چهارشنبه ۸ خرداد ۱۳۸۷ - ۲۱:۰۱
۰ نفر

گروه سیاسی: رئیس‌جمهوری درباره قوه مجریه گفت: ما اصلا دیدگاه بخشی در دولت نداریم، اما برخی می‌خواهند با درآوردن یک کلمه از دهان یک نفر و عوض کردن آن بگویند در دولت اختلاف وجود دارد، در حالی که چنین نیست، دولت یکپارچه و منسجم است.

محمود احمدی‌نژاد که در مراسم معارفه معاون حقوقی و پارلمانی خود سخن می‌گفت و ایسنا خبر آن را منتشر کرد، گفت: هیچ دستگاهی حق ندارد علیه دستگاه دیگری در دولت اقامه دعوا کند و این امر در سایه تنظیم روابط بین دستگاه‌ها به وسیله معاونت‌های حقوقی و پارلمانی‌ عملی است.

وی با بیان این که در کشور بزرگی مانند ایران تطبیق دستگاه‌های گوناگون با همدیگر و بر پایه سازندگی کار بسیار مشکلی است، افزود: هر چه جوامع بیشتر توسعه می‌یابند تنظیم این روابط از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود.

جمهوری اسلامی ایران نیز که به قانون و یک نظام انقلابی متکی و در حال حرکت به سمت آرمان‌های بزرگ است، اگر نتواند بین دستگاه‌های خود روابط دقیقی ایجاد کند به نتیجه نمی‌رسد و از اهداف و آرمان‌ها دور و حرکتش دچار خدشه می‌شود؛ بنابراین باید نتیجه تنظیم روابط ، ایجاد یک رابطه موثر و پایدار باشد.

جایگاه برجسته

رئیس جمهوری در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: جایگاه معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری بسیار برجسته است و کلیه معاونت‌های حقوقی و پارلمانی وزارتخانه‌ها با این معاونت هماهنگ هستند.

احمدی‌نژاد با بیان این که مجلس در نظام جمهوری اسلامی یک جایگاه ویژه و منحصر به فرد دارد، اظهار داشت: نظام ما نه پارلمانی است و نه ریاستی، بلکه هردوی این‌هاست.

وی همچنین گفت: قانون به خاطر تجربه تلخی که ملت ما از دوران سیاه دیکتاتوری داشته است، اختیارات و مسئولیت‌ها را طوری توزیع کرده که امکان تخطی از قانون و یا کسب اختیاراتی فراتر از آن، برای هیچ کس وجود نداشته باشد که این اتفاق هم نتایج مثبت داشته است و هم معایبی را به همراه دارد.

ناظر و پاسخگو

احمدی‌نژاد در ادامه با بیان این که در کشور ما آن قدر حوزه‌های مسئولیت و اختیارات مخلوط شده‌اند که معلوم نیست چه کسی باید پاسخگو باشد، چه کسی تصمیم‌گیرنده و چه کسی مجری، همچنین چه کسی ناظر است؟

تاکید کرد: برای یک کار ده دستگاه گاهی از قوای مختلف هم اختیار دارند و هم تصمیم‌گیری می‌کنند که این‌ها باید دسته‌بندی و اصلاح شود،  لازم است در این باره تفکیک صورت گیرد و این کار بزرگی است که دولت به تنهایی نمی‌تواند انجام دهد. 

وی پیشنهاد کرد یک گروه مشترک بین دولت و مجلس و حتی قوه قضائیه تشکیل شود و به این مسأله رسیدگی کند.

رئیس‌جمهوری همچنین در بخش دیگر سخنانش با اشاره به برخی ناهماهنگی‌ها گفت: باید جلساتی برگزار شود تا حتی دهداری‌ها هم با سیاست‌های دولت هماهنگ جلو بروند. 

رئیس‌جمهوری در ادامه با بیان این که این روزها اصرار می‌شود نقص و خلل نمودش بیشتر دیده شود، اظهار داشت: برخی هرچه دستشان می‌آید به طرف دولت پرت می‌کنند که فکر می‌کنم تا آخر سال تمام تیرهای ترکششان تمام شود. 

وی ضمن تقدیر از زحمات جعفرزاده سرپرست معاونت حقوقی خود به محمدرضا رحیمی معاون جدید پارلمانی و حقوقی رئیس جمهوری اشاره کرد و اظهار داشت: ایشان جزو کسانی است که زندگی خود را برای انقلاب وقف کرده و همواره خدمات زیادی در حوزه‌های مختلف داشته است؛  از جمله در استانداری کردستان خدمات بی‌بدیلی داشته‌  و جزو مردمی‌ترین استانداران بوده‌است.

دلیل نرفتن رحیمی

احمدی‌نژاد در ادامه به تصمیم اولش برای بردن رحیمی به وزارت کشور اشاره کرد و گفت: در ابتدا تصمیم داشتم آقای رحیمی را به وزارت کشور ببرم اما به دلایلی این تصمیم تغییر کرد که یکی از آن‌ها را در اینجا می‌گویم.

وی افزود: وقتی دیدم قلم‌ها و زبان‌هایی حاضر شده‌اند او را در این سمت قطعه قطعه کنند و فرصت خدمت را از او بگیرند از تصمیم خود صرف نظر کردم، با این حال امروز یک نفر دیگر به جمع ما در قوه مجریه اضافه شد.

رئیس جمهوری تصریح کرد: رحیمی در دوران تصدی مسئولیتش در دیوان محاسبات هیچ‌گاه علیه دولت مانع‌تراشی نکرد، در حالی که برخی بدون این که یک سؤال از دولت بکنند نامه می‌نویسند و حکم می‌دهند و بعد اعلام و مردم را نگران و ناراحت می‌کنند.

استقبال از لاریجانی

محمود احمدی نژاد در باره انتخاب علی لاریجانی از سوی منتخبان ملت به ریاست موقت مجلس هشتم اظهار داشت: تصمیم‌گیری با مجلس است و هر تصمیمی که مجلس در این زمینه بگیرد ما از آن استقبال می‌کنیم. 

به گزارش همشهری، رئیس جمهوری پس از جلسه هیات دولت در گفت‌وگویی کوتاه با خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که نظر شما در باره برگزیده شدن لاریجانی به ریاست مجلس هشتم چیست؟ گفت: تصمیم‌گیری با مجلس است، ما هر تصمیمی مجلس بگیرد از آن استقبال می‌کنیم و آقای لاریجانی هم جزو مدیران خوب کشور است.

خبرنگاری از رئیس جمهوری سوال کرد، آیا نامزد ریاست جمهوری در دوره دهم می شوید؟ احمدی نژاد با خنده گفت: شما می گویید نامزد نشوم؟

خبرنگاران نظر رئیس‌جمهوری در خصوص گزارش جدید محمد البرادعی را خواستار شدند.
رئیس جمهوری در پاسخ گفت: این سؤال را از آقای متکی بپرسید، وی اظهار موضع می‌کند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره علت تعویق سفر استانی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: فشردگی کار پایان هفته باعث شد سفر به تعویق بیفتد و ان‌شاءالله به‌زودی در خدمت مردم عزیز این استان خواهیم بود.

استعفا کرده‌ام

به گزارش مهر، محمدرضا رحیمی در پاسخ به این سؤال که با توجه به اینکه مجلس شورای اسلامی هنوز استعفای شما را از دیوان محاسبات اعلام نکرده است، آیا می توانید در پست دیگری مشغول به فعالیت شوید؟ گفت: درحال حاضر ماندن بنده در دیوان محاسبات طبق قانون یک تکلیف است و من نیز باید این تکلیف را انجام دهم و تا زمانی که مجلس تصمیم خود را در خصوص انتصاب رئیس جدید دیوان محاسبات نگیرد بنده در این سمت باقی خواهم ماند.

کد خبر 53489

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز