مهدی قمصریان : استرداد دیپلمات ایرانی از لندن که بر اساس اعلام وزارت کشور انگلیس قرار بود روز سه‌شنبه انجام شود، احتمالاً به تعویق می‌افتد.

در حالی که اخبار اولیه از توافق آمریکا و انگلیس برای استرداد نصرت‌الله تاجیک دیپلمات باسابقه ایرانی به آمریکا حکایت داشت، یک مقام آگاه در وزارت خارجه که خواست نامش فاش نشود به همشهری گفت که استرداد تاجیک فعلا انجام نخواهد شد.

نصرت‌الله تاجیک دیپلمات باسابقه ایرانی است که با تبانی نیروهای اطلاعاتی آمریکا و انگلیس به مواردی نظیر خرید و فروش سلاح یا داشتن ارتباط با برخی گرو‌ه‌ها مانند حزب‌الله لبنان و حمایت از تروریسم متهم شده است.

این مقام آگاه در وزارت خارجه از تلاش‌های ایران و دستگاه سیاست خارجی خبر داد که طی آن امید می‌رود موضوع استرداد تاجیک به دولت ایالات متحده به‌طور کامل منتفی شود. 

وی از ارائه توضیحات بیشتر درباره پیگیری‌های انجام شده درباره این پرونده خودداری کرد. 

با وجود اعلام این مقام آگاه درباره نهایی نشدن تصمیم دستگاه قضائی انگلیس برای استرداد قطعی تاجیک به آمریکا، خبرنگار همشهری کسب اطلاع‌کرد که پس از تایید حکم استرداد توسط دستگاه قضائی انگلیس، تاجیک و وکلای وی در اعتراضی به مجلس اعیان انگلیس که شامل لردهای قاضی است خواستار تجدیدنظر درباره این حکم شده بودند که مجلس اعیان انگلیس نیز این اعتراض را رد و بر استرداد تاکید ورزیده است. 

همچنین درصورتی که کمیسیون حقوق بشر اروپا که آخرین تیر ترکش پیگیری‌های حقوقی و قضائی تاجیک و وکلای مدافع وی است تصمیم مقتضی را اتخاذ نکند، براساس اعلام وزارت کشور انگلیس و با هماهنگی دستگاه قضائی این کشور، تاجیک فردا به مسئولان آمریکایی تحویل خواهد شد. 

وکلای این دیپلمات ایرانی همچنین از وزارت کشور انگلیس خواسته‌اند مهلتی یک‌هفته‌ای به آنها بدهند تا پرونده در دادگاه حقوق بشر اروپا در استراسبورگ فرانسه رسیدگی انجام شود که هنوز معلوم نیست با این درخواست موافقت شده است یا نه.

نامه به سفیر

نصرت‌الله تاجیک هم در نامه‌ای به رسول موحدیان، سفیر ایران در لندن خواستار توجه بیشتر و پیگیری جدی‌تر این پرونده از سوی ایران شده و در بخشی از نامه خود تاکید کرده است که انجام اقدامی مطبوعاتی در کنار فعالیت‌های حقوقی و سیاسی می‌تواند راهگشا باشد. 

وی در بخش دیگری از نامه خود نسبت به وضعیت خانواده خود نیز که در شرایط نامطلوبی در انگلیس به سر می‌برند، اظهار نگرانی کرده است.

رئیس و وزیر امورخارجه دولت نهم چندی قبل در پاسخ به سؤال همشهری درباره اقدامات دستگاه سیاست خارجی ایران برای آزادی نصرت‌الله تاجیک و جلوگیری از استرداد وی به آمریکا تنها به این جمله بسنده کردند که اقدامات زیادی در این خصوص انجام شده است.

کد خبر 53195

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز