پژوهشگران آمریکایی می‌گویند دگزامتازون تنها داروی استروئیدی یا کورتونی نیست که می‌تواند با بیماران کووید-۱۹ در وضعیت بحرانی کمک کند.

steroids

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از یواس‌تودی پژوهشگران در کالج پزشکی آلبرت اینشتین بررسی انجام دادند که در آن اغلب بیماران کووید-۱۹ که برای درمان پردنیزون، یک داروی استروئیدی دیگر در همان خانواده دگزامتازون، دریافت کردند و نتایج نشان داد که این درمان در بیماران با میزان بالای التهاب باعث کاهش ۷۵ درصدی خطر مرگ یا نیاز اتصال به دستگاه تنفس مصنوعی شده است.

این بررسی که نتایج آن پس از بازبینی کارشناسان مستقل در ژورنال Hospital Medicine منتشر شده است، همچنین به دنبال پاسخ به این سوال بود که تجویز این داروهای استروئیدی در چه پنجره زمانی بیشترین سودمندی را برای بیماران دچار کووید-۱۹ ناشی از کروناویروس جدید دارد.

این پژوهشگران همچنین دریافتند که یک آزمایش خون ساده می‌تواند تعیین کند پزشک در چه زمانی باید بیمارانش را با داروهای استروئیدی یا کورتونی درمان کند. این آزمایش خون میزان «پروتئین واکنشی C» یا CRP را که در کبد در پاسخ به التهاب تولید می‌شود، اندازه می‌گیرد.

این بررسی نشان داد تجویز داروهای استروئیدی در بیماران با میزان CRP بالاتر از ۲۰ با کاهش خطر نیاز به اتصال به دستگاه تنفس مصنوعی یا مرگ همراهی دارد.

اما اگر این میزان‌های CRP کمتر از ۱۰ باشد، تجویز داروهای استروئیدی با افزایش ۲۰۰ درصدی این خطر همراهی داشت.

دکتر ویلیام ساودرن، استاد پزشکی در دانشکده پزشکی اینشتین و یکی از این پژوهشگران در این باره گفت: «یافته‌های ما نشان می‌دهند که درمان با داروهای استروئیدی فقط باید برای بیماران با میزان بالای التهاب به کار رود. در افرادی که التهاب زیادی ندازند، خطرات استفاده از استروئیدها بیش از سودمندی‌های آنها است.»

کارشناسان می‌گویند مصرف داروهای استروئیدی در مراحل خیلی ابتدایی روند عفونت می‌تواند مانع از عمل دستگاه ایمنی در انجام کارش برای زدودن ویروس از بدن شود.

به گفته آنها لازم است این داروها در یک پنجره زمانی معین هنگامی که بیشترین اثر سودمند را دارند، تجویز شوند.

اما ظاهرا انتخاب میان دگزامتازون یا پردنیزون چندان تفاوتی ایجاد نمی‌کند.

دگزامتازون تاثیر قوی‌تر و طولانی‌تر دارد. با اینکه برخی متخصصان استفاده از دگزامتازون را ترجیح می‌دهند، برخی دیگر ممکن است پردنیزون را تجویز کنند و چرا که تاثیر کوتاه‌مدت‌تری دارد و به پزشکان فرصت بیشتری می‌دهد تا در صورت بی‌تاثیر بودن این دارو را قطع کنند.

البته ساودرن گفت گرچه این بررسی مشاهده‌ای برای مقایسه این دو دارو انجام نشده بود، اما تفاوتی میان آن دو مشاهده نشد.

برخی از پزشکان ممکن است دگزامتازون را ترجیح دهند، چرا که کمترین تاثیر از لحاظ وادار کردن بدن به نگهداری آب و املاح را دارد.

 ساودرن گفت: «به طور کلی در افرادی که مشکل تنفسی دارند و به دستگاه کمک‌تنفسی نیاز پیدا می‌کنند، پزشکان نمی‌خواهند احتباس یا تجمع بیش از حد آب و املاح در بدن آنها  رخ دهد.»

این پژوهشگران معتقدند این داروها ممکن است نقش تعیین‌کننده‌ای در درمان بیماران کووید-۱۹ در وضعیت بحرانی پیدا کنند، چرا که داروهای استروئیدی ارزان‌قیمت هستد و در سراسر جهان در دسترس هستند.

البته ساودرن تاکید می‌کند داروهای استروئیدی نباید برای هر بیمار کووید-۱۹ تجویز شوند و هنوز زود است که درباره تجویز آنها به بیماران سرپایی نظر داد.

کد خبر 533444

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha