سه‌شنبه ۷ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۵:۳۴
۰ نفر

همشهری امارات: حسینعلی لیالستانی با نگاه خاص خود به سینما و دنیای پیرامونش فیلم‌های متفاوتی خلق کرده

آثاری همچون بلندی‌های صفر، مصایب عاشق فقیر و تابلویی برای عشق که به جز فیلم اول دو اثر دیگر با گذشت 12-10 سال از ساخت آنها هنوز مجال اکران پیدا نکرده‌اند.
او پس از این از دنیای سینما فاصله گرفت و دو مجموعه تلویزیونی آواز مه و بوی گل‌های وحشی را کارگردانی کرد تا اینکه اواخر سال گذشته یکی از طرح‌های قدیمی خود با نام «میزاک» را به تهیه‌کنندگی جهانگیر کوثری جلوی دوربین برد. او درباره دوری 10 ساله‌اش از دنیای سینما می‌گوید:

«فیلمنامه میزاک را 10 سال قبل نوشتم. آن سال‌ها حس می‌کردم چون تکلیف سینما با خودش مشخص نیست بهتر است از فضای آن دور باشم، به همین دلیل به سمت تلویزیون آمدم و به سریال‌سازی مشغول شدم، در واقع همین عامل موجب شد تا ساخت این فیلمنامه نزدیک به یک دهه به تعویق بیفتد.»

پس از این کناره‌گیری موقت، لیالستانی طی دو، سه سال اخیر فضای سینما را نسبت به سال‌های گذشته متفاوت‌تر می‌بیند، بنابراین تصمیم می‌گیرد تا فیلمنامه قدیمی خود را وارد پروسه تولید کند: «حس کردم سینما در شرایط خاصی قرار گرفته و فضا برای ساخت فیلم‌هایی چون میزاک فراهم است بنابراین عزمم را جزم کردم تا این فیلمنامه را جلوی دوربین ببرم، دو، سه سال پیگیر کار بودم، پس از مذاکره با چند تهیه‌کننده سرانجام با دوست قدیمی‌ام جهانگیر کوثری که سال‌ها پیش با همکاری او فیلم «مصایب عاشق فقیر» را کار کرده بودم به توافق رسیدم.»

 لیالستانی، میزاک را به لحاظ ساختار و روایت قصه اثری متفاوت در کارنامه کاری‌اش می‌داند؛ او در این فیلم قصه‌اش را از دو زاویه مختلف روایت کرده است: «فیلم به لحاظ روایی از دو بخش تشکیل شده است؛ بخش اول از زاویه دید دانای کل، یعنی کارگردان، روایت شده که در این بخش روابط پاک و عاشقانه یک دختر و پسر روستایی به نام‌های «چی نی» و «گلبرا» به تصویر در آمده، در بخش دوم که حدود 60درصد از فیلم را شامل می‌شود ما قصه را از زاویه دید بچه این دو نفر که هنوز به دنیا نیامده می‌بینیم.

نقش این دختر و پسر روستایی را باران کوثری و محمدرضا فروتن بازی می‌کنند. با توجه به تصاویر و عکس‌های منتشرشده از این پروژه چنین تصور می‌شود که فروتن نقش جوانی عقب‌مانده ذهنی را ایفا کرده است. لیالستانی با رد این نکته می‌گوید: «گلبرا جوانی پاک، بی‌آلایش و عاشق‌پیشه است و برخلاف تصور اصلا دچار عقب‌ماندگی ذهنی نیست، اتفاقا فروتن هم در ابتدا گمان می‌کرد که این جوان دارای این ویژگی است و به این دلیل که قبلا در فیلم «وقتی همه خواب بودند» چنین نقشی را بازی کرده بود در پذیرش نقش خود در میزاک تردید داشت، اما پس از مطالعه فیلمنامه به تفاوت‌های این نقش‌ها پی برد و اجرای فوق‌العاده‌ای از آن داشت.»

او علاوه بر فروتن از همکاری با گروه بازیگرانش در این فیلم رضایت کامل دارد و انتخاب باران کوثری را بدون ارتباط با حضور پدرش به عنوان تهیه‌کننده می‌داند: «باران کوثری بازیگر توانمندی است و هر کارگردانی علاقه‌مند است که از وجود او استفاده کند، من هم بر اساس ویژگی‌های نقش و توانایی‌های او این انتخاب را انجام دادم.»

میزاک که جز فیلم‌های پربازیگر سینماست علاوه بر فروتن و کوثری از وجود بازیگرانی چون جمشید مشایخی، داریوش ارجمند، فاطمه معتمدآریا، علیرضا خمسه، رابعه اسکویی، طناز طباطبایی، شیوا ابراهیمی، شاه‌علی سرخانی، انوش نصر، رامین ناصرنصیر و کامران فیوضات بهره‌مند است.

فیلمبرداری این پروژه به مدیریت تورج منصوری در شهرهای شمالی ایران انجام شده و عمده لوکیشن‌های آن در شهرهای تنکابن و سیاهکل بوده است. بنا به گفته لیالستانی، فیلمبرداری میزاک 45 روز به طول انجامیده و در حال حاضر سپیده عبدالوهاب مشغول تدوین آن است و به زودی با انتخاب آهنگساز، ساخت موسیقی فیلم شروع خواهد شد.

همشهری امارات

کد خبر 53273

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز