مجموع نظرات: ۱
یکشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۱
۰ نفر

گذر کرونا از معده و رسیدن آن به روده نکته مهمی است و مواد غذایی آلوده می‌تواند ویروس را از راه دهانی منتقل کند.

کرونا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، شیخ اسماعیلی فوق تخصص دستگاه گوارش و کبد درباره راه‌های انتقال کرونا از طریق دستگاه گوارش بیان کرد: تاکنون در مطالعات جهانی نشان داده شده که درگیری‌های گوارشی ویروس کرونا آزاردهنده است، اما کشنده نیست و مبتلایان به دلیل علائمی چون ضعف، بی‌اشتهایی، تهوع، استفراغ و طولانی شدن مدت بیماری دچار کاهش وزن قابل توجه شده‌اند.

وی از دست دادن حس بویایی و چشایی را در برخی موارد علائم شایع کرونا از طریق دستگاه گوارش ذکر کرد و گفت: این علائم معمولا برگشت‌پذیر بوده و ممکن است از لحاظ زمانی بین افراد متفاوت باشد.

این فوق تخصص گوارش و کبد با اشاره به این‌که کرونا علاوه بر دستگاه گوارش می‌تواند بر ضمائم آن از جمله پانکراس و کبد تأثیراتی داشته باشد، افزود: علائمی که کرونا بر کبد و پانکراس می‌گذارد بیشتر در سطح آزمایشگاهی قابل تشخیص بوده و ممکن است موجب افزایش آنزیم‌ها و ریزآنزیم‌های کبدی که معمولا بی‌علامت‌اند، شود.

به گفته شیخ اسماعیلی، تاکنون انتقال کرونا از طریق دستگاه گوارش از نظر بالینی، درگیری کبدی مهم و نارسایی کبد یا پانکراتید شدید بالینی به وجود نیاورده است و بنابراین از این لحاظ با سایر ویروس‌ها تفاوت مهمی ندارد و مشکل‌ساز نیست. همچنین اطلاعات موجود نشان از بهبودی خود به خودی و عدم ماندگاری علائم دارد.

وی درباره مصرف مواد غذایی مفید برای بهبود ضعف و بی‌حالی ناشی از کرونا تصریح کرد: علائم درگیری دستگاه گوارش در بیماری کرونا نسبت به درگیری ریوی و تنفسی کم‌خطرتر است، اما دفع آن طولانی‌تر است و علائمی چون ضعف، کمبود اشتها و بی‌حالی می‌تواند هفته‌ها ادامه یابد که درمان خاصی لازم ندارد و خود به خود بهبود می‌یابد.

این فوق تخصص گفت: افرادی که درگیری گوارشی در جریان بیماری کرونا دارند، چون دفع ویروس در سیستم گوارش خیلی بیشتر از مدت‌زمان درگیری ریوی طول می‌کشد باید تمام احتیاط‌های لازم را رعایت کنند و قرنطینه ۱۵ روزه را بیشتر ادامه دهند.

به گفته شیخ اسماعیلی، استفاده از دستشویی مشترک بین افراد مبتلای گوارشی و سالم خطرناک است و باید حتما ضد عفونی شود.

وی درباره بیماری‌های زمینه‌ای و افزایش خطر کرونا توضیح داد: چاقی، فشار خون و داروهای مصرفی ریزفاکتور و عامل زمینه‌ای برای افراد است اما کبد چرب هنوز به عنوان یک ریزفاکتور کشنده ثابت نشده است.

این فوق تخصص گوارش و کبد افزود: کم‌تحرکی در دوران شیوع کرونا موجب افزایش وزن در افراد می‌شود که این مهم باید با رژیم جبران و از مصرف چربی و نمک پرهیز شود.

شیخ اسماعیلی در مورد راه‌های انتقال ویروس کرونا از طریق سیستم گوارشی یادآور شد: انتقال از این طریق بیشتر از راه ترشحات دهانی و استفاده از توالت و دستشویی مشترک می‌تواند صورت گیرد، لذا تاکید می‌شود افرادی که علائم گوارشی ناشی از کرونا دارند بهداشت فردی را چند برابر رعایت کنند.

وی در خصوص این سوال که آیا کرونا از طریق بلع منتقل می‌شود، پاسخ داد: ویروس کرونا ناشناخته است و به شناسایی بیشتری نیاز دارد، اگرچه میکروب‌ها به علت ترشح آنزیم و اسید معده در معده دوام نمی‌آورند، اما ویروس‌ها و به ویژه کرونا و ماندگاری طولانی آن در معده نیاز به بررسی بیشتری دارد.

به گفته این فوق تخصص، گذر کرونا از معده و رسیدن آن به روده نکته مهمی است. مواد غذایی آلوده می‌تواند ویروس را از راه دهانی منتقل کند و حتی اگر هم در معده زنده نماند برای چند ساعت هم که باشد می‌تواند علائم خود را ایجاد کند و لزومی برای زنده ماندن چند روزه ویروس کرونا نیست، لذا بهداشت فردی و تماس‌های دهان، بینی، دست و چشم بسیار حایز اهمیت است.

کد خبر 532274

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    0 0
    کم کم میگن همه جاتون را ماسک بزنید