«میترا شمس» ۵۰ ساله از حدود ۵ سال پیش به پرورش و نگهداری از گل‌ها و گیاهان آپارتمانی علاقه‌مند شد و در همین مدت کم با توجه به عشق و علاقه‌ای که داشت، توانست همه فوت و فن‌های کار را یاد بگیرد و اکنون یک پرورش‌دهنده خبره و حرفه‌ای است.

کسب و کار

همشهری آنلاین_ مهدی اسماعیل‌پور: هرچند خودش به دنبال کسب و کار و درآمدزایی از این راه نیست اما به خانم‌های خانه‌داری که دنبال راهی برای کار در خانه و کسب درآمد هستند، پیشنهاد می‌کند نیم نگاهی به پرورش گل‌ها و گیاهان آپارتمانی داشته باشند. شهروند نمونه گل و گیاه منطقه ۲۱، علاوه بر جنبه اقتصادی و درآمدزایی، سر و کله زدن با این موجودات سبز را فوق‌العاده جذاب و سرگرم‌کننده می‌داند. میترا شمس در گفت‌وگو با همشهری محله از چگونگی آشنایی‌اش با دنیای شگفت‌انگیز گیاهان می‌گوید و تجربه و دیدگاهی که در این‌باره به دست آورده است را با هم‌محله‌ای‌هایش در میان می‌گذارد.   
میترا شمس درباره اینکه چگونه به گل و گیاه علاقه‌مند شد، از لذت پرورش و تکثیر نخستین گیاه‌اش می‌گوید: «حدود ۵ سال پیش بود که یک «بنفشه آفریقایی» خریدم و توانستم آن را تکثیر کنم و به دوستانم هدیه بدهم. همین موضوع و لذتی که از این کار بردم، جرقه‌ای در من زد و به گل و گیاه علاقه خاصی پیدا کردم. البته سرسبزی شهرک شهرداری که ۲۰ سال است در آنجا زندگی می‌کنیم هم پیش‌زمینه‌ای در من ایجاد کرده بود و هربار که درخت و گل و سرسبزی چمن را می‌دیدم از تماشای آنها لذت می‌بردم و به این فکر می‌افتادم که چنین فضایی را در داخل خانه هم داشته باشم. امروز بیش از ۲۰ نوع گل و گیاه در خانه دارم که از جمله آنها می‌توانم به بنفشه آفریقایی، «شمعدانی»، «گوش فیلی»، «فیتونیا»، «سئانسوریا» و «سینگونیوم» اشاره کنم. چون خودم خیلی به گل و گیاه علاقه دارم، هر وقت می‌خواهم به کسی هدیه یا کادو بدهم به جای وسیله، بیشترگل و گیاه می‌برم.»

  • آموزش در سرای محله 

این شهروند نمونه گل و گیاه، به نقش سرای محله شهرک شهرداری و مرکز «تحقیقات و آموزش و مشاوره فضای سبز منطقه در موفقیتش اشاره می‌کند و می‌گوید: «وقتی که به گیاهان علاقه‌مند شدم، سراغ آموزش و یادگیری روش نگهداری و پرورش آنها رفتم. در کلاس‌های آموزشی سرای محله، شرکت کردم. از طریق سرای محله با مرکز تحقیقات و آموزش و مشاوره فضای سبز منطقه آشنا شدم و از کلاس‌های آموزشی و مشاوره کارشناسان این مرکز استفاده کردم که بسیار خوب و مفید بود و خیلی از نکات و ریزه‌کاری‌ها را همانجا یاد گرفتم. علاوه بر این، کتاب‌هایی در زمینه گل‌ها و گیاهان تهیه و مطالعه کردم و برای آموزش و یادگیری از فضای مجازی نیز بهره‌بردم.»

  • سرگرمی  لذت‌بخش

خانم شمس، نگهداری از گل‌ها و گیاهان را سرگرمی خوب و لذت‌بخش می‌داند: «برای من نگهداری و پرورش گل‌ها و گیاهان آپارتمانی و یادگیری آن سرگرمی بسیار خوب و مفید و لذت‌بخشی است. وقتی یک گیاه را تکثیر می‌کنی و شاهد و رشد و پرورش آن و به بار نشستن زحمات خود هستی، واقعاً حس خوبی به انسان دست می‌دهد و آدم از خودش احساس رضایت می‌کند. به‌ویژه در فصل بهار که گیاهان شکوفه می‌زنند و گل می‌دهند و حال و هوای خانه به‌طور کامل عوض می‌شود. علاوه بر فضای داخل خانه که هرکجا نوری تابیده یک یا چند گلدان گذاشته‌ام، ۲ بالکن خانه نیز به‌طور کامل به گیاهان اختصاص پیدا کرده است.»

  • حساس روی فضای سبز محله

شهروند نمونه گل و گیاه شهرک شهرداری از علاقه و البته احساس مسئولیت‌اش نسبت به فضای سبز محله می‌گوید: «علاقه زیادی به فضای سبز محله دارم و یکی از چیزهایی که من را به شهرک علاقه‌مند کرده، همین فضای سبز خوب و سرسبزی محیط آن است. همیشه حواسم به گل‌ها و گیاهان داخل محله هست و اگر متوجه شوم که مشکلی دارند، برای مثال، درختی آفت زده، باغچه‌ها آبیاری نشده‌اند یا گیاهی صدمه دیده به سامانه ۱۳۷ زنگ می‌زنم و گزارش می‌دهم. خودم نیز تا جایی که ممکن باشد به آنها رسیدگی می‌کنم و بعضی وقت‌ها که نیاز باشد گیاهان اطراف خانه را آب می‌دهم. متأسفانه از زمان آخرین سمپاشی فضای سبز شهرک، زمان زیادی می‌گذرد، اما خدا را شکر چون بارندگی‌ها خوب بوده، تعداد حشرات زیاد نیست.»

  • لذتی که نباید از دست داد

میترا شمس به هم‌محله‌ای‌ها و به‌ویژه خانم‌ها پیشنهاد می‌کند لذت نگهداری و پرورش گل و گیاه را از دست ندهند: «همیشه به دوستان و آشنایان می‌گویم نگهداری از گل و گیاه آپارتمانی را تجربه کنند. اکنون هم همین توصیه را برای هم‌محله‌ای‌ها به‌ویژه خانم‌های خانه‌دار دارم. این تفکر را که سخت و وقت‌گیر است یا گیاه به دست ما نمی‌آید، فراموش کنند. برای شروع تنها کافی است از گیاهانی مانند «پتوس» که نگهداری و تکثیر آنها ساده‌تر است، آغاز کنند و به مرور با یادگیری و کسب تجربه بیشتر، سراغ گیاهان دیگر بروند. در هرکاری مهم این است که پشتکار داشته باشیم و دلسرد نشویم. به هرحال، ممکن است در آغاز که تجربه و دانش کافی نداریم، یک گیاه را خراب کنیم، اما با مطالعه و شرکت در کلاس‌های آموزشی، کم‌کم قلق کار دست‌شان می‌آید.»

  • یک شغل جذاب خانگی 

این شهروند نمونه گل و گیاه تأکید می‌کند که نگهداری از گل‌ها و گیاهان علاوه بر فوایدی که دارد می‌تواند یک شغل خانگی و منبع درآمد هم باشد: «درباره اثرات نگهداری گل و گیاه در خانه، مانند تصفیه هوا یا شادابی روح و روان، همه ما به اندازه کافی شنیده‌ایم و لازم نیست من آنها را تکرار کنم. موضوع دیگری که در زمینه گل و گیاه شاید کمتر به آن توجه می‌شود، جنبه اقتصادی آن است. من نگاه اقتصادی به گل و گیاه ندارم و برای علاقه‌ام آنها را پرورش می‌دهم و تکثیر می‌کنم، اما برای کسانی که به دنبال کار خانگی و کسب درآمد هستند، می‌تواند یک شغل خوب باشد. مانند بعضی‌ها که در باغ یا حیاط و بالکن خانه، گیاهان خاص و پرطرفدار را پرورش می‌دهند و سپس می‌فروشند. بسیار شغل جذاب و سرگرم‌کننده‌ای است.»

کد خبر 534224

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha