یک بررسی جدید کوچک نشان می‌دهد اگر مادران دچار کووید-۱۹ احتیاطات معینی را رعایت کنند، بعید است ویروس را به نوزادانشان منتقل کنند، حتی اگر به نوزادنشان شیر بدهند و اتاقشان مشترک باشد.

infant

به گزارش همشهری آنلاین به گزارش لایوساینس  این بررسی که در نیویورک انجام شد، نشان داد که از میان ۱۲۰ نوزاد متولد شده از مادران مبتلا به کووید-۱۹، هیچکدام در هنگام زایمان یا در ۲ هفته پیش از تولد به کرونا مبتلا نشدند، هر چند اغلب این مادران به نوزادنشان شیر داده بودند، تماس پوست به پوست با آنها داشتند و اتاقشان مشترک بود.

البته این مادران اقداماتی را برای پیشگیری از انتشار کووید-۱۹ انجام داده بودند، از جمله ماسک پزشکی زده بودند، دست‌ها و سینه‌هایشان را پیش از تماس با نوزاد و شیر دادن به او شسته بودند.

نتایج این بررسی در ژورنال سلامت کودکان و نوجوانان لنست منتشر شده است.

پژوهشگران می‌گویند امیدوارند که یافته‌هایشان تا حدی به تازه‌مادران این اطمینان خاطر را بدهد که خطر انتقال ویروس کرونا از آنها به نوزادانشان بسیار کم است. البته آنان یادآور می‌شوند با توجه شمار نسبتا کم مادران مورد بررسی لازم است بررسی‌های بزرگتری برای تایید این نتایج انجام شود.

با توجه به اینکه کووید-۱۹ بیماری جدیدی است، داده‌های مربوط به خطرات سرایت از مادران به نوزادان چندان زیاد نیست.

چند گزارش درباره مثبت شدن آزمایش کرونای نوزادان در ۴۸ ساعت پس از تولد منتشر شده است و به نظر می‌رسد این نوزادن در رحم مادر به ویروس مبتلا شده‌اند. اما چنین گزارش‌هایی نادر هستند.

دستورالعمل‌ها درباره زنان باردار و تازه‌مادران مبتلا به کووید-۱۹ از اغاز پاندمی در حال تغییر بوده است. انجمن متخصصان کودکان آمریکا در ابتدا توصیه کرده بود که مادران دچار کووید-۱۹ از نوزادانشان جدا شوند و نوزادان تا هنگامی که عفونت مادر برطرف شود با شیر مادر دوشیده شده تغذیه شوند.

اما این انجمن اخیرا با روزآمد کردن دستورالعملش اعلام کرد مادران دارای کووید-۱۰ می‌تواند با رعایت احتیاطات معینی اتاق مشترکی با نوزادانشان داشته باشند و شیر خودشان را به آنها بدهند.

بررسی جدید اطلاعات مربوط به مادران با آزمایش مثبت کووید-۱۰ در یکی از سه بیمارستان شهر نیویورک در فاصله ۲۲ مارس تا ۱۷ مه تجزیه و تحلیل کرد. حدود سه چهار این مادران علامت‌دار بودند و حدود نیمی از آنها در هنگام زایمان هم علامت داشتند.

این مادران در بیمارستان اجازه داشتند اتاق مشترکی با نوزادانشان داشته باشند که در گهواره‌ای با فاصله ۱.۸ متری از تخت مادر نگهداری می‌شدند. مادران همچنین در صورتی که حالشان خوب بود، اجازه شیر دادن به نوزدانشان را داشتند، به شرطی که ماسک پزشکی بزنند و دست‌ها و سینه‌هایشان را پیش در آغوش گرفتن نوزادانشان و شیر دادن به آنها بشویند.

همه این نوزادان در ۲۴ ساعت اول پس از تولد، برای ویروس کرونا آزمایش شده بودند و هیچکدام آزمایش مثبت نداشتند. ۷۹ نفر از این نوزادان یک هفته پس از تولد و ۷۲ نفر دیگرشان دو هفته پس از تولد ازمایش شدند. بار دیگر، هیچکدام از نوزادان آزمایش مثبت نداشتند و علائمی را نشان ندادند.

۵۳ نوزاد در یک ماهگی از راه دور از طریق ویدئوکنفرانس معاینه شدند و حال همگی‌شان خوب بود و رشد طبیعی داشتند.

در مجموع هیچ تفاوتی میان نوزادان متولد شده از مادران علامت‌دار دچار کرونا و مادران بی‌علامت دچار کرونا یافته نشد.

این پژوهشگران می‌گویند تماس پوست به پوست و شیردهی برای ایجاد پیوند میان مادر و نوزاد و سلامت درازمدت کودک نقش مهمی دارد و یافته‌های آنها نشان می‌دهد که در صورت انجام اقدامات مناسب کنترل عفونت، نوزادان متولد شده از مادران مبتلا به کووید-۱۹ می‌توانند از سودمندی‌های تماس با مادر و تغذیه از شیر مادر برخوردار شوند.

البته این بررسی محدودیت‌هایی هم دارد از جمله اینکه یک سوم این ۱۲۰ نوزاد احتمالا به علت ترس والدین از رفتن به نزد دکتر (با وسائل نقلیه عمومی) برای پیگیری به نزد دکتر نرفته بودند. به علاوه پژوهشگران نتوانستند خون، ادرار یا نمونه‌های مدفوع نوزادان را از لحاظ ویروس کرونا ازمایش کنند، چرا که در زمان بررسی این نوع آزمایش‌ها هنوز تایید نشده بودند.

همچنین این نوزادان از لحاظ آنتی‌بادی‌های ضد کووید-۱۹ آزمایش نشدند و مشخص نیست که آیا آنتی‌بادی‌های محافظ در برابر کرونا در رحم یا از طریق شیر از مادرانشان دریافت کرده‌اند یا نه.

کد خبر 533869

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha