دوشنبه ۶ خرداد ۱۳۸۷ - ۲۰:۱۸
۰ نفر

اراک- خبرنگار همشهری: در حادثه آتش سوزی شرکت‌های کیمیاگران امروز و کیمیا گستر سپهر که عصر یکشنبه گذشته در شهرک صنعتی شازند رخ داد60 نفر کشته و مجروح شدند

رئیس بیمارستان ولی عصر اراک با بیان این خبر گفت: بعد از وقوع این حادثه، ستاد حوادث غیرمترقبه بیمارستان متشکل از 41‌پزشک جراح، دستیار جراح، پرستار بخش سوختگی و... تشکیل شده و امداد رسانی به حادثه ‌دیدگان آغاز شد که آمار نهایی ما حاکی از آن است که 21‌نفر در این حادثه کشته و 39‌نفر نیز مجروح شده‌اند.

به گفته وی، 9‌نفراز مجروحان این حادثه در بیمارستان‌های قم، اصفهان و تهران بستری هستند که تحت مراقبت‌های ویژه پزشکی قرار دارند.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان مرکزی نیز با بیان اینکه حادثه آتش‌سوزی در شهرک صنعتی شازند در 10‌سال اخیر در استان بی‌سابقه بوده است گفت: این آتش‌سوزی ضرورت وجود یک فروند بالگرد امدادی در استان را بیش از گذشته نمایان ساخت.

از سوی دیگر مهندس حبیبی- مسوِؤل واحد کارشناسی و ایمنی سازمان آتش‌نشانی اراک- درخصوص چگونگی آتش‌سوزی به ایسنا گفت: شرکت‌های کیمیاگسترامروز و کیمیاگران سپهر، پیش از وقوع حادثه، در حالت اورهال بودند که در این حالت تمامی سیستم‌ها تخلیه و کارکنان نیز از شرکت خارج می‌شوند تا سیستم‌های شرکت، تعمیر و بازبینی شوند، اما کارکنان با وجود این حالت، همچنان در شرکت مشغول فعالیت بودند.

مسئول واحد کارشناسی و ایمنی سازمان آتش‌نشانی اراک، با بیان اینکه جوشکاری و نوسانات برق کنار مخازن اشتعال‌زا علت اصلی حادثه بوده است، گفت: جوشکاری نزدیک مخازن دی اتیل اگزانول باعث آتش‌سوزی اولیه شد که به‌دنبال آن 3 مخزن حاوی ایزوبوتانول در واحدهای کناری نیز منفجر شدند.

وی با بیان اینکه تولیدات این شرکت‌ها، ضدیخ، الکل، مواد پاک‌کننده و شوینده است تصریح کرد: این مواد اشتعال‌زا بوده باعث گسترش آتش‌سوزی شدند.

حبیبی با اشاره به اینکه حدود 95درصد شرکت کیمیاگران سپهر در آتش سوخت، بیان کرد: به‌علت وزش باد شدید، آتش سوزی به شرکت کیمیاگستر امروز نیز سرایت کرد که در نهایت این شرکت نیز مشابه شرکت کیمیاگران سپهر دچار حریق گسترده شد. 

وی با اعلام اینکه شرکت کیمیاگران سپهر دارای 60 کارگر در حال فعالیت بوده است، یادآورشد: همچنین شرکت «کیمیاگستر امروز»20 تا 30 تن کارگر داشت. این در حالی‌ است که با توجه به تعمیرات در شرکت نباید این تعداد افراد در شرکت حضور می‌داشتند.

مسئول واحد کارشناسی و ایمنی سازمان آتش‌نشانی اراک تصریح کرد: همچنین آتش‌سوزی باعث حریق شرکت صنایع چوب کاران که در نزدیکی این 2 شرکت قرار دارد، شد که این مسئله نیز منجر به آسیب‌دیدن دیوار و حصار و سقف این شرکت شد. حبیبی با اعلام اینکه حادثه فوق خسارات میلیاردی بر جای گذاشته است، اعلام رقم دقیق خسارات را به بعد موکول کرد.

کد خبر 53221

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز