بسیاری از افرادی که از بیماری کووید-۱۹ بهبود پیدا می‌کنند، امیدوارند که نسبت به ویروس کرونا ایمنی دائمی پیدا کرده‌ باشند و دیگر دچار عفونت با آن نشوند.

covid immunity

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از یاهونیوز اما بررسی‌های جدید نشان می‌دهند که ممکن است این ایمنی نسبت به ویروس جدید کرونا کوتاه‌مدت باشد و فرد دوباره به آن مبتلا شود.

یک بررسی اخیر در بریتانیا که نتایج آن منتشر شده است، هر چند مورد بازبینی کارشناسان مستقل قرار نگرفته است، نشان داد آنتی‌بادی‌های تولید شده ضد ویروس کرونا در بدن بیماران ممکن است ۲۰ تا ۳۰ روز پس از شروع علائم شروع به کاهش کنند و در طول هفته‌ها به سرعت به حد غیرقابل‌شناسایی برسند.

یک بررسی اخیر دیگر هم در چین نشان داد میزان‌های آنتی‌بادی در بیمارانی که از کووید-۱۹ بهبود یافته‌اند در طول دو تا سه ماه پس از عفونت به سرعت کاهش پیدا می‌کنند.

کارشناسان می‌گویند با توجه به این بررسی‌ها لازم است  پیگیری و آزمایش بیماران نه تنها در دوره عفونت فعال انجام شد بلکه در دروه بهبودی هم ادامه یابد.

آنتی‌بادی پروتئینی محافظتی تولیدشده بوسیله دستگاه ایمنی بدن است که به عوامل بیگانه مانند ویروس‌ها، متصل می‌شود و آنها را خنثی می‌کند. آزمایش آنتی‌بادی هم می‌تواند با شناسایی این پروتئین‌ها معلوم کند که آیا فرد قبلا دچار عفونت شده است یا نه.

در حال حاضر هنوز قطعا معلوم نیست که آنتی‌بادی‌هایی که در این آزمایش‌ها شناسایی می‌شوند تا چه حد و تا چه زمانی باعث محافظت فرد در برابر ویروس کرونا می‌شوند.

دانشمندان همچنین بر انواع دیگر پاسخ ایمنی مانند تاثیر سلول‌های T  (ایمنی ذاتی) متمرکز بوده‌اند تا بتوانند ایمنی (ترجیحا ایمنی درازمدت) در برابر ویروس کرونا را درک کنند.

اما اگر ثابت شود که ایمنی نسبت به کووید-۱۹ به مرور زمان کاهش پیدا می‌کند، این بیماری از این لحاظ مشابه سایر کروناویروس‌ها مانند کروناویروس‌های عامل سرماخوردگی خواهد بود.

بررسی‌های قبلی درباره کروناویروس‌های شایعی که سرماخوردگی ایجاد می‌کنند نشان داده‌اند ایمنی نسبت به آنها سه تا شش ماه و تقریبا همیشه کمتر از یک سال طول می‌کشد.

اگر واقعا ایمنی نسبت به کووید-۱۹ کوتاه‌مدت باشد، عفونت دوباره با آن می‌توان رخ دهد.

گزارش‌های موردی از آمریکا، چین و کره جنوبی درباره افرادی که پس از منفی شدن آزمایش ویروس و بهبودی‌ دوباره به آن مبتلا شده و آزمایش‌شان دوباره مثبت شده است، داده شده است.

اما هنوز دقیقا معلوم نیست که این روند به چه علتی در این افراد رخ داده است. آیا علت منفی یا مثبت کاذب بودن آزمایش‌ها بود است یا واقعا این افراد به گونه جدیدی از ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.

اگر واقعا ایمنی نسبت به ویروس کرونا برای مدت زیادی طول نکشد، ممکن است ایده «ایمنی جمعی» یا «ایمنی گله‌ای» از طریق سیر طبیعی عفونت در میان جمعیت که به عنوان راه‌حلی برای فروکش کردن همه‌گیری مطرح شده است، هیچ گاه تحقق پیدا نکند.

«ایمنی جمعی» هنگامی رخ می‌دهد که درصد بالایی از افراد جمعیت یا از طریق عفونت قبلی یا از طریق زدن واکسن در برابر آن بیماری ایمن می‌شوند و با قطع شدن زنجیره انتقال ویروس افراد دیگری هم نسبت به بیمای ایمن نشده‌اند، به طور غیر مستقیم محافظت می‌شوند.

کارشناسان می‌گوید برای دسترس به این ایمنی جمعی معمولا باید ۷۰ تا ۹۰ درصد جمعیت نسبت به بیماری ایمن شوند.

در صورتی که ایمنی افراد مبتلاشده به ویروس کرونا کوتاه‌مدت باشد، هیچگاه این درصد بالای ایمنی از طریق عفونت طبیعی در افراد جمعیت ایجاد نخواهد شد.

نمونه سوئد از این لحاظ آموزنده است. سوئد برخلاف سایر کشورهای اروپایی از اجرای قرنطینه و اعمال محدودیت بر مردم سرباز زد، به این امید که از طریق عفونت‌های طبیعی ایمنی جمعی در این کشور بوجود آید.

اما تا اواخر ماه مه (اوائل خرداد) فقط ۶ درصد جمعیت سوئد آنتی‌بادی ضد ویروس در بدنشان تولید کرده بودند و در همین حال میزان‌های مرگ در این کشور بسیار بالاتر از آن کشورهای اروپایی بود که دستور ماندن در خانه را به مردم داده بودند.

موضوع مدت ایمنی نسبت ویروس کرونا درباره هر واکسنی که برای آن ساخته شود، هم مطرح است. آیا این واکسن را باید بیش از یک بار تزریق کرد و به اصطلاح نیاز به زدن واکسن یادآور هم هست یا هر سال باید واکسن را به افراد تزریق کرد؟

به هر حال درحال حاضر افرادی که دچار عفونت با ویروس کرونا شده‌اند و بهبود یافته‌اند، همچنان باید احتیاطات بهداشتی مانند زدن ماسک، شستن دست‌ها و حفظ فاصله جسمی از دیگران را رعایت کنند.

کد خبر 532445

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha