چهارشنبه ۸ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۸:۱۳
۰ نفر

وحید سعیدی: «مانگرو» فیلم جدید مهدی صباغ‌زاده است. فیلمی بر مبنای فیلمنامه‌ای از فرهاد توحیدی که نام عجیب آن از یک گیاه دریایی گرفته شده است

گیاهی که با جزر و مد تغییر شکل می‌دهد و در مرداب‌ها و حواشی سواحل خلیج‌فارس رشد و نمو دارد و حال نام این گیاه توسط توحیدی برای فیلمی پلیسی انتخاب شده است.

فیلمی که قهرمانش بر اثر سوءتفاهمی تا یک‌قدمی طناب دار می‌رود. فیلم داستان سرگرد نبوی از ماموران نیروی انتظامی را روایت می‌کند. او برای از هم پاشیدن باند قاچاق مواد مخدر، به دستور فرمانده خود، درون یک باند توزیع و پخش مواد مخدر نفوذ می‌کند تا انجام معامله یک محموله را به فرماندهان خود اطلاع دهد.

 این در حالی است که خانواده و نزدیکانش خیال می‌کنند که نبوی به نیروی انتظامی خیانت کرده است. در حین انجام عملیات فرمانده نبوی در حین درگیری، شهید و او نیز به همراه دیگر قاچاقچیان دستگیر می‌شود وی پس از دستگیری مدعی می‌شود که نیروی نفوذی پلیس است ولی هیچ مدرکی مبنی بر حضور او در مرکز پلیس موجود نیست بنا براین به اتهام خیانت، به اعدام محکوم می‌شود و....

این نوشته فرهاد توحیدی را صباغ‌زاده از نیمه بهمن‌ماه سال 1386 در تهران جلوی دوربین برد. او برای این فیلم فریبرز عرب‌نیا را به عنوان بازیگر اصلی انتخاب کرد بازیگری که پس از سه سال حضور مستمر در پروژه مختارنامه فرصت این را یافته بود که در فیلمی دیگر حضور پیدا کند.

هرچند که پیش از آن هم نقشی کوتاه در فیلم« صندلی خالی» سامان استرکی ایفا کرده بود. عرب‌نیا در این فیلم ایفا گر نقش علی است. ماموری که پیگیر پرونده نبوی می‌شود تا او را از جرم خیانت تبرئه کند. نقش سرگرد نبوی را هم عبدالرضا اکبری بازی می‌کند و جهانگیر الماسی، رامتین خداپناهی، مینا نوروزی و میرمحمد تجدد عهده‌دار دیگر نقش‌های اصلی این فیلم هستند.

حسین طاهری که مانگرو را برای مرکز سیما فیلم تهیه می‌کند درباره روند تولید پروژه و شرایط کنونی پروژه را چنین شرح می‌دهد: «تصویربرداری فیلم هم زمان با سالگرد پیروزی انقلاب از 22 بهمن ماه 86 در تهران شروع شد و پس از آن ادامه تصویربرداری در بندرعباس و جزیره قشم پیگیری شد که جنگل‌های مانگرو در سواحل خلیج‌فارس، فرودگاه قشم و یک خانه ویلایی لوکیشن‌های ما در این جزیره بودند.

تصویربرداری سکانس‌های مربوط به جزیره قشم 5 روز به طول انجامید و پس از آن در بازگشت به تهران سکانس‌های باقی‌مانده هم جلوی دوربین رفتند که در نهایت این مرحله از کار اواخر اسفند ماه به پایان رسید.»

بنا به گفته طاهری با پایان تصویربرداری، تدوین این تله فیلم زیر نظر حسین غضنفری آغاز شد. پس از گذشت نزدیک به دو ماه تدوین به پایان رسید و آرش اسحاقی صداگذاری و میکس فیلم را هم شروع کرد.

تهیه‌کننده مانگرو در حال حاضر سرگرم مذاکره با چند آهنگساز است تا با ساخت موسیقی متن و سپس طراحی تیتراژ فیلم آماده نمایش شود.
اما پیش از طی این مراحل فیلم برای ارزیابی به سیما فیلم تحویل شده است. طاهری در این‌باره می‌گوید: «فیلم را برای بازبینی داده‌ایم، با توجه به کیفیت مطلوب اثر به نظر می‌رسد که شورای بازبینی سیما فیلم تصمیم به تهیه نسخه‌ای سینمایی از «مانگرو» بگیرد تا این فیلم پیش از نمایش از تلویزیون در سینما‌های کشور به اکران در بیایید.»

در صورت اکران مانگرو آیا این فیلم می‌تواند گیشه‌ای راضی‌کننده برای سرمایه‌گذارانش داشته باشد. که طاهری در پاسخ به این سوال می‌گوید: «نه اینکه چون این فیلم را خودم تهیه کرده‌ام بخواهم از آن تعریف کنم، اما با توجه به فیلمنامه جذاب و پر تعلیق فرهاد توحیدی و کارگردانی خوب مهدی صباغ‌زاده و حضور عوامل حرفه‌ای در پشت دوربین و ترکیب مناسب بازیگران باید بگویم این فیلم در میان تله فیلم‌های ساخته شده در این مدت یک سر و گردن بالاتر است که قطعا نمایش تلویزیونی موفقی خواهد داشت.

در رابطه با اکران سینمایی هم ما به اندازه خود فیلم از آن توقع فروش داریم که با توجه به عواملی که ذکر کردم بعید می‌دانم گیشه ناموفقی داشته باشیم.»
غلامرضا آزادی (مدیر تصویربرداری)، سعید ملکان (طراح گریم)، مجید میرفخرایی (طراح صحنه و لباس)، فرامرز بیات (مدیر تولید) و فاطمه‌السادات سیدی (منشی صحنه) عواملی هستند که طاهری و صباغ‌زاده را در تولید این فیلم همراهی کرده‌اند.

مانگرو سومین تجربه ساخت فیلم تلویزیونی توسط مهدی صباغ‌زاده محسوب می‌شود. او اوایل دهه 80 مجموعه‌ای پلیسی با ساختاری اپیزودیک را به تهیه‌کنندگی سعید حاجی میری و سرمایه‌گذاری ناجی هنر برای شبکه اول سیما جلوی دوربین برد. این مجموعه که بازیگران اصلی آن فرامرز قریبیان و مهدی احمدی بودند پس از ساخت دو اپیزود به دلیل اختلاف صباغ‌زاده و حاجی میری متوقف شد.

این دو قسمت که مدت زمان هر کدام از آنها 90 دقیقه بود بعدها در قالب فیلم تلویزیونی روی آنتن رفتند. پس از کناره‌گیری صباغ‌زاده، این پروژه با نام دایره تردید به کارگردانی مشترک اسماعیل فلاح‌پور، خشایار الوند و امیر قویدل تولید و پخش شد.

همشهری امارات

کد خبر 53440

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز