشگاه‌ها و برخی داروخانه‌ها با قیمت بالایی فروخته می‌شود و خانواده‌هایی که درآمد کمی دارند، نمی‌توانند برای همه اعضای خانواده خود ماسک تهیه کنند. اجرای این طرح باعث می‌شود که این اقلام به دست اقشار ضعیف و کم درآمد برسد و آنها می‌توانند بیشتر مراقب سلامتی خود و فرزندان و اعضای خانواده خود باشند.» 
 

کد خبر 534955

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha