دوشنبه ۶ خرداد ۱۳۸۷ - ۲۱:۱۳
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: سازمان خواربار جهانی (فائو) هشدار داده که دوره دسترسی به مواد غذایی ارزان در جهان سپری شده است.

به گفته این نهاد وابسته به سازمان ملل، اگرچه احتمالا بهای مواد غذایی در جهان با همان سرعت چند ماه گذشته رشد نخواهد کرد، اما فشار تقاضا مانع از آن خواهد شد که این قیمت‌‌ها کاهش یابد.

به گزارش بی بی سی، افزایش بهای نفت، و در نتیجه برخی داده‌های کشاورزی، و خشکسالی در برخی از مناطق جهان در سال جاری باعث افزایش هزینه و کاهش میزان تولید برخی اقلام کشاورزی، به خصوص غلات شده و افزایش سریع بهای آنها را به همراه داشته است.

فائو افزوده است که انتظار می رود استفاده از برخی انواع غلات برای تولید سوخت‌های زیستی، باعث پیشی گرفتن تقاضا از عرضه این اقلام و گرانی آنها شود.

با وجود بالا ماندن بهای غلات و در نتیجه قیمت خوراک دام، فائو پیش‌بینی کرده است که تولید گوشت در جهان افزایش یابد.

با وجود گرانی خوراک دام، فائو انتظار دارد تولید گوشت در جهان افزایش یابد مصرف گوشت با رشد اقتصادی و افزایش درآمد در کشورهای در حال توسعه ارتباط مستقیم دارد و انتظار می‌رود رشد اقتصادی در شماری از این کشورها، از جمله چین، به افزایش تقاضا برای گوشت منجر شود.

همزمان، شورای حقوق بشر سازمان‌ملل یک جلسه اضطراری در ژنو تشکیل داده تا بحران ناشی از افزایش بهای مواد غذایی را بررسی کند.

به گفته این نهاد، گرانی مواد غذایی به معنی آن است که افراد کم درآمد، به خصوص در کشورهای فقیر جهان، از یکی از اساسی ترین حقوق خود، یعنی دسترسی به خوراک کافی، محروم می‌شوند.

سازمان ملل تخمین زده است که هر روزه بیش از 800 میلیون نفر در جهان به دلیل فقر، گرسنه می‌مانند و شرایط کنونی می‌تواند باعث افزایش تعداد این افراد شود.

کد خبر 53225

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز