سه‌شنبه ۷ خرداد ۱۳۸۷ - ۲۰:۲۲
۰ نفر

گروه سیاسی: «با حضور دو سوم از نمایندگان هشتمین دروه مجلس شورای اسلامی جلسه رسمی است»

این جمله‌ای بود که در ساعت 8 و 45 دقیقه دیروز پس از به صدا در آمدن زنگ افتتاح مجلس، توسط محمد تقی رهبر، رئیس سنی هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی بیان شد.

دقایقی پیش از به صدا در آمدن زنگ آغاز به کار مجلس هشتم، محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری، اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس خبرگان رهبری، احمد جنتی دبیر شورای نگهبان، غلامعلی حداد عادل رئیس مجلس هفتم و علی اکبر ناطق نوری رئیس مجلس پنجم وارد صحن علنی شدند.

محمد محمدی گلپایگانی، مسئول دفتر رهبر معظم انقلاب، سید محمود هاشمی شاهرودی رئیس قوه قضائیه نیز دقایقی پیش‌تر در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حضور یافته بودند.

مهدی کروبی، دبیر کل حزب اعتماد ملی و رئیس مجلس ششم، آخرین مسئولی بود که دقایقی پس از آغاز مراسم در صحن حضور یافت. حضور برخی اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به ویژه سید هاشم حسینی بوشهری، برخی مقامات نظامی از جمله حسن فیروزآبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، محمد علی جعفری فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و اسماعیل احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی، وزرای کابینه و همچنین نزدیک به 130 سفیر کشورهای خارجی از جمله نکات قابل توجه در مراسم افتتاحیه هشتمین دوره مجلس بود.

در این مراسم، پس از معرفی اعضای هیات‌رئیسه سنی پیام رهبر معظم انقلاب به مراسم گشایش هشتمین دوره مجلس هشتم، توسط محمدی گلپایگانی قرائت شد.

گزارش سرپرست وزارت کشور

پس از بجا آوردن مراسم تحلیف توسط نمایندگان مجلس هشتم، سید مهدی هاشمی، سرپرست وزارت کشور گزارشی از برگزاری انتخابات هشتم داد.  وی گفت: ملت ایران در آستانه ورود به چهارمین دهه از عمر پر افتخار انقلاب اسلامی و عرصه‌های نوین تحول و با استفاده از کوله‌بار تجربیات شرکت در 28 انتخابات با وجود محدودیت‌های تبلیغاتی، افزایش حداقل سن رای‌دهندگان و شرایط روزهای پایانی سال، حضور هوشمندانه و حماسی خود را به نمایش گذاشت.

سرپرست وزارت کشور پس از ارائه آمار و ارقامی از روند برگزاری انتخابات هشتم و فعالیت تمامی دست اندرکاران وزارت کشور برای برگزاری این انتخابات یادآور شد: این تلاش‌های مخلصانه موجب شد برای اولین‌بار دقت، سرعت و صحت عملیات اجرایی انتخابات به ویژه شمارش و تجمیع آرا به حداکثر میزان خود در مقایسه با دوره‌های قبل رسیده به‌طوری که نتایج انتخابات تهران در کمتر از 3 روز و سایرحوزه‌های سراسر کشور در کمتر از یک روز اعلام شد.

مجلس قدرتمند، آرزوی دولت

رئیس‌جمهوری هم در این مراسم با تاکید بر اینکه قوام و دوام همه قوا در کشور به حضور و رأی مردم است تصریح کرد: مجلس در هر دوره با حضور مردم قوام و استمرار پیدا می‌کند و شأن مسئولان اجرایی و قانونگذاری به واسطه حضور و انتخاب مردم است؛ بنابراین همه ما وکیل‌الرعایا، وکیل ارزش‌ها و آرمان‌های بلند مردم ایران هستیم و نمی‌توانیم و نباید از حقوق و آرمان‌های موکلان خود بگذریم.

محمود احمدی‌نژاد با بیان اینکه مردم، مسئولان را برای خدمتگزاری انتخاب کرده اند، اظهار داشت: مردم ما را به نشان خدمتگزاری خود مفتخر کرده‌اند و هرچه غیراز این باشد، خروج از وظیفه است و ما همه باید در این راستا حرکت کنیم.

وی با اشاره به اینکه قوا باید استقلال رای داشته باشند، این استقلال رای را در گرو شجاعت و ایستادگی بر اصول دانست.

رئیس‌جمهوری در ادامه با بیان اینکه موفقیت دولت و مجلس به هم پیوند خورده است و مجلس قدرتمند آرزوی دولت است، خاطر نشان کرد: نظارت مجلس پشتوانه صحت عمل و موفقیت دولت است و برای دولت هیچ‌چیزی بهتر از وجود یک مجلس آگاه، مومن، ‌شجاع و حاضر در صحنه نیست.

دستور کار مشترک

رئیس‌جمهوری گفت: همه قوا در اهداف مشترک و در کنار یکدیگر هستند و ما همکار و پشتیبان هم خواهیم بود.

رئیس قوه مجریه در ادامه با بیان اینکه دستور کارهای مشترکی برای مجلس، دولت و قوه قضائیه وجود دارد، خاطرنشان کرد: این دستور کارها در راستای تقویت وحدت و انسجام ملی، رفع مشکلات ساختاری و ریشه‌ای اقتصاد کشور است.

وی رفع مشکلات اقتصادی، تدوین تئوری‌های بومی و اسلامی، مبارزه با مفاسد اقتصادی، شمارش معکوس برای اضمحلال قدرت‌های زورگو و کنار گذاشتن کدورت‌ها را از جمله این دستور کارها برشمرد.

انتخاب هیات رئیسه موقت

حمیدرضا حاجی‌بابایی در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرد که مجلس امروز برای انتخاب هیات رئیسه موقت تشکیل جلسه خواهد داد. وی در توضیح روال کار انتخاب هیات رئیسه موقت اظهار داشت: برای انتخاب رئیس موقت مجلس، رای نصف به علاوه یک حاضران نیاز است.

نماینده مردم همدان در مجلس ادامه داد: از میان نامزدهای نواب رئیسی مجلس
هر کس حائز آرای بیشتر شود، نایب رئیس اول و نفر دوم از لحاظ کسب آرا نایب رئیس دوم خواهد شد.

وی افزود: همچنین چهارشنبه بعد از ظهر و پنجشنبه صبح و شنبه صبح، شعب رسیدگی به اعتبار نامه‌ها جلسه برگزار خواهند کرد.

کد خبر 53356

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز