دوشنبه ۶ خرداد ۱۳۸۷ - ۲۰:۲۳
۰ نفر

گروه ادب و هنر- کامران محمدی: مثل همیشه هر چه هوا گرم‌تر می‌شود، بازار سینمای ایران هم رونق‌ بیشتری می‌گیرد و حالا در آستانه تابستان، داستان بلیت و اکران و جشنواره، به اوج خود نزدیک می‌شود.

در این بین، شیرین‌ترین بخش ماجرا برای آنها که می‌خواهند غروب‌های پر از بوق تهران، دست زن و بچه‌ را بگیرند و از لابه‌لای ماشین‌ها و آدم‌ها به هر زحمتی که هست بگذرند و خودشان را به سینما برسانند، حکایت نامکرر بلیت نیم‌بهاست.

آنها از این پس باید یادشان باشد که باز هم شنبه‌ها را برای فیلم دیدن انتخاب کنند؛ چرا که سخنگوی شورای صنفی نمایش خبر می‌دهد: «در جلسه امروز پس از بحث‌های کارشناسی فراوان مقرر شد طرح بلیت نیم‌بها که قرار بود به روز دوشنبه هر هفته منتقل شود، در روز شنبه باقی بماند.»

به جز این، به گفته محمدرضا صابری، تکلیف اکران 5 فیلم هم مشخص شده است که همه، احتمالا گرما را افزایش خواهند داد؛ «دیوار» پس از «زن‌ها فرشته‌اند» در گروه سینمایی‌آفریقا، «10‌رقمی» پس از «قرنطینه» در گروه عصر جدید،
«حس پنهان» پس از« همخانه» در گروه آزادی و «نسکافه داغ داغ» پس از «همیشه پای یک زن در میان است» در گروه سینمایی قدس اکران خواهند شد.

«کنعان» هم از میان همه فیلم‌های جشنواره 26 فیلم فجر، به عید‌ فطر و برای گروه سینمایی آزادی محول شده است.

اما برای دیدن «دایره زنگی»، پرفروش‌ترین فیلم امسال با بیش از یک میلیارد تومان هنوز تا 22خرداد فرصت داریم: «طبق آیین‌نامه شورای صنفی نمایش هیچ فیلمی بیش از 12 هفته نمی‌تواند در گروه سینمایی اکران شود ولی می‌تواند پس از پایان 12 هفته در سینماهای آزاد به اکران خود ادامه دهد. این مهلت 12 هفته‌ای در 22 خرداد برای دایره زنگی به پایان می‌رسد و پس از آن تیغ‌زن جایگزین این فیلم خواهد شد.»

به جز اینها، «انعکاس» چهارمین فیلم رضا کریمی،« فرزند خاک» سومین تجربه کارگردانی محمدعلی باشه‌آهنگر و 10رقمی  ساخته همایون اسعدیان نیز تابستان امسال و احتمالا پس از این 5 فیلم اکران خواهند شد.

اما جشنواره‌ها

راهبران:

حالا که بازار انواع و اقسام جشنواره‌های سینمایی داغ است، فیلم‌های جاده‌ای هم از همین امروز صاحب جشنواره می‌شوند و نخستین جشنواره فیلم راهبران با نمایش 140 فیلم به‌مدت 2 روز در سالن مرکز آفرینش‌های هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز به کار می‌کند. در این جشنواره تازه تاسیس، 28 استان در بخش‌های داستانی، مستند، انیمیشن، تیزر، نماهنگ و آثار مکتوب با یکدیگر رقابت می‌کنند.

فیلم 100:

اما جشنواره فیلم 100 هم به ششمین دوره‌اش رسیده و از همین حالا برای اول و دوم اسفند دورخیز کرده است. آن طور که روابط عمومی حوزه هنری استان تهران اعلام کرده، شعار جشنواره ششم، «پرسش» است. ظاهرا در این دوره ترکیه و جمهوری آذربایجان هم حضور خواهند داشت.

فیلم‌های ورزشی:

هفتمین جشنواره‌ بین‌المللی فیلم‌های ورزشی و برنامه‌های تلویزیونی تهران هم 23 تا 29 تیر در تهران برگزار می‌شود.

کمیته‌ ملی المپیک و معاونت فرهنگی سازمان تربیت بدنی با همکاری صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد سینمایی فارابی، این جشنواره را برگزار می‌کنند.

جالب اینکه این جشنواره به نمایندگی از فدراسیون بین‌المللی فیلم‌های ورزشی، کار گزینش و معرفی آثار برتر را برای شرکت در بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ورزشی 2008 میلان بر عهده دارد.

جشنواره کودک و نوجوان:

اما گل سرسبد جشنواره‌های درراه، جشنواره بین‌المللی کودک و نوجوان همدان است که اول تیر بیست‌ودومین دوره‌اش آغاز خواهد شد.

دیروز روابط عمومی این جشنواره اعلام کرد 17 فیلم کوتاه از 12 کشور در بخش بین‌الملل این جشنواره حضور خواهند داشت. روسیه، ایرلند، نیوزلند، کره شمالی، کره جنوبی، نروژ، بلژیک، اسکاتلند، برزیل، انگلستان، اسپانیا و سوئد این کشورها هستند.

به جز این، امسال در بخش «چشم‌انداز سینمای کودک هند» 4 فیلم سینمایی هندی هم  روی پرده می‌روند؛ «اراده پیروزمند» ساخته ریشی دشپانده محصول 2007، «ماهک» ساخته کرانتی کاناده محصول 2007، «قایم موشک» ساخته وینود جاناترا محصول 2006، «خانه‌ای در آسمان» ساخته ییپین نادکارنی محصول 2007 و «اینجا و آنجا» ساخته وینود گاناترا محصول 2003.

تولید 1800 فیلم کوتاه و 500 فیلمنامه
ایسنا: ناصر باکیده، مدیر عامل انجمن سینمای جوانان ایران   گفت: امسال حدود 1800 عنوان فیلم کوتاه، به اضافه 500 فیلمنامه کوتاه تولید می‌شود. باکیده درباره جشنواره‌های منطقه‌ای سینمای جوان هم افزود: «امسال با شکل و شمایل‌ نوین‌تری برنامه‌ریزی شده و توجه ویژه به استعدادیابی جوان و نگرشی بر نخبگان و فیلمسازان استان‌ها خواهیم داشت و علاوه بر بخش مسابقه فیلم، با توجه به‌اینکه عکاسی یکی از عناصر و پایه فیلمسازی است، بخش عکس را نیز وارد کردیم و برای اولین‌بار مسابقه بزرگ عکاسی را در جشنواره مناطق برگزار خواهیم کرد.»

کد خبر 53216

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز