دولت آمریکا برای تأمین قطعات یدکی و کمک به تعمیر معدودی از هواپیماهای مسافربری ایرباس متعلق به ایران اعلام آمادگی کرد.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرده است که واشنگتن قطعات یدکی هواپیماهای ایرباس ایرانی را تأمین خواهد کرد.

تأمین قطعات یدکی و تعمیر هواپیماهای ایرباس ایرانی به درخواست اداره هوانوردی فدرال آمریکا انجام می‌گیرد.

وزارت خارجه آمریکا پس از مطرح شدن این درخواست، ضمن مطلع کردن کنگره از وزارت خزانه‌داری درخواست کرده تا مجوزهای لازم را برای این کار صادر کند.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه خود نوشته است: واشنگتن با وجود نگرانی‌ها از بی‌توجهی دولت ایران به تعهدات بین‌المللی، از تحریم‌هایش علیه مردم ایران استفاده نمی‌کند.

آن طور که برخی رسانه‌های آمریکایی نوشته‌اند آمریکا این قطعات را مستقیماً به تهران ارسال نخواهد کرد بلکه در یک کشور ثالث آن هم صرفاً تعداد معدودی از این هواپیماها را تعمیر می‌کند.

به نوشته ایرنا، آمریکا در روزهای اخیر پیام‌های ضد و نقیضی در خصوص ایران می‌فرستد.

از یکسو شرکا را برای تحریم ایران شدیداً تحت فشار گذاشته و از سوی دیگر پس از سال‌ها مقاومت در خصوص تأمین قطعات یدکی مورد نیاز در صنعت هوانوردی ایران، به یکباره اعلام می‌کند که حاضر است این هواپیماها را تعمیر کند.

برخی از کارشناسان سیاسی معتقدند دولت بوش در روزهای پیش رو به تنها چیزی که فکر می‌کند پایین نگهداشتن بهای نفت و به تبع آن پیروزی جمهوریخواهان در انتخابات کنگره است.

تأکید ایران بر دفاع از حق مسلم خود در داشتن چرخه سوخت هسته‌ای برای مصارف صلح‌آمیز از یکسو و احتمال آزمایش هسته‌ای کره شمالی از سوی دیگر، این نگرانی را برای مقام‌های آمریکایی بوجود آورده بود که ممکن است بهای نفت بار دیگر سیر صعودی خود را دنبال کند.

به اعتقاد این کارشناسان، ارسال چنین سیگنالی آن هم در دوره‌ای که بوش می‌کوشد تا دیگر کشورها را برای تحریم ایران متقاعد کند، اندکی با معنا است.

البته این نکته را نیز نباید از نظر دور داشت که ممکن است این حرکت، با هدف نشان دادن عزم راسخ آمریکا برای اجرای کامل تعهدات مطرح شده در بسته پیشنهادی به تهران باشد.

پیش‌بینی می‌شود این بحث در روزهای آتی، به یکی از مباحث داغ در عرصه داخلی آمریکا تبدیل شود، بویژه اینکه جمهوریخواهان مایلند با دامن زدن به چنین مباحثی از نگرانی‌های احتمالی رأی‌دهندگان آمریکایی در خصوص طرح‌های فزون‌خواهانه کاخ سفید بویژه در خاورمیانه بکاهند.

کد خبر 5334

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز